Linda is leerkracht op RKBS De Klimboom in Roelofarendsveen en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze over haar ervaringen met de projecten van Kleuteruniversiteit.
In 2015 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met een project van Kleuteruniversiteit, het project In de werkplaats, dat mooi aansloot bij het thema van de Kinderboekweek destijds. Mijn toenmalige duo en ik zagen dat project voorbij komen op Facebook. We waren op dat moment zoekende naar hoe wij ons kleuteronderwijs invulling wilden geven en besloten een project te proberen. Wij vonden het een groot voordeel dat we nergens aan vast zaten zoals bij methodes en dus zeker de moeite waard het project te bestellen. Eveneens een pluspunt is dat je het direct als digitale download in je mail krijgt en gelijk aan de slag kunt.
Alleen al bij het lezen van het project werden wij ontzettend enthousiast, en we waren nog niet eens begonnen! Dit enthousiasme brachten wij zonder moeite over op de kinderen toen we eenmaal met het project gestart waren. De lessen zitten zo goed en mooi in elkaar en zijn gemakkelijk uit te voeren. Ze zijn voorzien van doelen en bij elke les zit een lijst met benodigdheden. Dit kunnen echte materialen zijn, maar mocht je die niet hebben, kun je altijd gebruik maken van bijlagen die bij de projecten geleverd worden. Ook geven de projecten naast de lessen suggesties voor het inrichten van hoeken, knutselsuggesties, lessen omtrent sociaal-emotionele ontwikkeling, Engels, natuur en techniek, etc. Daarnaast is er altijd genoeg ruimte voor eigen inbreng.
Onze kinderen raakten ook heel enthousiast en wij merkten dat ze veel meer gemotiveerd in de kringen participeerden. Vanaf dat moment wilden wij alleen nog maar projecten van Kleuteruniversiteit en niks anders! Enthousiaste leerkrachten, enthousiaste kinderen én enthousiaste ouders, die ons veel leuke reacties gaven. Wat wil je nog meer?
Het viel onze directie op dat wij heel enthousiast waren over de projecten. Zij hebben tijdens klassenbezoeken lessen van Kleuteruniversiteit gezien en zagen een hoge betrokkenheid en enthousiasme van alle kinderen. Wij konden daarom rekenen op de steun van de directie om over te stappen op de projecten van Kleuteruniversiteit. Ook andere collega’s zagen en hoorden ons enthousiasme, want leuke en succesvolle lessen worden bij ons gedeeld met elkaar.
Alle projecten hebben vaak een pakkende opening, bijvoorbeeld: je komt verkleed de klas in of er ligt een voorwerp in de klas die met het project te maken heeft. Dit prikkelt de kinderen enorm en maakt dat ze nieuwsgierig zijn naar wat gaat volgen. Zo zijn wij eigenlijk ‘fan’ geraakt.
Vorig jaar werd duidelijk dat mijn school ging fuseren met een andere school. Hier werkten ze nog niet met de projecten van Kleuteruniversiteit. Door ons enthousiasme zijn zij ook projecten gaan proberen en met succes. Sinds dit schooljaar gebruiken we alleen nog de projecten van Kleuteruniversiteit.
Inmiddels kan ik zelf al een heel lijstje projecten afvinken, maar ik ben nog lang niet klaar. Kleuteruniversiteit heeft zóveel veelzijdige projecten en er komen steeds nieuwe projecten bij, dus ik kan nog heel lang vooruit. Mocht je vragen hebben over een van onderstaande projecten, dan weet je mij te vinden.
- In de werkplaats
- Herfst
- Feest in het dierenwinkeltje
- Boerderij
- Tractorpakket
- We hebben er een geitje bij
- Moederdag
- Woeste Willem (ook digibordles Aadje Piraatje)
- Vaderdag
- Zomer & vakantie
- Een nieuw schooljaar
- Kermis
- Opa’s en oma’s
- Sinterklaas
- Kerst
- Engels kerst
- Noordpool en zuidpool – ijsberen en pinguins
- Indianen
- Naar het museum
- Verkeer en vervoer (ook de digibordlessen)
- Plusproject: de fiets
- Dinosaurussen
- Het cijferwinkeltje (ook de digibordlessen)
- Plusproject: Spuit Elf is nummer 1
- Agent en boef
- Project griezelen
- Herfst met de vier kaboutertjes
- Spiekpietje
- Nog 13 nachtjes tot kerstmis
- Ook gebruiken we de klassenmanagement set 2, de dagritmekaarten en de geobordkaarten