Nieuw: ZIZO liedjes

In samenwerking met liedjesmaker Jeroen Schipper en videospecialist/duizendpoot Thomas van Oostrum introduceren we het nieuwe ZIZO-liedjesconcept.

ZIZO staat voor:
– Zingen
– Zien
– Onthouden

Het ZIZO-concept biedt liedjes met ondersteunende video’s voor het aanleren van begrippen. ZIZO is ontwikkeld voor ieder die baat heeft bij visuele ondersteuning om zich de Nederlandse taal eigen te maken.

De achtergrond

Tijdens de ontwikkeling van de Kleuteruniversiteit KET-projecten (Kinderen met Extra Taalbehoeften) werd al snel duidelijk dat kinderen bepaalde begrippen beter kunnen onthouden zodra er liedjes werden aangeboden. En het leereffect werd nog eens extra vergroot als de liedjes visueel ondersteund werden. Zo is het concept voor het ZIZO project ontstaan. De liedjes zijn geschreven door Jeroen Schipper en voorzien van een videoanimatie door Thomas van Oostrum. Jeroen kreeg steeds de opdracht om mimimaal vier begrippen in een lied te verwerken, waar mogelijk in tegenstelling. Thomas moest dit op een simpel maar aantrekkelijke manier visueel maken. Dit heeft geresulteerd in een zestal liedjes voor dit eerste ZIZO-project waarin de volgende begrippen voorkomen:

Hondje Daan: aan, uit, licht, donker
Kip Marij: op, onder, in, achter, boven, naast
Giraf en Muis: lang, kort
Doosje open en dicht: open, dicht, in, uit
Emoties: bang, blij, verdrietig en boos
Appeltaart: gisteren, vandaag, morgen


Zo werkt ZIZO

Het ZIZO-concept is uitvoerig getest en een aantal keer aangescherpt. Desalniettemin is het advies het vooral in te zetten op een manier dat voor jou en de kinderen werkt. Het doel is uiteindelijk om kinderen op een aantrekkelijke manier nieuwe begrippen aan te leren en te onthouden. En om het doel te bereiken zijn er verschillende manieren van aanpak mogelijk. Hieronder wordt de aanbevolen aanpak beschreven. Bij het pakket worden per video een aantal bijlagen geleverd om de kinderen tijdens het aanleren te ondersteunen. In het project worden per activiteit diverse mogelijkheden met deze bijlagen beschreven. Ook daar is weer veel vrijheid voor de leerkracht om activiteiten aan te passen op het niveau van het individuele kind. ZIZO  projecten bieden een vaste structuur, voornamelijk omdat dit voor de beoogde doelgroep praktisch is en prettig werkt. De aanpak wordt in vier stappen geduid:

Stap 1: Liedaanbieding
De kinderen maken kennis met het lied en krijgen tijdens het kijken en luisteren een specifieke vraag mee. Daarvoor wordt bij elke video een suggestievraag gegeven. Natuurlijk is eigen inbreng volledig mogelijk.

Stap 2: Verhaal (Semantiseren)
De begrippen worden uitgebeeld, uitgelegd en uitgebreid. Dit gebeurt aan de hand van een kort verhaal waarin de aangeboden begrippen worden herhaald.

Stap 3: Spelen (Consolideren)
Het lied wordt ingeoefend aan de hand van verschillende activiteiten die over meerdere momenten worden aangeboden in gevarieerde werkvormen. Tijdens deze stap ‘spelen’ bieden we een opbouw in drie groeifases aan. In groeifase 1 wordt vooral het passieve woordbegrip op speelse wijze aangesproken. Hierbij is de input van de leerkracht leidend. In groeifase 2 verlangen we participatie van het kind waarbij ze de begrippen tonen met een beperkte aanspraak op de woordenschat. In groeifase 3 laten kinderen actief woordbegrip zien en kunnen anderen uitleg geven van de aangeboden begrippen.

Stap 4: Laat zien en vertel (Controleren)
Uiteindelijk wordt gecontroleerd of de kinderen de aangeboden begrippen begrijpen en beheersen. Door middel van de ‘show & tell’ strategie laten ze zien dat de begrippen zijn ingesleten en kunnen ze anderen de begrippen vertellen en uitleggen. Deze fase is bij elk lied hetzelfde beschreven, maar ook daar is zeker vrijheid om de controle op geheel eigen wijze uit te voeren.
De truc voor het aanleren van het lied en de bijbehorende begrippen is om deze veelvuldig te herhalen op zoveel mogelijk verschillende manieren.

Wat krijg je precies bij een aankoop van ZIZO pakket?
Als je het ZIZO-project aanschaft, krijg je het volgende:
– Een pdf-bestand met uitleg over het concept en activiteiten per lied. Ook bevat het bestand bijlagen met afbeeldingen uit de video die je ter ondersteuning kunt aanbieden.
– Een link naar de video’s. De ZIZO video’s zijn in het pakket te vinden bij het kopje materiaal in elke activiteit. Door de link aan te klikken zal er een pagina openen waar het desbetreffende lied kan worden afgespeeld.

Dit vinden gebruikers van ZIZO!

Maartje Ramakers: ZIZO is een ontzettend fijne aanpak om kinderen taal op een andere manier te laten beklijven. De liedjes zijn pakkend en sluiten aan bij de belevingswereld. ZIZO is gemakkelijk in te zetten en vergt weinig voorbereiding van jou als leerkracht. Ik ben fan!

Susanne Oversier: Zeer bruikbare, effectieve, leerzame en korte liedjes met video’s waarbij de kinderen op speelse manier hun woordenschat uitbreiden.

 

Dit bericht werd gepost in Nieuws en getagt .