Filippa is een kleine fazant die in het bos bij het dorpje Fijnhulst woont.
Iedere dag wordt ze bijna pannenkoekenplatgereden door de auto’s die voorbijrazen. En daar heeft ze schoon genoeg van.
Dit project, geschreven bij het boek ‘Met Filippa Fazant naar de overkant‘ van Briony May Smith, bevat activiteiten voor het thema verkeer, waarbij ook aandacht is voor doelen rondom taal, rekenen, muziek, drama, creativiteit en beweging. Elke activiteit start met een denksleutel. Met dit project kun je zeker drie weken aan de slag.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
In het boek ‘Met Filippa Fazant naar de overkant’ van Briony May Smith ontdekken de kinderen wat Filippa Fazant aan dit probleem gaat doen. Op een speelse manier maken ze kennis met de verkeersregels. Deze gaan bij jonge kinderen over je veilig gedragen als passagier, je veilig gedragen als voetganger en je veilig gedragen als fietser (doorlopende leerlijn verkeerseducatie basisonderwijs VVN).
Met de activiteiten uit dit project komen alle doelen voor kleuters met betrekking tot verkeersonderwijs aan bod. Wanneer je kiest voor dit project, dan heb je in één thema alle verkeersdoelen afgevinkt. Verder is er aandacht voor de taalontwikkeling, rekenen, muziek, drama, creativiteit en beweging.
Het project start met een zebrapad in het lokaal en het voorlezen van het verhaal over Filippa Fazant en wordt afgesloten met een verkeerscircuit op de speelplaats.
Rode draad: Hang de verkeersborden uit bijlage 1 op in het lokaal. Op de achterkant van elk verkeersbord staat een denksleutel. Pak voorafgaand aan elke activiteit een verkeersbord. Lees de denksleutel voor. De kinderen denken hierover na en geven antwoord. Daarna volgt een activiteit die te maken heeft met Filippa Fazant en verkeer.
Anders dan anders-sleutel: :Hoe kun je op straat rijden zonder dat er verkeersborden zijn?
Voorin het project vind je een lesrooster voor drie weken. Op de materialenlijst kun je vinden welk materiaal je voor elke activiteit nodig hebt. Wanneer je een bijlage nodig hebt, wordt dat bij de activiteit onder het kopje ‘benodigdheden’ vermeld. Druk de bijlage af, knip de afbeeldingen los en lamineer deze indien nodig.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.