Hij was helemaal geen rover, maar een doodgewone kindereter. Wat een tegenvaller …
De kindereter stuurt de kinderen een brief: hij komt op bezoek en hij wil dat de kinderen iets te eten voor hem klaar maken, want hij eet GEEN kinderen meer. De kinderen leren van alles over rovers en over bang zijn. Een kort project met elf gevarieerde activiteiten bij het bijzondere boek ‘De kindereter’ van Mathilde Stein en Mies van Hout.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Evelien (geverifieerde eigenaar) –
Het boek ‘de Kindereter’ is spannend en grappig. De kinderen zaten op het puntje van hun stoel toen ik het boek ging voorlezen. Het verhaal is een beetje bizar, brengt een glimlach op de gezichten van de kinderen en de tekeningen zijn weer prachtig.
De lessen die Bianca Oldenbeuving bedacht heeft, zijn gemakkelijk uitvoerbaar en zeer afwisselend. De doelen staan duidelijk vermeld en en de kinderen leren echt spelenderwijs. We hebben de huishoek veranderd in een rovershol, compleet met spinnenwebben, een pan en een stoel van een boomstam. De watertafel was omgetoverd in een verteltafel, ik had drie plaatjes van de rover, het dappere meisje en het paard vergroot, gelamineerd en geplakt op houten blokjes. De kinderen mochten alles uit de klas pakken om het rovershol te maken en het verhaal na te spelen. Dit werd met veel plezier gedaan!
We hebben van 16-vierkantjes hartjes gevouwen, om het rovershol mee te versieren (net als in het boek) en het paard is ook gevouwen van 16-vierkantjes, met op zijn rug de rover of het meisje, rennend door het Woeste Woud. Sommige kinderen hebben met wasco de kindereter getekend, met zijn baard en zijn grote reus en oren waar ook haren uit kwamen! In het speellokaal hebben we ‘Rover kom uit je hol’ gespeeld, dat was ook best spannend.
Vincent Banning, de vader van Thirza, is kok en we hebben met z’n allen een soep gemaakt, zodat de kindereter geen kinderen meer hoeft eten. In de soep zaten onder andere eekhoornkeutels en gedroogde kinderharen. We hebben de soep zelf voorgeproefd en hadden nog genoeg over voor de ouders. Het was heel lekker!
De volgende dag stonden er grote voetstappen in het lokaal…We denken dat de kindereter bij ons in de klas is geweest, omdat het zo lekker rook in de klas. Later vonden we in onze huishoek een briefje van de kindereter dat hij de soep wel lekker vond. We vonden de voeten van de kindereter heel groot en zijn in de klas op zoek gegaan naar het kind met de grootste voeten van de klas. We dachten eerst dat de voetstappen van pappa’s en mamma’s waren, maar die hadden zelfs kleinere voeten! Sommige kinderen hebben de letter ‘r’ van rover geleerd en anderen hebben Rare Roverwoorden gemaakt. Ook dit was heel leuk om te doen.
We hebben met z’n allen het liedje van ‘zes heksen bij elkaar, maken een heel vreemd soepje klaar’ veranderd in ‘ zes rovers bij elkaar…’ en de ingrediënten van de soep waren in het aangepaste liedje de ingrediënten van de soep die wij met z’n allen gemaakt hadden. Het recept hing in de klas!
Alle kinderen en de juf van groep 1/2E van OBS Aldoende te Amsterdam