‘Wat wil je worden?’ vroeg de juf,
’t was in de derde klas,
ik keek haar aan en wist het niet,
‘k dacht dat ik al iets was.
– Toon Hermans, ‘Juf’
Dit plusproject voor beginnende lezers en rekenaars in de kleutergroep en groep 3 gaat over beroepen en is geschreven bij het boek ‘Wat wil jij later worden?‘ van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Marjolein Hund. De kinderen gaan aan de slag met tellen, meten, muziek, letters, zinnen, creatieve opdrachten en meer. Elke activiteit start met een denksleutel.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Meriel Bouwman –
Dit project heb ik gebruikt tijdens de Kinderboekenweek 2021 in mijn groep 2-3.
Wat een tof dat iedere activiteit start met een denksleutel! Dit zet de kinderen echt op een andere manier aan het denken. Voor mij echt een eye opener om vaker denksleutels in te zetten.
Wij hebben een prachtig gesprek gevoerd tijdens de activiteit ‘Stel je voor’, waarbij de kinderen moeseten bepalen welk beroep het belangrijkste is. En wat nou als een beroep er niet meer zou zijn.
Ik heb dit project gebruikt tijdens de Kinderboekenweek, maar dit project is tijdens een beroepenthema altijd heel goed inzetbaar. De activiteiten waren ook voor mijn leerlingen begin groep 3 goed op niveau. Dus ook voor groep 3 goed in te zetten.
Janneke –
Een plusproject voor tijdens het thema beroepen maar kan ook tijdens een los beroepenthema gebruikt worden. In dit project maken kinderen kennis met verschillende beroepen. Wij hebben dit pakket gebruikt tijdens de skills lessen en is ook goed in te zetten in begin groep 3.
Tijdens de inleiding van iedere activiteit staan denksleutels die je met de kinderen kunt bespreken. Hierdoor gaan ze van te voren al dieper nadenken over het onderwerp waarmee ze aan de slag gaan. Ik merkte aan de kinderen dat ze dat erg uitdagend vonden en gingen echt met de denksleutels aan de slag zowel individueel als in twee of meertallen.