Sigrid Olivier is werkzaam op CBS Het Baken en is ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze hoe ze met behulp van materialen van Kleuteruniversiteit haar lokaal in gereedheid heeft gebracht voor een nieuw schooljaar.
Hoe ik het inrichten heb aangepakt, vertel ik graag in dit blog. Stapsgewijs werd het ‘lokaal’ weer mijn ‘klas’. Mocht je nog aan de slag gaan, dan hoop ik dat dit blog je nieuwe inspiratie brengt. Ziet jouw lokaal er al goed uit? Je weet maar nooit, misschien word je door dit verhaal toch op nieuwe ideeën gebracht…
Ieder jaar weer tel ik de dagen af tot de zomervakantie. Mijn stapel vakantieboeken ligt al klaar en ik heb ontzettend zin om samen met mijn gezin van de zomer te genieten. En ieder jaar krijg ik toch aan het einde van de vakantie weer enorme kriebels om aan de slag te gaan. De stapel spullen in mijn gang die ik naar school mee moet nemen, wordt steeds hoger. Ik teken plattegronden op zoek naar de perfecte inrichting en struin op Pinterest voor inspiratie. Ik app met mijn duo-collega om afspraken te maken en samen maken wij lijstjes wat we vooral niet mogen vergeten.
Op vakantie met een grote stapel leesboeken in mijn tas.
En toen kwam ik weer voor het eerst op school. Voorzichtig draaide ik de schoolsleutel om en ging ik het gebouw binnen. Even weet je niet waar je moet beginnen, maar al snel waren de taken verdeeld en gingen we van start. Kom maar op, wij gaan er voor!
Na weken weer de schoolsleutel in het slot. Verzamelde spullen mee van thuis. Wat een volksverhuizing!
Een uitdaging om hier weer de klas van te maken.
Stap 1: Wat wil ik behouden?
Voordat ik met inrichten aan de slag ga, bedenk ik goed wat er vorig schooljaar goed heeft gewerkt. Waar was ik ontzettend blij mee? Wat wil ik behouden aan mijn klassensituatie? Natuurlijk is dit heel persoonlijk en hangt dit er erg van af op wat voor school je werkt. Welke visie draagt je school uit? Hoeveel kinderen krijg je in de groep?
Veel vrije ruimte in het midden van de klas: ruimte om te spelen op een kleed.
Vorig jaar heb ik bewust GEEN groepstafel in het midden van de kring geplaatst. Ik vind dat een tafel op die plek de interactie blokkeert en zo is er veel ruimte voor beweging wanneer de kinderen vrij spelen. Nu was vorig schooljaar mijn groep in aantal veel kleiner dan het aantal kinderen waar ik nu mee start, dus het was even goed kijken hoe we dat nu zouden oplossen. Mijn duo kwam met de oplossing om de groepstafels naast elkaar te plaatsen, zodat de vrije ruimte behouden kan worden.
Spelend leren vind ik ontzettend belangrijk bij kleuters. Daarom is het fijn als er veel ruim ingerichte hoeken zijn voorzien van uitdagend materiaal en aansluitend op je thema in de groep. Ook dit concept behoud ik graag. Nu hebben wij een grote centrale hal die ik ook kan gebruiken voor enkele hoeken, zodat we de hoeken goed kunnen verdelen over het klaslokaal en de hal. Dat is fijn. Al snel verscheen er een huishoek, een zandtafel, een computerhoek, een stempelhoek, een knutselhoek en een ontdekhoek in de groep. In de centrale hal deel ik de leeshoek, de bouwhoek en de themahoek.
Belangrijk werkje: inrichten van de huishoek
Stap 2: Wat wil ik vernieuwen? Met welke ideeën ga ik dit schooljaar aan de slag?
Wat heerlijk dat er bronnen als Pinterest en Kleuterwereld zijn. Ik vind het leuk om daar af en toe eens te neuzen en op zoek te gaan naar inspiratie. Zo kom ik vanzelf op nieuwe ideeën en kan het knutselen beginnen.
Dit jaar wil ik van ons prikbord een ‘trotsmuur’ maken. Wij hebben op school afgesproken dat we geen lijnen dwars door het lokaal ophangen, vanwege het aantal prikkels. Toch wil je natuurlijk mooie tekeningen ophangen, vandaar de plek op het prikbord. Het lijkt mij erg leuk om deze plaats een naam te geven. Aan de slag dus met letterslingers.
Verder staat er al jaren staat er op mijn verlanglijstje dat ik graag de bouwhoek aan wil vullen met ‘natuurlijke materialen’ als dennenappels, stenen, boomschijven en boomstammetjes. Toch is het er nooit van gekomen om deze spullen te verzamelen. Tot dit schooljaar dan. Ik bof dat ik van vrienden die een boerderij hebben hout mee mocht nemen. Even met een zaagmachine aan de slag en naar de kringloopwinkel voor een stel manden en de kast met materialen is gevuld. Ik ben ontzettend benieuwd hoe de kinderen deze spullen gaan inzetten. Ik vind het er aantrekkelijk uitzien.
Dit was ik al zo lang van plan. Natuurlijke materialen als aanvulling op de bouwhoek.
Stap 3: Regels en routines
Zodra de kinderen op school komen, moeten de regels en routines duidelijk zijn voor de kinderen. Ik vind het zelf prettig en rustig wanneer je lokaal is ingericht in één en hetzelfde thema. De materialen van Kleuteruniversiteit helpen mij daarbij.
Ik gebruik de weekkaarten (dagen van de week) en de maandkaarten (maanden van het jaar) uit de set Klassenmanagement 2. Iedere dag geven de dagritmekaarten het rooster van de dag weer. De seizoenskaarten maken de serie compleet. Ik heb spijkertjes in mijn prikbord geslagen, zodat ik makkelijk van dagritmekaart kan wisselen. Misschien een handige tip…
Toiletbezoek is ook iets om over na te denken. Dit kan natuurlijk op allerlei manieren, maar wij hebben afgesproken om dit m.b.v. een ketting te doen. Ook hier helpt Kleuteruniversiteit mij. In Klassenmanagement set 1 zijn prachtige WC kaartjes te vinden die je kunt gebruiken voor een ketting, maar ook als handige bordjes op het toilet zelf.
Alles in dezelfde stijl met de materialen van Kleuteruniversiteit
Stap 4: Een warm welkom
Ik ben nu bijna klaar om de kinderen weer te ontvangen. Natuurlijk wil je de kinderen ‘warm’ ontvangen. Ik zorg dat de namen op de kapstokken en postvakjes geplakt zijn en ik gebruik de pictogrammen uit Klassenmanagement set 2 als ondersteuning voor de jongste leerlingen. Bij de oudste leerlingen plak ik alleen een naam.
Ik ben van plan om voordat het schooljaar begint in alle postvakjes een handgeschreven kaart te doen om zo de kinderen een fijn nieuw schooljaar te wensen. Ik wil daarbij gebruik maken van de gratis te downloaden ansichtkaarten ‘Ik vind je lief’. Wat zal het een verrassing zijn voor de kinderen dat er al post in hun postvakje ligt!
Ik wens iedereen alvast een mooie start van het schooljaar. Succes met het inrichten. Maak er samen weer iets moois van en laten we elkaar als juffen en meesters blijven inspireren. Op een mooi schooljaar!