Dingen mislukken. Dat hoort bij het leven. Fout gaat het pas als je op hebt gegeven.
Waar andere mensen troep zien, ziet Roza Rozeur inspiratie. Ze bedenkt en maakt de meest geweldige ontwerpen. Ze leert gaandeweg dat je je niet hoeft te schamen voor een mislukking, maar er juist een feestje van te maken. Want als iets mislukt, heb je iets geleerd!
Dit project bij het boek ‘Roza Rozeur, ingenieur’ van Andrea Beaty en David Roberts, vertaald door Edward van de Vendel, stimuleert de creativiteit en het probleemoplossend vermogen van kinderen. Ze leren dat fouten maken mag, ze leren mislukkingen vieren. Voldoende voor drie weken vol ontwerpen, taal en rekenen! Met als afsluiter een echte Escape Room.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Ellen (geverifieerde eigenaar) –
Een pareltje, die zeker 5 sterren waard is: het project ‘Roza Rozeur, ingenieur’. Fouten maken mag. Nee, fouten maken moet om er sterker uit te komen. Tijdens het project hebben we allemaal geleerd dat we de mislukkingen vieren. Want, daar leer je van. Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar alle kinderen hebben van Roza geleerd. Het creatieve kind is uitgedaagd om een gemaakt ontwerp te verbeteren. Het kind met faalangst leert dat fouten maken je juist succesvol maken. Het onzekere kind komt veel zelfverzekerder over. Het egocentrische kind leert spelenderwijs samenwerken. En de juf genoot van alle groeimomenten, die zichtbaar werden.
Er is veel gelachen; vooral in de ontdekhoek, die we samen hebben ingericht. Het was er met regelmaat een gezellige chaos, maar de prachtigste creaties zijn er ontstaan. Er werd door de kinderen met behulp van i-pads veel foto’s gemaakt, die we printten en opgehangen hebben. Er was een grote ouderbetrokkenheid. Zij brachten mooie materialen mee naar school. Wellicht omdat de ontdekhoek in de gang geplaatst was. De plaats waar ouders en kinderen dagelijks samen komen en waar de ouders, van hun kinderen, uitleg kregen over de gemaakte uitvindingen. Maar nog veel mooier, ze kregen de mislukkingen te horen en wat ze veranderd hadden om het tot een succes te maken.
Ontwerpen -> maken -> testen -> verbeteren -> eindresultaat -> evalueren : wat een geweldig leerproces.
In het project zit voor 3 weken materiaal, maar het nodigt uit de activiteiten uit te breiden en dan kan je het verlengen naar 4 of 5 weken.
Roza wordt, nu na een klein jaar, ook nog volop genoemd door de kinderen; ‘Weet je nog, wat Roza deed’ of ‘Nog een keer proberen, net als Roza’
Het bijhorende boek ‘Roza Rozeur, ingenieur’ van Andrea Beaty en David Roberts, vertaald door Edward van de Vendel, heeft mooie platen. Het boek staat in de leeshoek. De jongsten, die net op school komen, krijgen daar het verhaal te horen van de oudsten en horen dat fouten maken mag en dat mislukkingen gevierd worden!