Alle konijnen hebben twee lange oren.
Die had Rikki ook, alleen … Rikki’s oren waren anders.
Konijnenoren horen mooi rechtop te staan, allebei! En het rechteroor van Rikki hing.
‘Hangoor!’ riepen de konijnen. ‘Slapoor! Zet je oor rechtop, net zoals wij.’
De Nederlandse Week tegen pesten is elk jaar aan het begin van het schooljaar en de Vlaamse week halverwege het schooljaar. Dit pakket biedt activiteiten om tijdens deze week met kleuters in te gaan op het thema ‘omgaan met elkaar’. Het project richt zich vooral op het creëren van een positief groepsklimaat door middel van gesprekken, spellen en creatieve opdrachten aan de hand van het boek Rikki van Guido van Genechten. Het pakket is ook buiten de ‘Week tegen pesten’ te gebruiken.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Monique van Essen –
Een heel fijn project om puur bezig te gaan met het thema pesten. Ik heb hem zelf niet ingezet vanwege pesten in de groep, maar aan het begin van het jaar. Er zitten namelijk prachtige activiteiten in om elkaar beter te leren kennen en te werken aan de sfeer in je groep. Het project sluit dan ook naadloos aan op de gouden en zilveren weken. Het is een overzichtelijk project voor twee weken met daarbij iedere dag een activiteit. Je zou deze overigens ook prima uit kunnen smeren over 3 weken. Het project is geschreven rondom het boek van Rikkie maar kun je ook prima inzetten naast een ander project omdat de activiteiten zich daar prima voor lenen.
De samenspeelkaarten gebruik ik nog regelmatig om kinderen eens met iemand anders te laten spelen. Dit zorgt vaak weer voor verrassende nieuwe combinaties.
De eindopdracht met de gelukskaart vonden de kinderen erg spannend en leuk, want wie heeft het grote geluk om als eerste te mogen kiezen bij de werkles? Ze vragen hier nog regelmatig om.
Al met al een fijn project waarvan ik de activiteiten nog regelmatig gebruik om aandacht te besteden aan groepsvorming en elkaar.