Dit pakket bevat actiebladen, waarbij kinderen handelend bezig zijn. Kinderen gaan actief aan de slag met 12 verschillende activiteiten rondom onderzoeken, ontdekken, vergelijken, meten, programmeren en problemen oplossen.
Jonge kinderen moeten ervaren om te kunnen begrijpen. Grijpen = begrijpen. Actief bezig zijn dus. Met deze actiebladen is het kind continu aan het ontdekken. Tijdens het ontdekken gebruikt het kind alle zintuigen. Dat zorgt voor een beter en breder begrip.
Het kind is onderzoekend aan het leren door verschillende voorwerpen met elkaar te vergelijken. Hierdoor wordt het probleemoplossend denken gestimuleerd. Kinderen komen tijdens het spelen verschillende problemen tegen en moet oplossingen bij ontstane problemen onder woorden brengen. Om die problemen op te kunnen lossen spreken ze hun creativiteit aan, waardoor het creatief denken wordt bevorderd.
De actiebladen zijn makkelijk in te zetten. Het kind kan met de actieblad zelfstandig aan de slag, na een korte instructie. Bij sommige werkbladen help je met het klaarzetten van de spullen. Deze spullen zijn veelal in huis of op school te vinden. Je vindt eerst de beschrijving van de actiebladen. Daarop staat aangegeven welke materialen en bijlagen er nodig zijn. Achterin het pakket vind je deze bijlagen. Bij een aantal activiteiten vind je blanco actiebladen, zodat je zelf de activiteit vorm kunt geven met de materialen die je in huis hebt, of naar het idee van het kind.
De actiebladen zijn ontwikkeld als alternatief voor de werkbladen. We schreven een blog voor ouders over het leereffect van werkbladen en willen met deze actiebladen een alternatief bieden.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit product.
nenaheesakkers (geverifieerde eigenaar) –
Bij de Rijdende School heb ik vaak kleuters in mijn school, tegelijkertijd met leerlingen van groep 3 t/m 8. Deze actiebladen grijp ik er regelmatig bij, omdat ze en doelgericht zijn en de kinderen zijn er actief, handelend mee bezig en het is daarbij ook leuk om de groep 3 leerlingen erbij te betrekken om ook hen spelenderwijs met doelen bezig te laten zijn i.p.v. uit hun methodewerk.
Na een actieblad bij de kinderen te hebben geïntroduceerd, hebben ze er nog onwijs veel (leerzaam) plezier van! Wat mij dan weer de mogelijkheid geeft om mijn ronde bij de oudere leerlingen te doen.
evoorburg –
Deze bladen maken hun naam echt waar, tijdens het werken met de actiebladen zijn de kinderen allemaal actief en betrokken aan het leren. Het zijn zeer gevarieerde opdrachten waarbij er aan veel verschillende doelen gewerkt wordt. Wij zetten ze gedurende het hele schooljaar in, de bladen zijn ook makkelijk in te voegen bij een thema. Er worden veel differentiatiemogelijkheden gegeven en ook de tips op de bladen zijn helpend. BIj ons in de klas was het fruitonderzoek favoriet, en dan met name de laatste opdracht: ‘het proeven!’
jamiedehart94 –
Toen ik de actiebladen voorbij zag komen, dacht ik meteen die wil ik graag proberen! Zelf gebruik ik zelden werkbladen in de kleuterklas, omdat ik vind dat de kinderen daar weinig van leren en dit niet past bij de ontwikkeling van een kleuter. Sommige kinderen zien werkbladen van hun oudere broer of zus en willen ook graag aan het werk op het platte vlak. Wat zijn de actiebladen hier goed geschikt voor! De kinderen zijn handelend bezig met allerlei opdrachten en noteren hun bevindingen op het blad. Voor de bladen zijn materialen nodig, die je gemakkelijk kunt verzamelen. Ook zijn de bladen op verschillende niveaus, zodat je goed kunt differentiëren. Zelf pak ik af en toe een les uit het pakket, die ik in de kring introduceer. Daarna willen vaak een hoop kinderen meteen aan de slag met onderzoeken en ervaren, om zo het blad in te vullen. Fijn om de kinderen zo betrokken aan het werk te zien!
Agnes Zuiderveen –
Ik was blij verrast toen ik de actie bladen zag. De term doet zijn naam eer aan: kinderen zijn zelf actief bezig en moeten zelf nadenken. De actie bladen zijn voor verschillende doelen in te zetten, wat ik zelf erg fijn vind. De bladen zijn het hele jaar door te gebruiken en is niet echt thema afhankelijk. Zo kun je ze er ieder moment bij pakken als je het over een bepaald doel hebt in de klas. Veel fijner dan werkbladen!
Meriel Bouwman –
Wat een gaaf pakket! Werkbladen in een kleuterklas… daar ben ik geen fan van, maar deze bladen zetten juist aan tot handelen/ doen.
In de klas ben ik al aan de slag gegaan met meten, wat waren de kinderen druk met ontdekken en doen. Daarna hebben ze hun bevindingen opgeschreven.
Dit pakket gaat bij mij zeker vaak gebruikt worden, het is heel divers, van meten, wegen tot tellen, alles komt voorbij.
Sigrid Olivier –
Zelf werk ik niet zo graag met werkbladen in mijn kleutergroep. Soms hoeven kinderen op een werkblad alleen maar een rondje om het juiste antwoord te zetten. Het is dan meer een soort toets over wat kinderen al beheersen dan dat kinderen iets leren tijdens het invullen. Daarom laat ik kinderen liever spelend leren in spelhoeken.
Toch vinden kinderen het vaak leuk om bijvoorbeeld net als oudere broers/zussen vanaf een blad te werken en als kleuters in een hogere groep komen, wordt er vaker verwacht dat ze ook vanaf een A4 blad kunnen werken. Ouders vragen ook regelmatig aan mij wat ze met hun kinderen kunnen doen. Daarom ben ik ontzettend blij met deze actiebladen.
Het pakket is zeer uitgebreid. Alle bladen zien er zeer verzorgd, overzichtelijk en aantrekkelijk uit voor kinderen. Je krijgt meteen zin om ermee aan de slag te gaan. Wat ik als leerkracht heel erg fijn vind, is dat er bij alle bladen veel differentiatie geboden wordt. Zo kun je precies aanbieden wat het meest geschikt is. Verder heb je geen ingewikkelde materialen nodig. Je kunt vrij snel beginnen.
Er zijn dus veel keuzemogelijkheden. Het pakket is echt zeer uitgebreid. Hier kun je wel even mee vooruit! Ik ga de bladen zeker gebruiken. Van meten tot wegen, van drijven en zinken tot waarnemingen over fruit. Wat een hoop verschillende dingen worden er beschreven.
In deze tijd van thuisonderwijs een uitkomst voor ouders die materialen zoeken waar jonge kinderen zelfstandig mee aan de slag kunnen. En ook op school kunnen deze bladen echt een plaats krijgen in de spelhoeken. Wat een goed idee van Kleuteruniversiteit!
Dieke Grootscholten –
Ik ben zelf geen voorstander van werkbladen, omdat ik het gevoel heb dat kinderen daar weinig van leren. Daarom ben ik ook zo blij met deze actiebladen! Hier leren de kinderen wel wat van. De kinderen zijn actief en handelend bezig en het actieblad wordt gebruikt om de bevindingen op te schrijven. Er zijn veel verschillende actiebladen, van meten tot wegen, een blad over drijven en zinken en programmeren, alles komt aan bod. Ik ben hier heel erg blij mee!