ZIZO staat voor Zingen, Zien en Onthouden en biedt liedjes met ondersteunende video’s voor het aanleren van begrippen. ZIZO is ontwikkeld voor iedereen die baat heeft bij visuele ondersteuning om zich de Nederlandse taal eigen te maken.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Tijdens de ontwikkeling van de Kleuteruniversiteit KET-projecten (Kinderen met Extra Taalbehoeften) werd al gauw duidelijk dat kinderen bepaalde begrippen beter konden onthouden zodra er liedjes werden aangeboden. En het leereffect werd nog eens extra vergroot als de liedjes visueel ondersteund werden. Zo is het concept voor een ZIZO project ontstaan. ZIZO staat voor: Zingen, Zien, Onthouden.
De liedjes zijn geschreven door Jeroen Schipper en voorzien van een videoanimatie door Thomas van Oostrum. Jeroen kreeg steeds de opdracht om mimimaal vier begrippen in een lied te verwerken, waar mogelijk in tegenstelling. Thomas moest dit op een simpele maar aantrekkelijke manier visueel maken. Dit heeft geresulteerd in een zestal liedjes voor dit eerste ZIZO-project waarin de volgende begrippen voorkomen:
Hondje Daan: aan, uit, licht, donker
Kip Marij: op, onder, in, achter, boven, naast
Giraf en Muis: lang, kort
Doosje open en dicht: open, dicht, in, uit
Emoties: bang, blij, verdrietig en boos
Appeltaart: gisteren, vandaag, morgen
Groeifasen
Bij Kleuteruniversiteit maken we in alle projecten gebruik van groeifasen. Onze visie is dat iedereen in ontwikkeling is en in zijn eigen tempo tot bloei komt. Er wordt een opbouw aangeboden waarbij kinderen van passief naar steeds actiever, naar zelfstandig gaan.
Groeifase 1: In deze startfase wordt vooral het passieve woordbegrip op speelse wijze aangesproken. Hierbij is de input van de leerkracht leidend.
Groeifase 2: In deze fase verlangen we participatie van het kind waarbij ze de begrippen tonen met een beperkte aanspraak op de woordenschat.
Groeifase 3: Kinderen laten in deze fase actief woordbegrip zien en kunnen anderen uitleg geven van de aangeboden begrippen.
We wensen je veel plezier met dit ZIZO-project en hopen dat al snel net zo overtuigd bent van de effectiviteit van de werking als wij dat zijn.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.