Ingelien Lemmen is leerkracht op Het Spectrum in groep 1 en ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In dit blog vertelt ze hoe ze met de kinderen naar een verjaardag toeleeft en waarom zij graag een bijzondere aangelegenheid van maakt.
♪ Hoera! Er is er één jarig, hoera, hoera, dat kun je wel zien dat is zij! ♪ Op school worden er ook volop feestjes gevierd. De verjaardagen van de kinderen staan hier voorop. Iedere leerkracht geeft op zijn of haar eigen manier invulling aan dit feestje en dat is juist goed! Ieder feestje is een feestje op ieders eigen, unieke manier. Graag wil ik je een inkijkje geven in ‘ons verjaardagsfeestje’, omdat ik met zoveel plezier hier extra aandacht aan besteed. Samen met de kinderen geniet ik hiervan. Als het dan ein-de-lijk de dag van het feestje is en ik het kind zie stralen, geeft mij dat een blij gevoel én denk ik met trots terug aan ons momentje samen. Zo pak ik dat aan:
Voor een kleuter is zijn of haar verjaardag een heel belangrijke gebeurtenis. In de kring bespreken we iedere dag de weekkalender en kijken we naar de maanden die als verjaardagskalender aan de muur hangen. Voor iedere maand hangt er een cupcake. De cupcakes hebben vier verschillende kleuren, dit zijn de kleuren die corresponderen met de seizoenen. Op die manier maak je voor de kinderen visueel in welk seizoen ze jarig zijn. De kinderen hebben kaarsjes versierd waar ik hun naam en verjaardagsdatum groot op heb geschreven. Deze kaarsjes hangen zichtbaar op de cupcake met de maand waarop het kind jarig is. Naast dat het een ontzettend gezellige aankleding is van de muur in je klaslokaal, leren de kinderen hier ook ontzettend veel van. Er zitten heel veel rekenactiviteiten in verwerkt.
Is er binnenkort iemand jarig? Ik vind het belangrijk om als groep naar dat feestelijke moment toe te leven. Op de weekkalender wordt, een aantal dagen van tevoren, een taart op de juiste dag geplakt zodat we met elkaar aftellen. Na hoeveel nachtjes slapen is er in onze groep een feestje? In de week voorafgaand aan de verjaardag vraag ik de jarige om vast na te denken hoe de feesthoed eruit moet komen zien en dan spreken we een moment af dat we samen de feesthoed gaan maken. Ik kies er heel bewust voor om samen met het kind dit proces aan te gaan. Het levert zo bijzonder veel op dat ik het heel waardevol vind en dit niet meer zou willen missen.
Bijzondere aandacht
Op dit moment heb ik een volle groep waardoor ik op sommige momenten minder individueel contact met de kinderen heb als dat ik graag zou willen. De verjaardag van een kind vind ik een goede reden om heel bewust dat één-op-één contact aan te gaan. Samen brainstormen over de vormgeving van de feesthoed en deze ook samen van het begin tot het eind maken. Tijdens dit proces zijn er heerlijke keuvelmomentjes en je ziet de kinderen genieten van deze extra aandacht. Natuurlijk is dit voor mij ook volle bak genieten.
Eigenaarschap
Ik vind het belangrijk om het kind eigenaar te maken van de eigen feesthoed. Het kind beslist mee over alle materialen. Hoe leuk is het om zelf een kleurplaat te kiezen met jouw favoriete figuur erop? Ze kleuren deze platen en knippen ze uit op een manier die zij mooi vinden. Alles is goed. Ze denken na over de kleur van de hoedenstrook en de kleur van het vouwblaadje dat we op de hoed plakken. We spreken af wie de naam op de hoed schrijft en met welke kleur glitters we het cijfer maken. De kinderen kiezen ook graag meerdere kleuren crêpepapier slingers uit en bedenken dan of ze deze lang of kort willen. Ook is er ruimte voor eigen ideeën.
Betrokkenheid
Als ik samen met het kind bezig ben aan de feesthoed, is er sowieso veel betrokkenheid van het kind zelf. Dit vind ik heel belangrijk, omdat ik niet wil dat het mijn feesthoed is, maar die van het jarige kind. De andere kinderen uit de groep komen spontaan bij ons staan en geven uit zichzelf complimenten aan het kind dat de feesthoed aan het maken is. Dit is echt mooi om te zien. Vaak wordt aan mij de vraag gesteld: ‘Juf, bij welke cupcake ben ik jarig? Gaan wij dan ook samen mijn feesthoed maken?’.
Taalontwikkeling
Tijdens dit proces wordt er veel gebruik gemaakt van taal. We zijn continu met elkaar in gesprek, natuurlijk over hoe de feesthoed eruit moet komen te zien … maar ook over het verlanglijstje, de taart en het feestje dat komen gaat.
Rekenontwikkeling
De verjaardagsdatum speelt een belangrijke rol. Met elkaar tellen we af naar de dag van het feest, maar ook de leeftijd van het kind wordt besproken. We maken samen een cijfer van lijm waar we glitters overheen strooien. We meten de hoedenstrook, hoe groot is je hoofd? Ook kiest het kind meerdere kleuren crêpepapier uit waar we repen van knippen. Het kind rolt deze uit, wow wat zijn ze lang! We verdelen ze in gelijke delen, hier komt heel wat meetwerk bij kijken, en het kind maakt een patroon van deze linten.
Motoriek
Doordat het kind er het gehele proces bij betrokken is, wordt er veel van zijn of haar motoriek gevraagd. Zo wordt er gekleurd en geknipt, gelijmd en gestrooid. Kinderen die nog moeite hebben met het hanteren van een potlood werken met crayon rocks en kinderen die nog moeite hebben met knippen, kiezen ervoor om de afbeelding uit te prikken. Als een kind iets heel lastig vindt, bied ik mijn hulp aan.
Cijferketting
Als de kinderen in mijn groep jarig zijn mogen ze naast hun zelfgemaakte feesthoed ook een cijferketting om. Ik heb er twee, één voor de jongens en één voor de meisjes, maar de kinderen mogen natuurlijk zelf kiezen welke zij het mooiste vinden. De ketting maak ik van elastiek met (gekleurde) houten kralen en de houten cijfers komt uit de cijferpuzzel van Ikea. De kinderen mogen deze cijferketting ook een dagje mee naar huis nemen, het is tenslotte feest én je wordt maar één keer 5 jaar.
Zinglish
Kennen jullie het geweldig leuke boek Zinglish al? Oh, deze wil je hebben! De kinderen leren eerst het liedje in het Nederlands, zodra ze deze kennen leer je dit liedje ook in het Engels aan. De kinderen én ik zijn fan, zeker nu we ongelooflijk leuke liedje Feest geleerd hebben en dit vrolijk zingen als we samen een feestje vieren in de groep!
‘Wij zijn vrolijk, vrolijk heel de dag …’ ‘We are happy, happy all day …’
Welke feesthoed zal het worden bij het volgende verjaardagsfeestje in mijn groep? Ik ben heel benieuwd en heb alweer zin om samen aan de slag te gaan en het enthousiasme en de betrokkenheid bij de kinderen te zien. Ik hoop je geïnspireerd te hebben en ik wens je veel plezier met alle feestjes in jouw groep. Ook ben ik heel benieuwd naar jouw verjaardagsrituelen. Laat je van je horen? Op Instagram kun je mij volgen onder de naam ‘juf in een kleutergroep’. Ook vind ik het leuk als je een berichtje achterlaat op de Facebookpagina ‘Vrienden van Kleuteruniversiteit’.