Het jonge kind leert het best door te spelen en te ontdekken. Daarom is het fijn wanneer je als leerkracht de kinderen spellen kan bieden waarmee ze al spelend aan de slag kunnen met bepaalde doelen. Kleuteruniversiteit heeft een nieuwe reeks spellen uitgebracht die je als leerkracht kunt inzetten. In deze blog vertellen de Kleuteruniversiteit ambassadeurs je meer over het spel Dierentuin directeur. Hoe werkt het spel? Met welke doelen gaan de kinderen aan de slag? En wat zijn de ervaringen uit de praktijk? Wij vertellen het je graag!
Tijdens het spelen van Dierentuin directeur gaan de kinderen aan de slag met verschillende doelen. Zo oefenen ze met rekenbegrippen, zijn ze bezig met logisch redeneren en gaan ze aan de slag met de trappen van vergelijking. Daarnaast maken de kinderen eenvoudige of juist moeilijke berekeningen met geld.
Beschrijving van het spel
Bij dit spel krijgen alle spelers een rij met lege dierenhokken. Het is de bedoeling dat de spelers hun hokken vullen met dierentuindieren. Wie het eerste alle hokken vol heeft, wint het spel. Dat is minder gemakkelijk dan het lijkt! De dieren mogen namelijk alleen in de hokken geplaatst worden van groot naar klein óf van klein naar groot. Welke volgorde je aanhoudt, spreek je van te voren af. Op de verzamelposter kunnen de spelers bekijken hoe groot het dier in werkelijkheid is en kunnen de spelers de dieren vergelijken met de dieren die al zijn verzameld. Je verzamelt de dieren door aan een spinner te draaien. De spinner kan op de verschillende vakken stoppen, wat aangeeft welke actie de speler mag uitvoeren:
– De boef: De speler pikt een dier van een van de andere spelers en plaatst deze in zijn eigen kooi.
– Dieren: De speler pakt zonder te betalen een kaart met een dier van de stapel.
– Dieren met geld: De speler pakt een kaart met een dier van de stapel en betaalt het bedrag wat op de kaart staat.
– Geld: De speler pakt met zijn ogen dicht een munt uit de doos.
– De kooi: Er is een dier ontsnapt uit jouw dierentuin. Een andere speler mag een dier uit jouw kooi pakken en deze terugleggen op de stapel.
– Rode munten: De speler moet een munt terug in de doos leggen.
De speler die als eerst alle zes kooien gevuld heeft, wint het spel.
Spelvariaties
Je kunt het spel spelen zoals hierboven beschreven en door kleine aanpassingen te doen kun je het spel eenvoudiger of juist uitdagender maken. Op de dierenkaartjes staan twee verschillende bedragen afgebeeld, de groene bedragen zijn van 1 tot 5 euro en de rode bedragen van 2 tot 10 euro. Wil je het spel uitdagender maken, speel dan met de rode bedragen. Is het betalen met geld nog moeilijk, speel dan het spel zonder geld. Laat de kinderen om beurten een kaart pakken van de gesloten stapel en deze van groot naar klein in de kooien plaatsen.
Je kunt er ook voor kiezen om zonder de verzamelposter te spelen. De spelers maken dan zelf een inschatting van de grootte van het dier. Als het spel voorbij is kunnen de spelers met de verzamelposter controleren of zij de juiste inschatting hebben gemaakt.
Ervaringen
Manon: “Wat een geweldig spel! De eerste keer dat ik dit spel speelde, deed ik dit met een klein groepje in de klas. Binnen de kortste keren stonden alle kinderen om het spel heen en wilden ze meespelen. Spelenderwijs komen er allerlei doelen aan bod en zijn de kinderen de bezig met woordenschat. Tijdens het spelen verwoorden de kinderen wat zij doen en worden er veel rekenkundige begrippen gebruikt. Uitspraken als: ‘Ik wil graag de walvis, want deze is het grootst’, ‘ik heb de minste munten’ en ‘ik denk dat jij gaat winnen, want jij hebt de meeste dieren’ komen vaak voorbij. Het leukste van dit spel vind ik dat iedereen mee kan doen op zijn eigen niveau. Wanneer betalen met geld nog moeilijk is voor de een, schiet de ander te hulp. De kinderen zijn tijdens het spelen erg fanatiek en betrokken. Echt een aanrader dus!”
Anouk: “Wat een mooi spel met veel mogelijkheden! Ik heb het spel in een kringmoment kort geïntroduceerd om vervolgens de diepte in te gaan met een kleiner groepje kinderen. Toen ik vroeg wie het spel wilde uitproberen wilde iedereen meedoen! Tijdens het spelen merkte ik dat de kinderen opgaan in het spel. Ze vinden het spannend wie er als eerste alle hokken vol heeft, wie wat draait en wie er geluk heeft en wie pech. Hierbij ontstaan spontaan acties als tellen (‘wie heeft de meeste hokken vol?’), vergelijken (‘dit dier is echt te groot’) en strategie (‘jij hebt nu de meeste dieren, dus dan steel ik één van jou met de boef!’). Kortom, ik ben enthousiast en de kinderen uit mijn groep ook!”
Leuke quotes
Manon vertelt: “Tijdens het spelen moest een van de kinderen 5 euro betalen voor een dier. Het kind zei:’ maar ik heb helemaal geen 5!’ Waarop een ander kind reageert:’ Dan kan je toch gewoon 5 maken met 1 en 4!?’ Er ontstaan tijdens het spelen dus hele leerzame en betekenisvolle situaties, waarbij de kinderen van elkaar leren. Geweldig!”
Anouk vertelt: “Tijdens het spelen kwam de situatie voor waarin een dier niet paste. Het kind was teleurgesteld dat hij het kaartje weer terug moest leggen. Waarop een ander kind zei: ‘Maar dat geeft toch niet? Er zijn nog zoveel dieren die wel passen!’. Samen gingen ze vervolgens op zoek naar welke dieren nog wél in zijn hokken pasten. Mooi om te zien hoe de kinderen betrokken zijn bij elkaar en dat dit spel die betrokkenheid uitlokt.”
Ben je enthousiast geworden over dit spel? Het spel is verkrijgbaar bij Heutink . Wil je meer weten over het spel of jouw ervaringen delen? Bezoek onze facebookpagina Vrienden van Kleuteruniversiteit.