De zee zit vol bijzondere dieren!
Wist je dat een witte haai maar één kleur ziet?
En dat een potvis weleens ruzie maakt met een reuzeninktvis?
En weet je dat een pinguïn bij de buren poept?
Leer de leukste zeedieren kennen in dit project bij ‘Het dikke zeedierenboek‘ van Marianne Busser & Ron Schröder. Dit zeer uitgebreide project bevat taal- en rekenactiviteiten, sociaal-emotionele lessen en activiteiten voor natuur en techniek, kunstzinnige vorming, Engels en spel en beweging. Met dit project kun je zo’n 4 weken aan de slag. Duik je mee in de zee?
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
In dit project bij ‘Het dikke zeedierenboek’ van Marianne Busser & Ron Schröder, maken de kinderen kennis met de leukste, gevaarlijkste en grappigste zeedieren. Ieder zeedier is gekoppeld aan een activiteit op het gebied van taal, rekenen, natuur en techniek, sociaal-emotioneel, kunstzinnige oriëntatie, spel en beweging of Engels. Zo leren ze dat een octopus van kleur kan veranderen, een zeeschildpad een goede navigatie heeft en een zeeotter zijn zwemdiploma nog moet halen. Aan het eind van het project testen de kinderen hun kennis met een echte zeedierenquiz.
Rode draad: Het project start met het boek en een envelop vol foto’s van twee kinderen en een badeend. Zeb en Zara schrijven de kinderen dat ze foto’s van zeedieren wilden maken, maar dat ze per ongeluk zichzelf op de foto hebben gezet. De kinderen helpen door het bijbehorende zeedier op te zoeken in het boek. Bij de start van elke activiteit krijgen de kinderen een foto. Door het dier op te zoeken, weten ze waarover de activiteit zal gaan. Bij elk zeedier wordt het versje en/of de informatiepagina voorgelezen, waar vervolgens de activiteit aan wordt gekoppeld.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
melanieb892 –
Wat een geweldig project om te doen met de kinderen! We hebben zulke hoge betrokkenheid gezien, iedere dag weer bij de nieuwe dingen die we leerden over alle dieren in de zee. Daarnaast wisselen alle activiteiten fijn af met de verschillende vakgebieden. De kinderen vonden het leuk om gedurende het project als haringen over de gangen naar buiten te lopen. Ze hadden geleerd dat die zicht bij elkaar bleven zonder te botsen. Ook heeft de maanvis flinke indruk op ze gemaakt, die werd een week na dit project gespot in een museum en werd flink begroet door de kinderen.
Wij hebben bijna alle dieren uit het project kunnen doen (gezien de tijd, een paar weggelaten). Daarom ook de quiz op het einde iets aangepast. Ik stond ervan versteld hoeveel de kinderen ervan wisten en aan het einde nog zelf extra weetjes konden benoemen naar de ouders. Ook van de ouders kregen we terug dat veel kinderen aan het vertellen waren over welk dier ze nu hadden geleerd.
Het project is fijn te volgen en alle materialen zijn duidelijk te gebruiken. Er is een rode draad (de foto’s van Zeb en Zara) en de kinderen gaan acteif opzoek in het boek waar dat dan zou moeten zijn. Activiteiten waren op verschillende niveau’s waardoor alle kinderen goed konden meedoen.
De kinderen waren zelfs zo enthousiast dat sommigen ouders het boek moesten aanschaffen voor thuis en anderen waren nog naar Blijdorp geweest en kregen een echte tour langs alle dieren waar het kind over had geleerd.
Dit project is zeker een aanrader!!
Chantal Groeneveld –
Wat een geweldig project! Zelden kinderen, ouders en collega´s zo enthousiast gezien over een project. We hebben 8 weken volledig gewerkt met dit project, waarbij we elke lange dag een activiteit uit het project hebben behandeld. Daardoor hadden we veel ruimte om ook onze eigen draai er aan te geven, maar wel alle activiteiten uit het project uit kunnen voeren.
Het project heeft als rode draad foto´s die Zep en Zara hebben gemaakt in de oceaan. Elke keer als zo´n foto is gemaakt, zoeken de kinderen naar de foto´s in het boek. Aan de hand daarvan hebben we de activiteiten uit het boek uitgevoerd, knutsels gemaakt en de zee ontdekt.
Alle activiteiten en suggesties zijn goed uit te voeren en goed aan te passen op het niveau van de groep. De afsluitende activiteit die hier bij zit, was ook echt een groot succes!
Zoek je dus nog een tof project over de onderwaterwereld, zoek niet verder ´een zee vol dieren´ is vast iets voor jou!
Chantal Groeneveld –
Wat een geweldig project! Zelden kinderen, ouders en collega´s zo enthousiast gezien over een project. We hebben 8 weken volledig gewerkt met dit project, waarbij we elke lange dag een activiteit uit het project hebben behandeld. Daardoor hadden we veel ruimte om ook onze eigen draai er aan te geven, maar wel alle activiteiten uit het project uit kunnen voeren.
Het project heeft als rode draad foto´s die Zep en Zara hebben gemaakt in de oceaan. Elke keer als zo´n foto is gemaakt, zoeken de kinderen naar de foto´s in het boek. Aan de hand daarvan hebben we de activiteiten uit het boek uitgevoerd, knutsels gemaakt en de zee ontdekt.
Alle activiteiten en suggesties zijn goed uit te voeren en goed aan te passen op het niveau van de groep. De afsluitende activiteit die hier bij zit, was ook echt een groot succes!
Zoek je dus nog een tof project over de onderwaterwereld, zoek niet verder ´een zee vol dieren´ is vast iets voor jou!
Linda Mooijekind –
Wat een tof project was dit, waar ik, als leerkracht ook ontzettend veel van heb geleerd! Het boek dat gebruikt wordt zit namelijk boordevol leuke weetjes over de dieren. Leuk dus ook om aan te geven bij de kinderen dat je als volwassene/leerkracht ook nog steeds kun leren 🙂
Het project begint met een envelop met foto’s erin. Daar staan maar stukjes van dieren op en Zeb en Zara staan erop. Elke activiteit start met een van deze foto’s. Samen met de kinderen ga je op zoek naar de foto in het boek; dat dier staat dan centraal en daar gaat je activiteit over. Het zoeken naar het dier was al heel spannend elke keer. Wanneer het dier gevonden was lazen we eerst het gedichtje voor. Later op de dag las ik vaak de weetjes. Het project bevat veel reken- en taalactiviteiten, bijvoorbeeld woorden in klankgroepen verdelen met de kabeljauw, eten voor de walrus neerleggen voor elk woord in een zin, dingen meten aan de hand van de grootte van de blauwe vinvis en krill, kleuren mengen aan de hand van de octopus die zijn kleuren aan zijn omgeving aan kan passen, etc. Wat een groot succes was bij ons was de natuur activiteit die hoorde bij de narwal: die voelt dus alles met zijn lange tand. Wij gingen dat nadoen door te voelen onder doeken wat daar lag, spannend en leuk tegelijk! Ook hebben we gedaan alsof we haringen waren. Die leven in een school en kunnen goed naast elkaar zwemmen zonder te botsen, best een uitdaging om dat met een klas kinderen te doen, maar erg leuk! Verder bevat het project nog activiteiten voor kunstzinnige oriëntatie, Engels, spel en beweging, suggesties voor de hoeken en een afsluitende quiz. Een erg uitgebreid en leuk project, een echte aanrader! In het project staat een planning voor 4 weken, dat hebben wij ook gebruikt omdat het de laatste weken van het schooljaar waren, maar langer kan ook zeker!