Dit KET-project bevat woordenschatactiviteiten voor kinderen met een vertraagde taalverwerving die extra taalbehoeften hebben en sluit aan bij het reguliere Kleuteruniversiteit project ‘Dino’s bestaan niet’, gebruikmakend van het gelijknamige boek van Mark Janssen. Ook zit er bij dit KET-project een origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat (gezongen én instrumentaal), waarin verschillende begrippen geoefend kunnen worden.
De meesten van ons zijn zich helemaal niet bewust van hoe ze de taal eigenlijk hebben geleerd; het ging gemakkelijk en vanzelf. Voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) of een TOS (Taal Ontwikkelings Stoornis) is dat anders. Het bijzondere is dat deze kinderen normaal of zelfs meer begaafd kunnen zijn en tóch moeite hebben om uit hun woorden te komen. Daarnaast zijn er ook kinderen waarbij de taalontwikkeling moeilijker verloopt op basis van ontwikkelingsachterstand of andere (verstandelijke) beperkingen.
Dit project bevat extra taalaanbod voor Kinderen met Extra Taalbehoefte (KET) op het gebied van taalverwerving. In samenwerking met ervaren leerkrachten die al jaren in het speciaal onderwijs werken, hebben we het KET-concept bedacht om NT2 en TOS kinderen te bedienen met extra woordenschatactiviteiten die aansluiten bij een ‘gewoon’ Kleuteruniversiteit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Maartje Ramakers –
Dit KET project is een fijne aanvulling wanneer je werkt over dino’s! Ik heb het project gebruikt naast het project ‘Dinosaurussen’ . Ondanks dat het over een ander boek gaat was het een mooie uitbreiding van het reguliere project.
Het woordgebruik was voor sommige kinderen soms lastig. De herhaling van de woorden (door de controle activiteiten en raketlessen) en het gebruiken van de materialen in de hoeken zorgde echter voor grote betrokkenheid, waardoor alle leerlingen actief met de nieuwe woorden aan de slag konden. Vooral de activiteit waarbij de kinderen een spoor moesten volgen en een ei vonden maakte veel indruk. Dit kwam vaak terug in het spel en er is geregeld even gekeken of het ei al was uitgekomen.
Agnes Zuiderveen –
Erg fijn project om mee te werken naast het reguliere project. De kinderen voelden zich net echte onderzoekers en waren meteen enthousiast. Ze mochten als heuse archeologen het skelet opgraven, we zijn op zoek gegaan naar pootafdrukken, hebben naar de verschillen tussen vroeger en nu gekeken en weten nu hoe een dino eruit ziet.
De betrokkenheid was groot. Ik heb er bewust voor gekozen om het project met een klein groepje uit te voeren, maar andere kinderen werden wat jaloers. Geen probleem; de activiteiten kun je prima in de hoeken weg leggen. Op deze manier komt iedereen (nogmaals) in aanraking met de geleerde woorden.