Inspiratieblog: Differentiëren in een gymles + gratis downloads

Je herkent het wellicht: de motorisch vaardige groep 2-er die roept dat de gymles echt makkelijk is, terwijl aan de andere kant van de gymzaal een kleuter de neergezette activiteiten nog erg spannend of moeilijk vindt. Lastig! Hoe zorg je ervoor dat je de gymles aantrekkelijk kunt maken voor alle kinderen? In deze blog nemen kleuterleerkrachten Chantal, Linda en Suus je mee in hoe zij dat doen.

Waarom differentiatie in een gymles?

Volgens de beweegrichtlijnen van Kenniscentrum Sport en Bewegen moeten kinderen vanaf vier jaar minimaal drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen. Een gymles waarin de spieren worden getraind valt hieronder. In de klas wordt op cognitief niveau veel gedifferentieerd om aan te sluiten op de zone van naaste ontwikkeling van kinderen. Dit is ook belangrijk in een gymles. Kinderen zijn zo meer gemotiveerd, doen meer succeservaringen op en kunnen uitdagingen aangaan.

Tips voor differentiatie binnen een gymles

Als je de kinderen in kleine groepen laat rouleren is het van belang dat je niveauverschillen aanbrengt binnen de onderdelen waar de kinderen langsgaan. Wij geven je vijf tips hoe je differentiatie kunt aanbrengen:

  1. Werk met verschillende niveaus in de opstelling
    Door in je opstelling het verschil in moeilijkheid toe te passen kunnen kinderen bepalen welke activiteit ze gaan uitvoeren. In een klimrek kun je bijvoorbeeld kinderen via een lage of juist een hoge trap laten klimmen, of je laat ze recht omhoogklimmen. Bij balanceren kun je twee banken naast elkaar zetten, een bank neerzetten met lage blokkades of een met hoge blokkades. Je kunt ook een lijn op de grond tekenen waar de kinderen overheen kunnen lopen.
  2. Geef keuzemogelijkheden tijdens de uitvoering
    Door de kinderen zelf te laten kiezen welke activiteit ze uitvoeren, kunnen ze hun eigen succeservaringen opdoen én hun eigen moeilijkheidsgraad bepalen. Zo voorkom je dat ze zeggen: ‘Juf, ik durf dit niet!’ en ‘Juf, ik kan dit al!’. Je kunt kinderen bij het balanceren laten kiezen of ze met of zonder pittenzak over de hindernissen gaan, of ze de pittenzak in hun hand houden of op hun hoofd laten balanceren. Er zijn mogelijkheden genoeg!
  3. Differentieer in de opdracht
    Begeleid verschillende groepen door ze een andere opdracht mee te geven. Waar je bij de ene groep de kinderen laat tellen hoe vaak ze van de trampoline op de mat durven te springen, geef je bij een andere groep als opdracht mee om op de techniek te letten: hoe komen ze op de mat terecht?
  4. Betrek kinderen bij het maken van variaties
    Laat kinderen die blokkeren meedenken in de variaties: Hoe kunnen we de opdracht makkelijker maken zodat je wel durft? Hoe kunnen we de opdracht moeilijker maken, zodat er voor jou wel uitdaging in zit? De eerste keren zal jij als leerkracht nog sturend zijn, maar je zult merken dat naarmate de kinderen dit gewend zijn, zij zelf ook met ideeën komen!
  5. Observeer en pas aan
    Als leerkracht blijf je tijdens de gymles de kinderen steeds observeren: waar moet ik iets makkelijker maken, waar iets moeilijker. Zet ik een bank hoger, lager, voeg ik een element toe of haal ik er een weg. Wees in beweging en durf tussendoor aan te passen op het niveau van de kinderen.

Extra tip
Beloon de kinderen altijd voor hun inzet, nooit voor hun kunnen. Door ze te belonen op hun inzet zullen de kinderen vrijwel altijd gemotiveerder zijn om een oefening nog eens te proberen of hun grenzen te verleggen.

Naast het differentiëren binnen een gymles is het belangrijk om gedurende de weken een divers aanbod neer te zetten waarin de tien verschillende basisvormen van bewegen aan bod komen: balanceren, kruipen, rollen en draaien, rennen en gaan, schommelen en zwaaien, klimmen en klauteren, springen, samen spelen en stoeien, balvaardigheid, bewegen op muziek. In deze download kun je een jaarplanning vinden waarin alle beweegvormen evenredig zijn verdeeld.

We hopen dat je door deze tips gemakkelijker in een gymles kunt differentiëren. Naast bovenstaande tips zijn er nog veel meer differentiatiemogelijkheden te ontdekken. Zo vind je in deze download een uitgewerkte gymles die je morgen al kunt gebruiken! Heb je zelf nog tips voor differentiëren in een gymles, dan horen we dat natuurlijk graag. Deel deze gerust in de Facebookgroep Vrienden van Kleuteruniversiteit of via onze Instagrampagina’s: @jufchantal__ @juflinda.m @jufsuusinactie.

Downloads

Uitgewerkte gymles

Jaarplanning