“Opschieten, Nippertje!”
Dat moet mama vaak zeggen.
Nippertje heeft zelf helemaal geen haast.
Dit project bevat 20 activiteiten over het begrip ‘tijd’, geschreven aan de hand van het prentenboek ‘Nippertje’ van Rian Visser en Noëlle Smit.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Kim den Ouden –
Wat een verrassing was dit project! We hebben dit project in januari uitgevoerd en dit was een schot in de roos! Het prentenboek over Nippertje is heel herkenbaar voor kinderen. Iedereen was wel bekend met het feit dat papa of mama: “Opschieten” zegt. Tijd is natuurlijk iets heel abstracts maar ik vond het heel divers aan bod komen. Het leggen van de plaatjes in de logische volgorde, tot het bespreken van de dagritmekaarten, welk ochtendritueel voer je uit en natuurlijk de klok niet te vergeten. Er is voldoende aanbod om gedurende 4 weken met dit leuke project aan de slag te gaan. Absoluut een aanrader als je op een leuke manier met ‘tijd’ aan de slag wilt gaan!
Maaike Blomsma –
Toen mijn collega het thema ‘tijd’ voorstelde was ik niet gelijk enthousiast. Nu we dit project hebben gedaan ben ik dat absoluut! Wij hebben 4 weken gewerkt over dit thema en het project Nippertje sloot perfect aan.
Er zitten weer veel verschillende activiteiten in op taal en rekengebied, maar ook suggesties voor de hoeken en de creatieve vakken.
De opdrachten grijpen vaak terug op een bladzijde in het verhaal. De kinderen vonden het verhaal erg leuk!
De opdracht met het venn-diagram was wel een van mijn favoriete. Sorteren is iets wat ik vaak doe, maar dit was weer een leuke nieuwe manier!
Ik merkte ook dat de kinderen tijdsbegrippen beter gingen gebruiken. Woorden als; straks, later en op het nippertje heb ik veel gehoord 🙂
Ik raad dit project zeker aan!
Judith (geverifieerde eigenaar) –
Ik vind het project wat minder dan reeds andere aangekochte projecten van kleuteruniversiteit.
Ik vind het duur in tegenstelling tot andere meer uitgewerkte, originelere projectjes. Er staat ook dat het gaat over tijd, terwijl ik vind dat tijd maar erg weinig aan bod komt. Het had naar mijn inziens veel uitgebreider kunnen zijn. Ik zou graag het plusproject er nog bij kopen, maar dan wordt het wel echt veel te duur. Het is fijn dat de auteur verschillende doelen buiten rekenen (tijd) aan bod wil laten komen, maar ik mis toch een beetje de tijd-doelen!
Anique (geverifieerde eigenaar) –
Nippertje, vind ik sowieso al een erg leuk boek! Leuk verhaal en mooie tekeningen.
Super leuk dat hier een project van de Kleuteruniversiteit bij is gemaakt.
Het boek gaat over het onderwerp ‘tijd’ en met de activiteiten van de Kleuteruniversiteit leren de kinderen de verschillende begrippen die bij tijd horen, zoals een klok, een horloge, wijzers, maar ook woorden zoals ‘opschieten’, ‘op tijd’ en ‘te laat’.
De kinderen leren dagdelen te onderscheiden, zoals ochtend, middag, avond en nacht en welke activiteiten daarbij horen. Daarnaast leren ze dat je tijd kunt meten. Dat iets kort of juist lang kan duren.
Een aanrader wanneer je met de kleuters aan de slag wilt met het onderwerp ‘tijd’. Het is een project die gedurende het hele jaar wel ingezet kan worden, alhoewel ik het een leuk project vind tijdens de herfst in verband met het egeltje.
lhartman (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk project zit er ‘vast’ aan het boek ‘Nippertje’.
De kinderen in de klas vinden het boek helemaal geweldig en zijn enthousiast aan de slag gegaan met opdrachten die bij dit project zitten. Zo is er in de klas een tafel met allemaal verschillende soorten klokken en horloges ontstaan en hebben een aantal kinderen helemaal zelfstandig een verteltafel gemaakt. Wat leuk om die betrokkenheid en creativiteit te zien.
Als extra aanvulling heb ik, uit de techniektorens, een doos met tandwielen gepakt en n.a.v. het lesje over verschillende vervoersmiddelen en hun snelheid heb ik het boek ‘Gewonnen’ van Ruth Wielockx voorgelezen. Dit sloot mooi aan op de activiteiten uit het project.
De knutselopdrachten hebben wij niet gemaakt in de klas, in de herfst hebben wij namelijk ook gewerkt over egels, maar vooral de taal en rekenactiviteiten zaten goed in elkaar. Leuke verschillende en vooral verrassende activiteiten.
Al met al, dit project was een succes en past mooi in een rustige maand zoals januari, waarin je rustig weer wil opstarten na de vakantie.