Hoeveel soorten dinosaurussen waren er? Hoe zagen ze eruit? Wie waren hun vrienden en vijanden? Wat aten ze? Leer en lees alles wat je altijd wilde weten over dino’s en prikkel al je zintuigen met dit project.
Dit project is geschreven bij het boek ‘Willewete Dinosaurussen‘ van Jozua Douglas en Barbara van Rheenen en bevat activiteiten voor rekenen, taal, spel en beweging, natuur, techniek, muziek, beeldende vorming, drama en suggesties voor de hoeken. Met de activiteiten kun je minimaal vier weken aan de slag.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Na je verzoek om een dino ei, heeft het dinomuseum een kist laten bezorgen. Wat zal er uit het ei komen? En zal het vandaag gebeuren? Kun je door een kiertje kijken? Ruik je al iets? Luister eens aan de kist… Wie durft zijn vinger door de kier te steken? De kist blijft veilig dicht tot de kinderen alles hebben geleerd over de dinosaurussen. Op welke dino hoop jij?
In dit project vind je activiteiten voor taal, rekenen, spel en beweging, drama, beeldende vorming, natuur, techniek, muziek en suggesties voor de hoeken bij het informatieve Willewete prentenboek Dinosaurussen van Jozua Douglas en Barbara van Rheenen.
Bij de startactiviteit ontdekken de kinderen een afgesloten kist. Die heeft het dinomuseum laten bezorgen nadat je ze hebt gevraagd om een dino ei. Wat zal er uit het ei komen? Aan de wand hangen twee cirkels. Na elke activiteit krijgen de kinderen een dino. De kinderen gaan na of hun dino een planteneter of een vleeseter is en hangen vervolgens de dino in de juiste cirkel. Hopen ze dat deze dino uit het ei zal komen of juist niet? Elke dag proberen de kinderen door luisteren, spieken en ruiken te achterhalen of het ei al is uitgekomen. Wanneer de cirkels vol zijn en de kinderen alles hebben geleerd over de verschillende soorten dinosaurussen, open je de kist.
Gedurende het project zorgen de kinderen voor de kist; ze maken waarschuwingsborden, warmteconstructies en een val voor ongewenste dino’s. Ga mee op dinojacht, richt een museum in, onderzoek drollen, vind fossielen, meet hoe lang de bek is van een liopleurodon, ervaar hoe groot de pootafdruk van een diplodocus is, voer de vleeseters en ga in groepen op rijmjacht … roooooar!
Aan het einde van het project vinden de kinderen in de kist een brief van het dinomuseum waarin staat dat een dino ei natuurlijk niet kan worden geleverd, omdat de dino’s lang geleden zijn uitgestorven. Als grapje hebben ze een kippenei gestuurd met een weetje … De voorloper van de kip is de T. rex. Zou het dan toch? Nee, dat eitje wordt gebakken en lekker opgesmikkeld.
Tip! Regel een grote kist met een slot erop. Deze kun je vaak lenen bij de lokale scouting.
Bepaal zelf hoeveel en welke activiteiten je uitvoert. Hoe meer activiteiten, hoe voller de wandcirkels. Een voorbeeldplanning vind je in het lesrooster. De pagina in het boek waar het verhaal begint met de tekst Heb je wel eens … is pagina 1. Tel van daaruit verder zodat je bij elke activiteit de juiste pagina gebruikt. Met dit project kun je minimaal vier weken aan de slag.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Maartje Ramakers –
Wat is dit een geweldig project! Het is ontzettend uitgebreid en bevat naast taal- en rekenactiviteiten ook hoeksuggesties en activiteiten die het creatief denken stimuleren. De rode draad was een groot succes in mijn groep. De dino’s zijn voor kleuters al interessante dieren, maar met dit project gaat je thema gegarandeerd leven. Mijn favoriete activiteit was ‘diplodocus’. De kinderen oefenen met auditieve analyse en synthese en maken een lange dino-nek als ze het antwoord weten. Dat laatste bleef gedurende het hele thema een hit: in plaats van een vinger opsteken werd er een lange nek gemaakt.