Waarschijnlijk ben je wel bekend met een aantal verschillende soorten producten die Kleuteruniversiteit heeft ontwikkeld. Dat zijn er inmiddels al een hoop: KET-projecten, peuterprojecten, reguliere projecten, actiebladen- en spelpakketten en plusprojecten. Sinds kort zijn daar L.I.F.T. producten bij gekomen. Omdat deze producten nog behoorlijk nieuw zijn, zijn ambassadeurs Ester en Linda hiermee aan de slag gegaan en vertellen je in deze blog graag hun ervaringen uit de praktijk.
Wat is L.I.F.T?
Allereerst, wat is eigenlijk een L.I.F.T. product? De letters van L.I.F.T staan voor:
L: leren
I: inspireren
F: fantaseren
T: talenteren
Deze producten zijn tot stand gekomen in samenwerking met Cora Hansen van Slimmekleuters.nl.
De opdrachten die deze producten bevatten, doen een beroep op hogere orde denkvaardigheden, zoals analyseren, evalueren en creëren. Dit past goed bij de ontwikkelingsbehoefte van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Een L.I.F.T. product biedt veel inspiratie om verdieping aan te brengen bij een prentenboek. Je hebt meestal weinig voorbereiding of materialen nodig en je kunt er vrijwel direct mee aan de slag.
Je kunt de L.I.F.T producten gebruiken naast de reguliere projecten. Het is echter geen vervanging van een regulier project!
Waaruit bestaat een L.I.F.T. product?
Elk product bevat minimaal vijf uitdaagtips, 12 Denksleutelopdrachten en een activiteitenblad. De meeste van deze opdrachten kun je in de gehele groep inzetten. Sommige kinderen zullen eerder uit de L.I.F.T. stappen, maar anderen gaan helemaal mee omhoog. Wanneer je het in de gehele groep toepast, zullen kinderen die verrijking nodig hebben op deze manier geen uitzondering meer zijn. Bied de opdrachten dan ook aan aan de hele klas. Voor alle kinderen is het belangrijk creatief en flexibel te leren. Kinderen kunnen zo beter omgaan met veranderingen in de wereld om zich heen. Iedereen kan dus in de L.I.F.T stappen.
De uitdaagtips stimuleren een hogere orde denken. Kinderen denken dieper na en verder door over het verhaal en het thema van het prentenboek. Ook zijn er opdrachten voor taal en rekenen en zijn er activiteiten die een beroep doen op het geheugen. Bij elk product zitten 12 uitgewerkte denksleutels. Kinderen worden hiermee uitgedaagd tot creatief en analytisch denken door deze opdrachten en vragen.
Ook bevat elk L.I.F.T product een activiteitenblad. Aan de hand hiervan gaan de kinderen aan de slag met een interessante of inspirerende opdracht. Het leuke is dat je zowel de uitdaagtips als de denksleutels kunt kopiëren met een afbeelding van Kleuteruniversiteit op de achterkant. Wanneer je deze lamineert, kun je er nog langer mee doen en ze vaker terug laten komen.
L.I.F.T. in de praktijk!
In het kader van de Kinderboekenweek heeft Linda gewerkt met het L.I.F.T. product dat hoort bij het boek ‘Oost West, Thuis Best‘. Ze heeft de denksleutel kaartjes omgedraaid op tafel gelegd en twee kinderen een sleutel laten kiezen. Allereerst werd er gekozen voor de Brainstorm- sleutel. De vraag die hierbij hoorde was: ‘Bedenk zoveel mogelijk manieren om een ruzie weer goed te maken’. Dit hebben we gedaan met de coöperatieve werkvorm: Mix-Tweetal-Gesprek. Hierbij lopen de kinderen rond op muziek en op het moment dat de muziek stopt, roept de juf ‘tweetal’ en vormen de kinderen tweetallen. Daarna voerden ze een Tweegesprek Op Tijd, waarbij eerst het ene kind dertig seconden vertelt over manieren van een ruzie goedmaken, het andere kind vat het samen. Daarna wisselen ze van rol. Gezamenlijk hebben er een mooie lijst van gemaakt.
Daarna hebben we de Voorspel-sleutel gebruikt. Daarop stond de vraag: ‘Als jij later groot bent, met wie zou jij dan in een huis wonen?’ Erg leuk om te ervaren dat kinderen altijd wel vrienden of familie noemen, maar een kind noemde ook zijn cavia’s, omdat ‘deze zo schattig zijn’.
We hebben de uitdaagtip: ‘Thuis is…’. gedaan. Hierbij denken de kinderen na over wat ‘thuis’ voor hen betekent. Na een mooi kringgesprek hierover zijn de kinderen gaan tekenen en heb ik er zelf bijgeschreven wat voor het kind ‘thuis; betekent. Mooi om te lezen dat iedereen thuis toch wel ervaart met mensen om zich heen. Maar ook grappig dat een jongen thuis ervaart als daar waar je veel bananen kunt eten. Heerlijk, die diversiteit!
Een andere uitdaagtip die we hebben gedaan is: ‘Wat zit er achter de boom?’ In het boek zit beer verstopt achter de boom. Alleen zijn armen, oren en een stukje van zijn lijf zijn zichtbaar. Andere dieren wilden ook meedoen met verstoppertje spelen. De opdracht aan de kinderen was: teken een dier achter de boom. Wat ik erg grappig vond was om te ontdekken dat sommige kinderen geen idee hadden hoe ze dit aan moesten pakken; zij wilden namelijk echt op de achterkant van het blad gaan tekenen! Toen duidelijk was hoe ze het aan moesten pakken ging iedereen aan de slag. Mooi om de verschillen tussen kinderen te zien. Sommige tekeningen waren echt heel duidelijk, bij anderen zag je goed dat ze het verschil in groot en klein wat betreft tekenen nog niet zo door hadden.
Ester ging aan de slag met het L.I.F.T. product dat hoort bij het prentenboek ‘Bij ons in de straat’. De uitdaagtip hebben ze gebruikt als startactiviteit voor het Kinderboekenweek thema. Dit prentenboek gaat over een kleurrijke straat en de bijzondere bewoners van de huizen in die straat. Zonder het boek eerst voorgelezen te hebben liet ze de kinderen met behulp van de afbeeldingen filosoferen over wie in welk huis zou kunnen wonen. Dit deden de kinderen in tweetallen en daarna besprak Ester het met de hele groep. Een aantal waren direct duidelijk en had eigenlijk iedereen hetzelfde ingedeeld. Maar het was heel interessant wat de kinderen hadden bedacht bij de bewoners die niet op het eerste gezicht direct goed konden worden ingedeeld. Ze bedachten zulke mooie redenen dat andere kinderen weer gingen twijfelen aan hun eigen indeling.
Ook de uitdaagtip waarbij de kinderen moesten bedenken welke uitspraak bij welke bewoner kon horen, viel in de smaak. Er wordt echt wat gevraagd van de kinderen. Vooral de kinderen met een voorsprong kunnen hier goed mee uit de voeten. Maar het fijne is juist dat het voor alle kinderen uit de groep leuke en leerzame activiteiten zijn. Ieder kan er op zijn eigen niveau mee aan de slag. In de groep 1-2-3 van Ester konden de kinderen van groep 3 ook echt goed meedoen met de activiteiten.
Ook de denksleutels kwamen aan bod in haar groep. Omdat ze het L.I.F.T. project naast het reguliere project bij hetzelfde prentenboek gebruik, is het boek al lekker vaak aan bod gekomen en kunnen de jongere kinderen ook goed uit de voeten met de vragen.
Zo was bijvoorbeeld de ‘Wat, als…..’ sleutel heel interessant. Want wat als je net zulke lange vingers hebt als Arie B. uit het boek? Verrassende antwoorden zijn het resultaat van een kringgesprek hierover. De denksleutels zijn in meerdere werkvormen aan te bieden. Als kringgesprek, in een coöperatieve werkvorm of je kunt er bijvoorbeeld een beeldende verwerking aan koppelen. Kortom je kunt er alle kanten mee op.
Inmiddels zijn er al 15 L.I.F.T producten bij verschillende boeken en er verschijnen steeds nieuwe!
“Wat een fijne aanvulling bij een boek is het L.I.F.T product! Wij zijn er erg enthousiast over, zeker ook omdat kinderen op deze manier meer in aanraking komen met vragen die horen bij een hogere manier van denken. Iedereen kan er op zijn manier aan meedoen, dus het kan met de hele klas gedaan worden, ook erg fijn! Omdat het korte activiteiten zijn, kun je deze gemakkelijk inpassen in de dag. Het feit dat ze aansluiten bij reguliere projecten is een meerwaarde. De kinderen kennen het boek door en door en kunnen daarom goed meedoen met de activiteiten.”
Wij hopen dat je na het lezen net zo enthousiast bent geworden over een L.I.F.T product als wij. Laat je het ons weten als je er ook een hebt uitgevoerd en wat je er van vond? Praat er bijvoorbeeld over mee op de facebook pagina vrienden van kleuteruniversiteit. Als je meer wilt zien over de L.I.F.T. producten bij ons in de klas, neem dan een kijkje op de instagram pagina van @jufesterklaver of @juflinda.m