Jan is bakker, maar hij is klaar met dat vroege opstaan.
Hij zoekt een nieuw beroep en bedenkt … ik word bouwvakker!
Maar wat doet een bouwvakker zoal?
Jan schakelt de hulp van de kinderen in …
Dit project is geschreven bij het boek ‘De bouwvakker’ van Liesbet Slegers en bevat activiteiten voor close reading, taal, rekenen, spel en beweging, natuur en techniek, muziek, beeldende vorming en suggesties voor spel in vele hoeken voor een lesaanbod van minimaal vijf weken.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Eigenlijk is Jan bakker van beroep, maar hij is klaar met dat vroege opstaan en zoekt een nieuw beroep. Hij zag een oproep voor het bouwen van een huis en bedacht dat bouwvakker wel een leuk beroep kan zijn. Hij heeft gesolliciteerd, is aangenomen en kan de volgende maand beginnen. Maar… Jan, bakt er nog helemaal niks van! Wat doet een bouwvakker allemaal? En waar is dat gereedschap voor? Hij schakelt de hulp van de kinderen in, zodat hij goed voor de dag kan komen.
Leer jouw kinderen alles over het beroep van bouwvakker en het bouwen van huizen. In dit project vind je activiteiten voor close reading, taal, rekenen, spel en beweging, muziek, beeldende vorming, natuur en techniek en suggesties voor de vele hoeken bij het prentenboek ‘De bouwvakker’ van Liesbet Slegers.
Rode draad: Bij de startactiviteit ontdekken de kinderen een brief en een afbeelding van Jan in zijn ondergoed. Hij heeft geen idee wat een bouwvakker draagt en vraag de kinderen om hulp. Je sluit elke activiteit af met een raadselsteen. Lees het raadsel voor en laat de kinderen op school of thuis overleggen welk kledingstuk, gereedschap of bouwvoertuig Jan zal ontvangen. Start elke activiteit met het herhalen van het raadsel en laat het bijbehorende voorwerp zien. Dit voorwerp plak je aan het einde van die activiteit bij Jan. Als Jan volledig is aangekleed en van gereedschap en een bouwvoertuig is voorzien, kan hij aan de slag. De kinderen sluiten het project af met een circuit van bouwspellen.
Let op! De activiteiten, de raadselstenen en de voorwerpen zijn genummerd zodat je direct ziet wat bij elkaar hoort. Dus als je bijvoorbeeld activiteit 3 uitvoert, gebruik je ook de raadselsteen én het voorwerp voor Jan met nummer 3.
Tip! Plak de aangeboden raadselstenen aan de wand en metsel hier een muur mee.
Er zijn activiteiten voor verdiepend begrijpend luisteren uitgewerkt in drie sessies close reading. Bij de eerste activiteit staat algemeen verhaalbegrip centraal. Bij de tweede activiteit staat woordenschat centraal. Bij de derde activiteit staan het belang van het beroep en de beroepskeuze centraal.
Hoe meer activiteiten je doet, des te meer raadselstenen je hebt om een muur mee te metselen. Een voorbeeldplanning vind je in het lesrooster. Met dit project kun je minimaal vijf weken aan de slag.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.