Laten we naar het strand gaan! Kijk die auto’s in de file staan.
Aansluiten in de rij, jammer hoor! Waarom rijden die auto’s niet door?
In dit project staan de kinderen samen met Jet en Siem in de file. Onderweg leren ze van alles over het verkeer terwijl de file langzaam oplost. Het project voor minstens 4 weken bevat onder andere taal- en rekenactiviteiten, een bewegingsles, dramales, muziekles en suggesties voor hoeken bij het boek ‘Willewete het Verkeer’ geschreven door Sanne Ramakers en Merel de Vink met illustraties van Thomas van Oostrum.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteurs
Rode draad: Tijdens de eerste activiteit vinden de kinderen voertuigen in de klas. Deze vormen een file. Elke activiteit start met een versje. Het eerste deel van het versje is steeds hetzelfde, het tweede deel wordt aangevuld met informatie over de komende activiteit. Aan het einde van de activiteit mag het eerste voertuig uit de file verder rijden. Je haalt deze van de muur en leest op de achterkant een afsluitend versje. Dit versje is bij iedere activiteit hetzelfde en kunnen de kinderen mee opzeggen. Vervolgens bespreek je met de kinderen waar dit voertuig naartoe onderweg zou kunnen zijn. Bij de laatste activiteit is het versje anders, waarmee je het project afsluit.
In het project leren de kinderen onder andere over de verschillende betekenissen van verkeersborden en ontwerpen zij zelf een nieuw verkeersbord. Ze leren over de remweg van een auto en berekenen de remweg van een kar op het schoolplein. Daarnaast tellen ze de woorden in een zin door stappen op het zebrapad te zetten. Je sluit het project af met een verkeersquiz, waarin de kinderen kunnen laten zien wat ze hebben geleerd tijdens dit project.
In het lesrooster staan alle activiteiten weergegeven met een aanbod van ruim vier weken. De activiteiten volgen de pagina’s in het boek. Je kunt van deze volgorde afwijken, maar kijk dan goed welk versje je nodig hebt voor de volgende activiteit. Wanneer je voor een activiteit een bijlage nodig hebt, wordt dit bij de activiteit onder het kopje materiaal vermeld.
Tip! Er zijn verschillende bijlagen die je bij meerdere activiteiten gebruikt. In de materialenlijst kun je zien welke bijlagen vaker gebruikt worden. Bewaar deze bijlagen om dubbel voorbereidingswerk te voorkomen.
Wij wensen je heel veel plezier met dit project!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.