Op een mooie lenteochtend vindt Lotta grote, kleurige eieren in het gras. Welke kip legt nu zulke eieren?
Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een spel- en bewegingsles, een les Engels, activiteiten voor natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘Lotta en de paashaas’ van Diane Put en Rik de Wulf. Met deze activiteiten beleef je drie weken lang een vrolijk lentethema dat overgaat in Pasen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Linda Mooijekind –
Wat een heerlijk project! Je bent zowel met lente als met Pasen bezig; dit heeft natuurlijk ook veel overlap. Je bent bezig met de seizoenen, die altijd goed zijn om te herhalen: wat hoort er bij welk seizoen. Sommige kinderen blijven het lastig vinden wat bij welk seizoen hoort. Heel fijn ook om hier een mindmap van te maken; die gebruiken we zeker vaker!
Het project heeft een pakkende opening: een paasei ergens verstoppen en daarna het boek voorlezen. Dit verstopte paasei komt terug in het boek dus het is gelijk herkenning! Daarna bleken de kinderen overal de Paashaas te zien lopen buiten, haha.
Verder zitten in dit project weer veel taalactiviteiten o.a
– zinnen maken
– woordenschat
– losse klanken herkennen
– het trainen van auditief geheugen
– de letter p
Maar ook rekenactiviteiten, oa:
– de kleur paars
– tellen tot 12
– een diagram aflezen
– meten
– een plattegrond aflezen
Verder bevat dit project nog natuur en techniek activiteiten (de cyclus van de kip en het ei en een kookactiviteit) een gymactiviteit, een Engelse les (plaatsbepaling in het Engels met een ei, superleuk!) een afsluitende activiteit en natuurlijk weer veel suggesties voor hoeken.
Zowel de juffen als de kinderen waren er erg enthousiast over! Lotta en de Paashaas kwamen overal terug!
annelieke van meel (geverifieerde eigenaar) –
Wat leuk en afwisselend is dit project. De eerste activiteiten gaan vooral over de lente. Het maken van de Mindmap was heel leerzaam en waardevol voor de kinderen. Niet alleen het seizoen lente werd besproken maar alle seizoenen kregen een eigen tak. Dit was voor ons gelijk een mooie kennisoogst, wat weten de kinderen al? De activiteiten gaan verder veel over Pasen. Dit project is dan ook heel geschikt om in de aanloop naar Pasen te doen. Het boek Lotta en de paashaas waar dit project bij is geschreven vonden de kinderen heel erg leuk.
De onderzoekend leren activiteiten waarbij je gaat kijken naar het ei en de cyclus van kip naar ei naar kuiken en zo verder waren heel leerzaam en leuk om uit te voeren. De kinderen waren heel erg betrokken en daardoor ook heel enthousiast. We hebben een ei gebakken en gekookt in de klas en alle onderdelen van een ei benoemd. In het project zitten heel veel taal- en rekenactiviteiten die aansluiten bij het niveau van de groep. Er worden veel differentiatietips gegeven zodat alle activiteiten aansluiten bij de kinderen. Tijdens de taalactiviteiten waarbij we woorden in de zin gingen tellen door het neerleggen van paaseieren was heel leerzaam en een leuke activiteit! De rekenactiviteit waarbij ik verschillende paaseitjes had meegenomen en we deze gingen tellen/ sorteren en uiteindelijk een staafgrafiek gingen maken vonden de kinderen erg leuk. Het maken van een staafgrafiek was voor de hele klas ook gelijk duidelijk. Maar ook de activiteit waarbij de kinderen een paasei verstopte in de klas, de verstopplek aangaven op de plattegrond en de ander, met de plattegrond ging zoeken hebben sommige kinderen de hele middag volgehouden. Zo gaaf om die betrokkenheid te zien!
Zelf vond ik de Engelse les heel leuk om te geven. Wij geven geen Engels bij de kleuters maar het aanleren van een aantal plaatsbepalende begrippen vonden ze lastig maar ook heel leuk! Ook de bewegingsactiviteit waarin de kinderen als een echte paashaas door de zaal gingen huppen vond ik heel leuk, met verassende activiteiten. In het pakket zitten ook suggesties om in de hoeken mee aan de slag te gaan. Wist je bijvoorbeeld dat er van Dali gebouwen zijn met eieren op het dak? De kinderen probeerden ook zo’n gebouw te bouwen. Zoek je een afwisselend en leuk project voor om lente en Pasen te combineren dan kan ik dit project zeker aanraden!