Cora Hansen is leerkracht, eigenaar van de website Slimmekleuters.nl, schrijft projecten voor Kleuteruniversiteit en geeft workshops op inspiratiedagen. In haar werk komt ze regelmatig leerkrachten tegen die worstelen met kinderen die een extra uitdaging nodig hebben, maar die het juist snel opgeven. In dit blog geeft ze advies aan de hand van SmartGames zodat je kinderen toch die extra uitdaging kunt bieden.
Het afgelopen jaar heb ik tijdens de inspiratiedagen van Kleuteruniversiteit de workshop ‘Mindset’ gegeven. Het is ontzettend leuk om veel collega’s bij te praten over dit belangrijke thema! Een van de onderwerpen van de workshop was de inzet van SmartGames in de groep. De leerkrachten die ik sprak delen de ervaring dat juist kinderen die extra uitdaging nodig hebben, deze spellen na een of twee keer proberen links laten liggen. Wat is er aan de hand en hoe kun je SmartGames wél effectief in te zetten in je groep? Daar probeer ik in dit blog antwoord op te geven.
Leren falen
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong hoeven lang niet altijd moeite te doen voor het werk dat in de kleutergroep wordt aangeboden. Een telopdracht waarbij ze moeten tellen tot 10? Een puzzel maken van 50 stukjes? Laten zien dat je kunt rijmen? Waar andere kinderen dit leren door oefenen, falen, hulp vragen en opnieuw proberen, kan een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong het gevraagde zonder moeite laten zien. Dat is ‘knap’, maar het vormt ook een risico: de kinderen doen weinig faalervaringen op en leren niet hoe ze kunnen omgaan met situaties waarin iets niet direct lukt.
Dat kan tot gevolg hebben dat sommige kinderen hun ‘interesse’ verliezen als een opdracht te moeilijk wordt. Ze noemen de opdracht saai en proberen dit soort opdrachten voortaan te vermijden. Ze geven aan liever te spelen in een huishoek of in de zandtafel. Is het wijs om daarin mee te gaan een kind op dat moment iets anders te laten spelen? Ik zou willen stellen van niet! Door eisen te stellen en het toch de uitdaging aan te laten gaan help je het kind juist verder. En juist SmartGames zijn handig in te zetten om doorzettingsvermogen en moeite doen te oefenen!
Keuze voor SmartGame
Voor kinderen die een extra uitdaging kunnen gebruiken, raad ik SmartGames aan. SmartGames doen een beroep op een hoog denkniveau waardoor het werken aan opdrachten een uitdaging is. Daarbij is het heel handig dat de opdrachten oplopen van zeer eenvoudig naar (te) moeilijk … Kinderen zullen op een zeker moment bij een opdracht komen die ze niet een-twee-drie kunnen oplossen. Het is belangrijk dat ze worden gestimuleerd om nu net die opdracht tóch af te maken. Zo leren zij, net als andere kinderen, moeite te doen om een lastige taak of vaardigheid onder de knie te krijgen.
Matchen en Stretchen
Sluit aan bij de interesse van het kind en laat hem zelf de SmartGame kiezen waarmee hij aan het werk wil gaan. Het aansluiten bij de interesse wordt ook wel matchen genoemd en het versterkt de motivatie om aan de slag te gaan. Sta echter niet toe dat een kind opgeeft als de opdracht lastiger wordt. Dit noemen we stretchen! Spreek af dat precies die lastige opdracht nog moet worden afgemaakt, met inzet, doorzettingsvermogen, een goede aanpak en hulp indien nodig, zodat er een succeservaring is. Wissel daarná pas naar een andere smartgame of andere opdracht.
Hoe doe je dat in praktijk?
- Bepaal welke kinderen in je groep het nodig hebben om te werken aan doorzettingsvermogen en het omgaan met frustraties.
- Laat hen op een vast moment in de week werken met SmartGames.
- Laat het kind een SmartGame kiezen en daar vervolgens een aantal keer aan werken.
- Hou de vorderingen bij op de aftekenbladen, om in de gaten te houden of de kinderen opeenvolgende opdrachten afwerken.
- Zet ongeveer 20 opdrachten op een aftekenblad. Zo hebben kinderen de voldoening om op korte termijn een blad ‘af’ te hebben en mee naar huis te nemen!
- Let op wanneer het moeilijk wordt. Coach, help en stimuleer om de moeilijke opdracht tóch af te ronden.
- Prijs doorzettingsvermogen, inzet en een handige aanpak!
Onderdeel kwijt?
Nog een handige tip! Je kent vast het probleem; je hebt een leuke SmartGame in huis maar er is een onderdeel kwijt. Of het boekje is helemaal uit elkaar gevallen. Is je spel van de uitgever SmartGames? Dan heb ik een oplossing voor je! Via deze link kun je gratis een vervangstuk aanvragen, je betaalt alleen de verzendkosten.
Nog meer weten over SmartGames?
Op mijn site is een lespakket bij de SmartGames verkrijgbaar met motiverende aftekenbladen bij alle spellen die in de bekende kisten te vinden zijn. En uiteraard zijn ook bij een aantal van de nieuwste spellen aftekenbladen gemaakt.
Je vindt verder een beschrijving van de interessantste SmartGames zodat je zelf een goed pakket SmartGames samen kunt stellen voor je groep of school. En natuurlijk krijg je nóg meer tips om kinderen goed te begeleiden en te helpen bij het ontwikkelen van een groei-mindset.
Download!
Wil je alvast een indruk krijgen van de aftekenbladen? Klik dan op de afbeelding voor de download van het aftekenblad bij het spel Roodkapje. Heb jij even geluk als je dat spel in huis hebt!
De afbeeldingen van SmartGames zijn geplaatst met toestemming van de uitgever.