De vier kaboutertjes, twee broertjes en twee zusjes doen samen in het bos heel veel kabouterklusjes.
Help de kabouters mee en breng deze herfst een bezoek aan het bos! Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een bewegingsles, Engelse les, sociaal-emotionele les, natuuractiviteiten en suggesties voor de hoeken voor vier weken bij het boek ‘De vier kaboutertjes in de herfst’ van Marianne Busser en Ron Schröder, met illustraties van Hanneke de Jager.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Monique van Essen –
Super fijn project. Dat zie je ook wel aan de vorige recensies. Het is echt een compleet project met kringactiviteiten en hoeksuggesties.
Het prentenboek wat erbij hoort is super leuk verhalend, maar ook zeker informatief. Hierdoor staat er steeds een ander aspect van de herfst centraal. Dit vind ik altijd erg leuk, er gebeurt zoveel met de natuur in de herfst!
De kringactiviteiten zijn divers in te zetten voor de hele groep of in een kleine kring met groep 1 en 2 apart.
Ik vond de hoeksuggesties ook erg leuk in dit thema. DE knutselhoek waar kinderen mooie paddenstoelen konden schilderen en ook de suggestie voor de zandtafel werd goed door de kinderen ontvangen. Fijn ook dat dit niet veel voorbereiding en spullen van de leerkracht vraagt.
Esther Voorburg (geverifieerde eigenaar) –
Wat hebben wij genoten van het project ´Kabouters´. Iedere dag kwamen de kaboutertjes terug in de klas en de kinderen vonden het ontzettend leuk. Het project bevat hele inspirende activiteiten die goed aan te passen zijn op de verschillende niveaus van de leerlingen. Ik vind het erg leuk hoe er een koppeling gemaakt wordt tussen bepaalde activiteiten en de verhalen uit het prentenboek. Doordat het verhaal zo leeft bij de kindere, zie je ook direct een hoge betrokkenheid tijdens de activiteit. Er zitten leuke activiteiten in met veel diverse doelen, zo wordt er gewerkt aan het werken met reeksen, is er een hele leuke les gericht op rijmen en zijn de kinderen druk aan het tellen bij de les over de vogeltrek. Naast de taal- en rekenactiviteiten bevat het project ook leuke natuur, sociaal-emotionele en engels activiteiten. Wij hebben in de klas nog een aantal dingen toegevoegd, zo hadden we veel briefcontact met de kabouters. Zij schreven ons briefjes met vragen, die wij dan weer beantwoorden. Hier kan je ontzettend leuk mee spelen. Ook hebben wij het poppenhuis gebruikt als kabouterhuisje. Op het rode dak hebben wij witte stippen geplakt, de figuurtjes van bijlage 1 hebben wij met een punaise op een kurk gezet en van een tak hebben wij het meubilair gezaagd. De kinderen kregen in het poppenhuis de gelegenheid om de kabouterverhaaltjes na te spelen. Een laatste leuke tip is om een kabouterbos te maken met de kinderen. Alle kinderen hebben van hout een paddenstoel getimmerd en een klein kaboutertje gemaakt. In dit herfstbos hebben wij Maartje, Moontje, Johannes en Joep natuurlijk ook een plekje gegeven. Hier hebben de kinderen ook heerlijk gespeeld. Een super project voor de herfst, waar je zeker 3 á 4 weken mee aan de slag kan!
Maaike Blomsma –
Wat een leuk project en een superboek. Er komen naast kabouters heel veel dingen voorbij die passen bij herfst. De vogeltrek was een erg leuke les, maar ook de rijmwoorden in de koffertjes sloeg erg goed aan.
De kinderen waren erg betrokken!
Het project geeft goede suggesties voor differentiatie.
Wij gaan dit project zeker nog een keer doen.
Maaike Blomsma –
Wat een leuk project en een superboek. Er komen naast kabouters heel veel dingen voorbij die passen bij kerst. De vogeltrek was een erg leuke les.
De kinderen waren erg betrokken!
Linda Mooijekind –
Erg leuk project! Boek sprak de kinderen ook enorm aan, want de 4 kaboutertjes namen je mee op hun avonturen en beleefden elke keer wat nieuws. De kinderen vonden het verhaal over het dode vogeltje wel zielig… maar ook daar zat een goede les bij met betrekking tot sociaal emotionele ontwikkeling
Het project bevat allerlei taal en rekenactiviteiten, met differentiatie. Verder zitten er in het project ook suggesties voor de hoeken, een les spel en beweging, natuurlessen en een leuke Engelse les.
Ik ga straks zeker ook het project ‘lente met de 4 kaboutertjes’ doen. Ben nu al benieuwd naar de koppies van de kinderen als ze de 4 kaboutertjes herkennen!
anja.vandenbroek (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk project en een superboek.
Er komen heel veel onderdelen van de Herfst aan bod en je kan er alle kanten mee op.
De lessen zijn heel duidelijk geschreven. De kinderen waren erg betrokken en wat zijn er veel zieke dieren beter gemaakt in de kabouterhoek.
Marieta Ruesink (geverifieerde eigenaar) –
Erg leuk project om in groep 1-2 mee aan de slag te gaan. Sommige lessen zijn meer geschikt voor groep 1 of 2 en zijn daardoor goed inzetbaar tijdens een kleine kring. Het bijbehorende boek bestaat uit losse verhaaltjes waar de lessen aan worden gehangen. Door de korte verhalen, is het eenvoudig ze te herhalen en bespreekbaar te maken.
Agnes (geverifieerde eigenaar) –
Wauw! Wat een super project. De kinderen, en ik, waren van begin tot eind enthousiast. Het is een project dat goed uit te voeren is in een groep 1 / 2. Er zitten namelijk lessen in die je goed in een kleine kring kunt uitvoeren met alleen groep 1 of alleen groep 2. Met name op het gebied van rekenen. Zo heb ik met de allerjongste kleuters gewerkt aan het tellen tot en met 4 en de oudste kleuters hebben vliegen geteld tot en met 20. Maar ook in de grote kring was er ruimte voor differentiatie. Zo vlogen de vogels naar het zuiden; voor groep 1 was dit naar het getal 10 en voor groep 2 was dit 20. Op taal gebied hebben we ook vee gedaan. We hebben voor spin de woorden gehakt en geplakt, voor de vogels hebben we koffers gevuld met rijmwoorden en nog veel meer. Ik heb de groep zelden zo vaak horen vragen of we nog meer gingen ‘spelen’ met de vier kaboutertjes. Er wordt nu, tijdens het thema Sinterklaas, nog regelmatig gevraagd of ik de vier kabouters nog een keertje weer mee wil nemen.
Jola (geverifieerde eigenaar) –
Wat baalde ik dat Sinterklaas afgelopen weekend aankwam. Ik had nog wel een maand door willen gaan met dit project. Het project is geschreven naar aanleiding van een ontzettend leuk prentenboek. Daarnaast zijn de activiteiten uit dit project erg veelzijdig. Mijn groep 2 was enorm enthousiast en ook van de uitdagende opdrachten heb ik gebruik gemaakt. Dit project is zowel voor groep 1 en groep 2 erg geschikt! Dit project is zeker een aanrader voor het thema herfst. Ik kan niet wachten tot volgend jaar.