Olivier maakt zich zorgen over ALLES. Over sokken die niet bij elkaar passen, over té knapperige koekjes en over kwaadaardige eekhoorns. Maar Oliviers grootste zorg is toch echt: de WIND!
Ga mee op avontuur met Olivier en zijn vriendin Madelief. In dit zeer goed gevulde herfstproject met veel bijlagen leer je alles over Olivier’s grootste angst: de wind. Ook ontdek je meer over de gevoelens van jezelf en die van de mensen om je heen. Soms moet je nou eenmaal wat risico nemen om mooie dingen te laten gebeuren. De activiteiten zijn geschreven bij het boek ‘Wat als de wind komt?‘ van Pamela Butchart. Met de activiteiten in dit project kun je zeker vier weken vooruit. Naast taal- en rekenactiviteiten bevat dit project activiteiten op het gebied van wereldoriëntatie, natuur & techniek, Engels, spel & beweging en 21st century skills.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Ga mee op avontuur met Olivier en zijn vriendin Madelief. In dit project leer je alles over Olivier’s grootste angst: de wind.
Een rode draad in het verhaal is het inschatten en nemen van risico’s. Aan de ene kant heb je Olivier die zich werkelijk over álles zorgen maakt en aan de andere kant staat Madelief die onbevangen de wereld tegemoet treedt. Olivier ontdekt dat je soms nou eenmaal wat risico moet nemen om mooie dingen te laten gebeuren. De activiteiten zijn geschreven bij het boek Wat als de wind komt? van Pamela Butchart.
Dit project start met een buitenactiviteit waarbij je Olivier’s grootste angst, de wind, leert kennen. Elke dag bekijken de kinderen hoe hard de wind waait en uit welke richting hij komt. Dit kun je zelfs doen met de zelfgemaakte windwijzers! Als er vervolgens kennis is gemaakt met Olivier en Madelief, begint het echte avontuur. Samen met Olivier en Madelief duik je in de wereld van klankenstormen, weggewaaide getallen en nog veel meer. Na elk avontuur vind je een voorwerp terug wat door de wind is weggeblazen. Dit wordt steeds aangekondigd door een rijmpje aan het einde van elke activiteit. Het gevonden voorwerp mag vervolgens terug gestopt worden in de kast van Olivier. Hoe voller de kast, hoe blijer Olivier! Als afsluiting van het project beleven jullie je eigen avontuur in een natuurspeeltuin of een andere avontuurlijke plek.
Bij veel activiteiten wordt gebruik gemaakt van speelfiguren van de hoofdpersonen uit het boek. Deze speelfiguren zijn te vinden in bijlage 20 en kun je eenvoudig maken door de afbeeldingen uit te knippen, te lamineren en vervolgens met een punaise op een houten blokje te bevestigen. Dit kun je ter voorbereiding bij de start van het project alvast doen. Er wordt bij de activiteit altijd vermeld of je een speelfiguur nodig hebt en welke. De speelfiguren zijn uiteraard ook geschikt om te gebruiken bij het spel in de verschillende hoeken.
Met de activiteiten in dit project kun je zeker vier weken vooruit. Naast taal- en rekenactiviteiten bevat dit project activiteiten op het gebied van wereldoriëntatie, natuur & techniek, Engels, spel & beweging en 21st century skills. Een eventuele planning vind je in het lesrooster op bladzijde 8 en 9. Deze planning staat niet vast en kun je naar eigen inzicht aanpassen.
Hou je goed vast en vergeet vooral niet te genieten van dit project boordevol avontuur!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
rosanvangessel1 –
Een onwijs tof project! Samen met Olivier ontdek je van alles over de wind. Vooral de hoofdpersoon, Olivier, sprak de kinderen in mijn groep aan. Ze vonden het fantastisch om tijdens het project de kast van Olivier weer te vullen met de weggewaaide materialen. Na elke activiteit ontvang je namelijk weer een nieuw onderdeel! Een leuke toevoeging bij ons was het feit dat de kinderen dachten dat ik daadwerkelijk een berichtje van Olivier kreeg over wat er weer teruggevonden was voor in de kast. Een enorme betrokkenheid!
Het project bevat veel leuke activiteiten. Bij mij in de klas was vooral het maken van de windwijzers favoriet. Ze waren ontzettend trots en we hebben de windwijzers elke dag buiten gebruikt om de windrichting uit te zoeken. Ook de gymles “Tikkertje met de wind” in het speellokaal zorgde voor veel enthousiasme. Het spel wordt nog steeds veel buiten en in het speellokaal gespeeld!
Naast de wind, werk je in dit project ook over “bang zijn”. Wij hebben dit project uitgevoerd tijdens de herfst en hebben er 2 weken mee gewerkt. Het project bevat genoeg activiteiten om 4 weken mee te werken.