Het is lente op de boerderij van boer Bert. Bert werkt op het land en verzorgt zijn dieren. Ook nichtje Anna komt langs. Zij maakt een groentetuintje op de boerderij.
Ga mee naar de boerderij van boer Bert. Dit project bevat reken- en taalactiviteiten, een les Engels en suggesties voor de hoeken bij de thema’s ‘boerderij’ en ‘lente’ aan de hand van de boeken ‘De boer’ van Liesbet Slegers en ‘Anna en haar groentetuintje’ van Kathleen Amant.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Chantal Groeneveld –
Wat een heerlijk project voor in de lente periode! Het is een heel veelzijdig project over de boerderij, waar je veel kanten mee op kunt. Je leert een hoop over de boerderij, de dieren op de boerderij, maar ook over de akkers waar allerlei gewassen worden verbouwd.
Aan de hand van dit project kun je je hoeken prettig inrichten (door de tips). De betrokkenheid bij het thema en de activiteiten was erg hoog!
nenaheesakkers –
Een project wat de kinderen heel erg aansprak!
Het is geschreven bij één van de boeken van Liesbet Slegers, bekend van de informatieboeken, en bij een boek van Kathleen Amant, te kennen van de Anna boeken.
Het is een veelzijdig project waarbij er natuurlijk aandacht is voor reken- en taalactiviteiten waaronder geldrekenen, plattegronden nabouwen en het dagritme van een boer.
De k van koe/kip mag niet ontbreken, er zijn woordkaarten toegevoegd aan het project en vele auditieve taaloefeningen.
Het grootste succes bij mijn groep was de activiteit ‘Hoera, het is lente!’ waarbij de koeien naar buiten gaan en de kinderen aan de slag gaan met tellen.
Ik nam hierbij zelf ook de kinderen mee naar buiten en als blije koeien sprongen we de telrij vooruit, achteruit en in sprongen van 2.
Ook worden er tips gegeven voor verschillende hoeken, ideaal dus!
Janneke –
Dit project is een heel uitgebreid project waarbij de kinderen alles leren over de dieren op de boerderij. Maar ook over bijvoorbeeld de groentes die verbouwd worden op de boerderij. De kinderen hebben na dit project heel veel meer kennis over de boerderij. Het project bevat veel taal- en rekenactiviteiten maar ook een Engelse les. Verder vind je inspiratie voor verschillende hoeken. Kortom een uitgebreid en interessant project om mee aan de slag te gaan tijdens een thema over de boerderij waarbij kinderen heel veel leren.
Sanne Bogerd –
Geweldig project!
t.a.v. Basisschool Anne Frank /16VU (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk thema is dit! Het project is heel divers en uitgebreid! Wij gingen er vanuit dat elk kind in zijn leven waarschijnlijk wel eens op een kinderboerderij geweest is maar dat bleek bij ons niet het geval te zijn. Dit project neemt kinderen dus stap voor stap mee in het leven op de boerderij. Welke dieren leven er op de boerderij, welke gewassen groeien er op het land (en wat wordt er met die gewassen gedaan), hoe verzorg je het land en wat doet een boer de hele dag op de boerderij zijn enkele onderwerpen die tijdens dit leuke project naar voren komen. Wij zijn gestart met een bezoek aan de kinderboerderij en geëindigd met een bezoek op de kinderboerderij. Kortom een heel leuk thema omtrent de boerderij. De betrokkenheid was enorm hoog! Wij hebben aanvullend het project muziek en beweging op de boerderij erbij gebruikt. Dit zorgde voor nog meer beleving bij onze kleuters.
Dieke Grootscholten –
Wat een heerlijk project! We waren van plan om 3 weken met dit thema te werken, maar de kinderen waren nog niet klaar, dus hebben we er nog een week aan vastgeplakt.
Door dit project leren de kinderen van alles over het werken en leven op een boerderij. Het boek van Lisbeth Slegers is top, mooie prenten die de kinderen aanspreken en daarbij leren ze veel woorden bij.
De reken en taallessen zijn duidelijk en goed omschreven. We hebben geteld in sprongetjes, betaald met geld op de markt, de letter K van koe geleerd, gerijmd, woordjes in stukjes verdeeld en geklapt en reeksen gelegd. Allemaal op een speelse manier. Er staat zelfs een Engelse les in het project!
Ook de hoeken worden niet vergeten, er staan suggesties in voor bijvoorbeeld de bouwhoek, de zandtafel, de reken en taalhoek en de themahoek.
Wij hebben het thema afgesloten met een bezoekje aan een boerderij bij ons in de buurt.