Ineens wist Sjuul het: hij wilde een beest. Een huisdier. Vandaag nog! En hij wist precies wat voor beest … Maar hoe ging hij mama zover krijgen?
Sjuul wil een huisdier, maar welk dier wordt dit? Ontdek het in dit pakket bij het boek ‘Ik wil een leeuw!’ van Annemarie van der Eem en Mark Janssen. Het pakket bevat veertien reken- en taalactiviteiten, een bewegingsles, les Engels, creatieve opdracht, suggestie voor de huishoek en programmeerkaarten bij het thema (huis)dieren.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
juf Evelyn –
Ik ben enorm fan van de boeken van Mark Janssen, dus toen wij het thema dieren gingen beginnen, was de keus snel gemaakt! Ideaal dat er vanuit Kleuteruniversiteit ook een project bij is.
Het fijne aan het project is dat je gemakkelijk de niveaus kunt aanpassen, waardoor iedereen kan meedoen tijdens de activiteiten. De vragenkaarten in het project zorgden voor waardevolle en leerzame gesprekken tijdens de activiteit. De vele spelsuggesties zijn fijn.
We zijn naar een dierenwinkel geweest en hebben vervolgens in de klas een dierenwinkel kunnen maken. De kinderen namen verschillende materialen van huis mee en er werd enorm veel geknutseld, zodat de hoek precies zo was, zoals zij wilden. Het zorgde voor een hoge betrokkenheid!
De kinderen (en ik) hebben genoten van het thema! Ik zou het boek met dit project zeker aanraden.
estermonnereau –
Ik gebruikte dit project tijdens mijn IPC thema beestenboel. Dit thema gaat over huisdieren en wilde dieren, de keuze voor dit project bij het boek van Mark Janssen was dus snel gemaakt. Zowel huisdieren als wilde dieren komen om de beurt aan bod tijdens dit project.
De meest toffe les vonden mijn kleuters de kringactiviteit waarin rangtelwoorden worden behandeld. Op welke trede van de ladder moet de drol van het Nijlpaard liggen? Dikke pret natuurlijk.
Tegelijk met dit project deed ik ook het project “I want a lion”, behorend bij de Engelse versie van het prentenboek. Dit is echt een mooie aanvulling. Alles sluit dan prima op elkaar aan.
De kinderen hebben in de klas ook een dierenwinkel ingericht en gebruikten daarbij de activiteiten die we deden uit de extra les suggesties. Persoonlijk heb ik genoten van het spel in de huishoek. In het project worden suggesties gegeven om het spel in die hoek (met de hond) te verrijken. Dit leverde prachtige situaties op!
Ik zou dit project zeker aanraden tijdens een thema over dieren.
Agnes Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Ik moet eerlijk zeggen: ik ben gek op de boeken van Mark Janssen en ik merk dat kinderen dit ook hebben. Door met dit boek het project te kunnen starten, kan er eigenlijk vrij weinig meer mis gaan!
Een groot voordeel van dit project is dat er veel suggesties worden gegeven voor leerlingen die al een stapje verder zijn. Zo kunnen alle leerlingen mee genieten van dit project. Alle dieren uit het boek komen tijdens de activiteiten aan bod. Zo ga je met de leeuw het auditieve geheugen trainen door de leeuw woordkaarten weg te laten pakken met zijn klauwen, iets waar mama erg bang voor is. De wandelende tak eet alleen blaadjes met woorden die beginnen met een ‘b’. Kunnen de leerlingen bedenken welke blaadjes hij kan eten? Bij de nijlpaard moeten de leerlingen drollen op de juiste traptrede leggen (eerste, tweede etc.) iets wat ze hilarisch vonden bij mij in de klas! Met de poes oefenen de leerlingen ruimtelijke begrippen als onder en boven. En als laatste krijgt Juul dan toch zijn zin; hij krijgt een hond.
Een fantastisch project dat goed uit te voeren is rond dierendag of rond het thema dieren/huisdieren.