Sigrid Olivier is werkzaam op CBS Het Baken en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze over de veranderingen in haar ‘huishoek’ na het bezoeken van een inspiratiedag van Kleuteruniversiteit.
Een tijdje geleden (nog voor ik ambassadeur van Kleuteruniversiteit was) bezocht ik samen met mijn kleutercollega’s een inspiratiedag van Kleuteruniversiteit waar wij workshops volgden, onder andere ‘Haal meer uit de huishoek’ van Tessel van der Linde en ‘Goedkoop onderwijs’ van Bianca Oldenbeuving. Ik had het niet verwacht, maar deze workshops inspireerden ons zodanig dat wij de volgende schooldag ingrijpend onze huishoeken veranderden.
Ik was niet tevreden over het spel van de kinderen in de huishoek. Ook al werken wij op school aan de hand van thema’s; de huishoek stond vaak los van dat thema. Hierdoor waren de kinderen vaak meer met de ‘spullen’ bezig (alles uit de kastjes halen) dan dat je spel zag wat met het thema te maken had. Ik vond dat een gemiste kans. Er lagen ook erg veel spullen in de huishoek, zodat de kinderen langer met opruimen dan met spelen bezig waren. Met tips van Bianca en Tessel nog in ons achterhoofd, maakte ik met mijn collega’s een stappenplan om de huishoeken aan te passen.
Stap 1: Thuis eet, slaap en kook je meestal ook niet in één ruimte, dus probeer om in je huishoek kamers te maken. Het is zo eenvoudig. Zet eens een kastje als ‘roomdivider’ neer in het midden van je huishoek. Zo maak je heel simpel twee kamers in je huishoek. Ik koos voor ‘eetkeuken’ en ‘zitkamer’. In de eetkeuken zorgde ik voor echte materialen en ik zorgde er ook voor dat de aantallen klopten, bijvoorbeeld vier borden en vier maal bestek.
Stap 2: Bianca noemde het vaak tijdens haar workshop. Je hoeft niet veel geld uit te geven aan duur speelmateriaal, maar ga op zoek naar echte materialen. Ik liep gewoon naar de keuken op school en pakte een pan. Wat zoveel leuker is aan een gewone pan is dat hier veel inpast. Iedereen kent vast wel die speelgoedpannetjes, maar daar past helemaal niets in. Bovendien is het voor een kind veel leuker om een echte pan en echte lepels te gebruiken. En het lijkt veel meer op de werkelijkheid. Kinderen willen volwassenen nadoen.
Stap 3: Pas je huishoek regelmatig aan, zodat de hoek interessant blijft. Tessel gaf de tip om de seizoenen in je achterhoofd te houden. Ik heb dat als volgt toegepast:
Herfst: voeg regenlaarzen en een regenjas toe aan de huishoek. En in de keuken een soeppan met ingrediënten om soep te maken. Denk ook aan een kookboek. Zorg voor bijpassende folders in de lectuurbak.
Winter: in de zitkamer ligt momenteel een warme fleecedeken op een lekkere zitstoel. Voeg warme pantoffels toe en hang sjaals en handschoenen aan de kapstok.
Lente: dek de tafel in de eetkamer samen met de kinderen voor het paasontbijt. Zet gezellige planten op tafel en zorg voor bloesemtakken met leuke versiering. Laat de kinderen zelf de versiering erin hangen.
Zomer: zet een mand in de huishoek en laat de kinderen de mand vullen voor een picknick. Doe er een kleed bij. Wedden dat de mand zo gevuld is! De kinderen mogen heerlijk op de grond buiten de huishoek picknicken.
Stap 4: Naar aanleiding van een extra tip van Tessel: zorg voor een compleet plaatje. Ligt er een hond in de huishoek? Zorg dan ook voor een mand, een riem, een voerbakje en zakjes om hondenpoep op te ruimen. Zo geef je de kinderen echt de mogelijkheid om een volledig spel te laten zien. Natuurlijk is het nog leuker om materialen te maken met de kinderen. Hier wil ik heel graag nog mee aan de slag.
En de kinderen? Zij reageerden positief. De huishoek is niet meer een verzameling ‘toevallige’ spullen, is nu echt een ‘thuishoek’ geworden. De hoek is nu geen kinderhoekje meer, maar een huis in mini-formaat. De huishoek is compleet en echt onderdeel van het thema in de groep geworden. In de lente liggen er andere spullen in de huishoek dan in de winter; dit zorgt voor herkenning.
De kinderen hebben nu veel meer mogelijkheden om complete spelsituaties uit te voeren. Een ontbijt maken en serveren: dat is nu mogelijk. De hond verzorgen en uitlaten: dat kan nu. Even lekker een boekje lezen op een luie stoel met een dekentje om je heen: alles is hiervoor aanwezig. Zomaar alle spullen uit de kastjes halen; dat vinden de kinderen nu zonde van de mooie hoek. De hoek is nu zo uitdagend, dat de kinderen meteen aan kwalitatief spel toekomen.
Verder is de hoek nu ook een geweldige plek waar gewerkt kan worden aan de uitbreiding van de woordenschat. Doordat er in de hoek voorwerpen liggen die passen binnen het thema, kun je makkelijk nieuwe woorden aanleren en deze woorden vaker aan bod laten komen in de juiste context. De woorden krijgen betekenis. Een belangrijke voorwaarde voor goed woordenschatonderwijs.
Als je zelf zorgt voor een goede introductie en af en toe meespeelt, weet ik zeker dat jij ook nog meer uit jouw huishoek haalt. Veel succes! En krijg je de kans om op een inspiratiedag een workshop over spel te volgen, grijp je kans. Een aanrader!