Eekhoorn is zo blij. Het is lente en er bloeit een perfecte bloem – en Eekhoorn heeft besloten dat het zijn bloem is. Na wat er in de herfst met de blaadjes is gebeurd, neemt Eekhoorn geen enkel risico… Hij moet zijn bloem beschermen!
De makers van het prentenboek ‘De blaadjesdief‘, Alice Hemming en Nicola Slater, maakten een vrolijk en grappig prentenboek over de lente: ‘Dat is mijn bloem!’. Dit project bij dat boek bevat activiteiten voor taal, rekenen, muziek, spel- en beweging, natuur en techniek en suggesties voor de hoeken. Hiermee kun je vier weken aan de slag.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Arina.vangelder –
Het prentenboek De blaadjesdief was een enorm succes in mijn groep en dit prentenboek en het bijbehorende project weer. De kinderen vinden de reacties van eekhoorn heel grappig en zijn enorm betrokken bij de activiteiten bij het boek.
De dansactiviteit Bloemen bestuiven was de grootste hit en hebben we meerdere keren gedaan in de groep. Ook zijn we diverse keren lekker buiten aan het leren geweest. Onder andere op ziek naar letters uit het boek.
De hoeken zijn makkelijk te betrekken bij dit project en spelend leren kan dus veelvuldig gebeuren.
Ik ga dit project zeker nogmaals inzetten.
De kinderen zijn enorm enthousiast.
Een aanrader dus!
juf Evelyn –
Ik kende dit prentenboek nog niet, maar nadat ik zag dat er een project van Kleuteruniversiteit was en een LIFT-project van Kleuteruniversiteit wilde ik het boek graag uitproberen in de klas en daar heb ik zeker geen spijt van!
Het groeilogboek werd door de kinderen goed bijgehouden. Telkens werd er berekend hoeveel centimeter de verschillende bloemen gegroeid waren. De les over rijmen hebben we meerdere keren herhaald. De kinderen vonden deze in het begin erg lastig, maar sinds het project hoor ik steeds meer spontane rijmwoorden bij de kinderen in de klas. Ook de les wow, een letter, waarbij we op het schoolplein opzoek moesten gaan naar de letters en deze zelf met stoepkrijt erbij mochten schrijven was erg leuk.
Het fijne aan het project was dat het makkelijk aan de verschillende niveaus in de klas aan te passen was. In combinatie met het lift-project ga ik dit project zeker nog eens doen!