Ontwerp en bouw een nieuwe raket voor Rikki en ga op zoek naar de maan!
Rikki heeft met papa een raket gebouwd om naar de maan te vliegen. Maar zijn RIPA 1 moet worden vervangen. De kinderen ontwerpen en bouwen een nieuwe raket voor hem en leren van alles over de ruimte en ruimtevaart. Dit project bij het boek ‘Rikki en de maan’ van Guido van Genechten bevat een gevarieerd aanbod waarmee je vier weken aan de slag kunt.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Renate van Ruijven –
Een nieuw boek uit de Rikki serie, dat kan niet anders als een topper zijn, maar ook het project is fantastisch! Heel fijn dat dit project begint met het maken van een nieuwe RIPA (raket), hierdoor is de themahoek meteen aantrekkelijk. Daarnaast zijn ook de andere suggesties voor in de hoeken erg fijn.
Een absolute hit in mijn groep? Naast het maken van de RIPA was de astronautenlaarzen les uit het project een succes. De kinderen telden spelenderwijs met sprongen van twee aan de hand van laarzen die op een hoop lagen. Hierna werden de laarzen toegevoegd aan de hoek en konden de kinderen dit meenemen in hun spel. Een heel fijn project om te werken over het thema de ruimte!
estermonnereau –
Ik heb dit project gebruikt in mijn groep 1-2-3. Ik combineerde dit project met het project “reis door het heelal” van Junioruniversiteit.
Vanaf de startactiviteit was de betrokkenheid van de kinderen enorm. We begonnen namelijk met een hoek waar de kinderen zelf een raket moesten bouwen. Vier weken zijn ze hiermee bezig geweest en het was geweldig! Daarna natuurlijk lekker spelen in de hoek.
De favoriete les uit het project was die over de maanfasen. Een actieve les in het speellokaal waarbij ook het geheugen een grote rol speelt.
Dit project zit boordenvol leuke taal en rekenactiviteiten, maar ook suggesties voor de hoeken, een gymles en nog veel meer.
Wij hebben genoten van dit project! Een dikke aanrader als je over het thema ruimte wilt werken.
Chantal Groeneveld –
Wat een geweldig leuk project! Ik heb gedurende 7 weken met het project gewerkt en alles rustig aangepakt. Van het zelf bouwen tot een raket (de nieuwe RIPA) en het lanceren hier van.
Gedurende het hele project was de betrokkenheid enorm, de lessen uit het project zijn erg leerzaam en de kinderen hebben deze als erg leuk ervaren.
Wanneer ik het boek van Rikki er weer bij pakten, waren de kinderen vrijwel altijd weer enthousiast voor wat we gingen doen.
Zoek je een project waar je zowel de jongste als de oudste kleuters echt goed kunt betrekken? Zoek niet verder!
Arina.vangelder –
Ik heb dit project ingezet in mijn groep 2/3. Groep 3 had in deze periode het thema Zon, maan en sterren van de taalmethode en dus heb ik voor groep 3 het project Op reis door het heelal van Junioruniversiteit erbij gebruikt. Zo werkten en leerden alle kinderen over het zelfde thema.
De kinderen waren vanaf het begin enorm berokken. Ze hebben heel intensief gewerkt aan hun eigen raket “De MarAr2.3.” welke uiteindelijk een leesraket werd met hierbij enorm veel prenten en informatieve boeken passend bij het thema. Lezen was dus dit thema een feestje.
De lessen zijn heel zinvol en leerzaam. Zo leren de kinderen onder andere de namen van gereedschap, voeren een opdracht uit bij een kleur, genieten van een dramales in het speellokaal, breiden hun woordenschat uit met een blinddoek spel, zoeken planeten en tellen raketten en planeten en luisteren net als Rikki naar geluiden in het bos. De kinderen verzinnen ook woorden bij een categorie en mogen voor ieder verzonnen woord een deel van een raket bouwen. Dat werden hele hoge raketten!
Binnen het thema zijn heel veel mogelijkheden om het spel te integreren en de kinderen verzonnen ook zelf veel manieren om met ontwikkelingsmateriaal binnen het thema te werken. Als zulke dingen spontaan ontstaan, weet je als leerkracht dat een thema heel erg leeft. Ik ga dit thema zeker in de toekomst nog eens herhalen. We hebben enorm genoten en veel geleerd.