Dieke Grootscholten is werkzaam op Waalcampus, een integraal kindcentrum waar kinderen van 0 tot 13 jaar terecht kunnen voor onderwijs en opvang. Ook is Dieke ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In dit blog geeft ze haar tip voor het creëren van een restaurant in de klas, vertelt ze waarom ze dit doet en hoe ze dat organiseert.
Tijdens het eten en drinken op mijn oude werkplek viel het me op dat er een groot verschil was in het tempo waarop de kinderen hun eten en drinken nuttigden. Een kind was net begonnen, terwijl een ander kind al lang en breed klaar was en op de rest moest wachten. Ook zag ik dat het moment van eten en drinken niet bij alle kinderen goed viel. Sommige kinderen gingen volledig op in hun spel als dat werd onderbroken wanneer ze van mij in de kring moesten gaan zitten.
Verder werd het mij duidelijk dat niet alle kinderen op hetzelfde moment trek of dorst kregen. Waar een kind om half 10 al vroeg wanneer we gingen eten en drinken, had een ander kind nog lang geen trek. Dat moest toch anders kunnen! Op Waalcampus vinden we dat de kinderen baas mogen zijn over hun eigen buik. Daarom mogen ze zelf bepalen op welk moment ze gaan eten en drinken. Bij binnenkomst zetten ze hun beker en bakje in een grote bak in de klas. Na de inloop en de dagopening gaan de kinderen aan het werk. Dit duurt ongeveer vijf kwartier.
Ik vertel de kinderen wanneer het restaurant geopend is. Er staan bij ons zes blokjes op de kast, die staan voor het aantal plekken in het restaurant. Als een kind wil gaan eten en drinken, pakt hij/zij een blokje en neemt het mee naar het restaurant. Het restaurant is bij ons een groepstafel in het lokaal. Als de blokjes op zijn, is het restaurant vol en moeten de kinderen die ook willen eten en drinken even wachten.
In het restaurant kunnen de kinderen zo snel of zo langzaam eten als ze willen. Ik merk dat hier hele leuke gesprekken ontstaan tussen de kinderen. Zelf eet ik mijn fruit ook bij de kinderen aan tafel, hartstikke gezellig! Als de kinderen klaar zijn, zetten ze hun blokje weer op de kast, zodat een ander het blokje kan pakken. Hun beker en bakje doen ze gelijk in hun tas. Zo kunnen we zien welke kinderen er nog niet naar het restaurant zijn geweest. Die kinderen sturen we op een gegeven moment natuurlijk wel naar het restaurant. En natuurlijk zorg ik voor een vlotte doorstroming en moedig kinderen aan die het wel érg gezellig vinden in het restaurant. Ik geef dan aan dat er nog andere kinderen naar het restaurant willen komen en of ze een beetje kunnen dooreten. Dat gaat goed! Ze houden rekening met elkaar.
Nu vraag je je misschien af of ik het gezellig ‘samen met elkaar momentje’ niet mis in de klas. Gezellig met elkaar eten en voorlezen. Dit moment vul ik in op een andere gedeelte van de dag! Ik ben benieuwd hoe jij het eten en drinken aanpakt in de klas. Laat je het me weten? Je kunt me vinden op Facebook in de groep ‘vrienden van Kleuteruniversiteit‘ en op Instagram als @jufdieke.