Bij Kleuteruniversiteit geloven we sterk in onze lijfspreuk ‘Spelend wijzer’. Vandaar dat we in deze tijd het spelen op allerlei manieren willen promoten met blogs voor thuis. Ook schreven we een kritische blog over het gebruik van werkbladen met als doel ouders te informeren over het daadwerkelijke leereffect. Dat beoogde leereffect valt namelijk in werkelijkheid bijzonder tegen. Op die blog hebben we behoorlijk veel reacties ontvangen waarbij de vraag bleef: ‘Werkbladen niet? Maar wat dan wel?‘.
Het zat ons niet lekker dat we geen alternatief konden bieden. Want ja, spel staat altijd voorop, daar kun je immers ook observaties uit halen. Wij begrijpen dat je als ouder ook je best doet in deze moeilijke tijd om je kind iets te bieden. Daarom hebben Kleuteruniversiteit auteurs en leerkrachten Janneke van de Groes en Caroline Farret Jentink een pakket met actiebladen ontworpen. Daarmee hopen we ook een nieuw woord het leven in te roepen. Want deze actiebladen zorgen ervoor dat kinderen handelend bezig zijn, in tegenstelling tot werkbladen. Bij de actiebladen liggen de uitkomsten niet vast, maar zijn variabel. Ze dagen kinderen uit om te kijken, observeren, meten, wegen, programmeren, spelen en problemen op te lossen. Het doel van het pakket is om zeer actief bezig te zijn en de woordenschat te activeren. We willen met onze actiebladen een goed alternatief bieden voor werkbladen en hiermee een antwoord geven op de gestelde vraag. ‘Werkbladen niet? Maar wat dan wel?‘ Actiebladen dus!