Boer Boris, Berend en Sam vinden een reusachtig bot in de ploegenschaar.
Van welk dier zou dit bot zijn? Samen gaan ze op onderzoek en beginnen te graven.
Al snel ontdekken ze honderd botten, inclusief een schedel…
Laat de kinderen het bottenmysterie ontrafelen aan de hand van de denksleutels. Dit project voor zo’n 3 weken bevat reken-, taal-, beweeg-, beeldende- en techniekactiviteiten bij het prentenboek ‘Boer Boris en de dino‘ van Ted van Lieshout en Philip Hopman.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Boer Boris, Berend en Sam vinden een reusachtig bot in de ploegenschaar. Van welk dier zou dit bot zijn? Samen gaan ze op onderzoek uit en beginnen te graven. Al snel ontdekken ze honderd botten en beginnen te puzzelen…
De kinderen vinden een groot bot. Het is zo groot, het zou zomaar van een triceratops kunnen zijn! Of toch niet? Tijd om te zien hoe het geraamte van deze dino eruit ziet. In het boek zien de kinderen hoe Boer Boris het geraamte van een triceratops met zijn takelwagen vervoert. Zou hij onderweg een bot verloren zijn? Mist het geraamte bij Naturalis soms een bot? Je kunt hen natuurlijk bellen. Maar om niet voor schut te staan wil je eerst uitzoeken of het echt gaat om een dinosaurusbot of toch een ander dier. Laat jouw kinderen het bottenmysterie ontrafelen en concluderen of Boer Boris hun hulp wel of niet nodig heeft. In dit project vind je activiteiten voor taal, rekenen, beweging, techniek en beeldende vorming bij het boek Boer Boris en de dino van Ted van Lieshout en Philip Hopman.
Rode draad: Elke activiteit start met een denksleutelbot. Hiermee test je of de kinderen voldoende dinokennis hebben. Sluit elke activiteit af met de vraag in het rood, kunnen ze de herkomst van het bot achterhalen? Bij de laatste activiteit ontdekken de kinderen dat het bot niet van de triceratops kan zijn.
Het project is gebaseerd op de methode ‘Thinkers Keys’; de denksleutels. Denksleutels zijn uitdagende vragen of opdrachten die kinderen aanzetten tot creatief denken. De opdrachten en vragen die worden aangeboden met de denksleutels zijn volledig open en iets is niet per definitie goed of fout. Het is belangrijk om dit vooraf met de kinderen te bespreken.
Let op! De activiteiten en de denksleutelbotten zijn genummerd, zodat je direct ziet wat bij elkaar hoort. Voer je bijvoorbeeld activiteit 2 uit, gebruik je ook het denksleutelbot met
nummer 2.
Voer alle activiteiten uit in de genummerde volgorde. Zo volg je de rij denksleutelbotten. Met dit project kun je minimaal drie weken aan de slag.
Ervaar hoe groot een triceratops was, bekijk wat er nog meer in de ploegenschaar belandt, plak jouw botten tot een geraamte, dicht het gat in de optocht van het bloemendefilé, vorm een eigen kudde, geef jouw triceratops een schutkleur, weeg het dino bot en bedien zelf de takelwagen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.