Kijk eens hoe dik de buik van mama is!
Hallo, wie zit er in die buik daar? Baby, ben je nou nog niet klaar?
Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een natuur- en techniekles, een sociaal-emotionele activiteit, een spel- en bewegingsles, een les Engels en suggesties voor de hoeken bij de boeken ‘Kas wordt grote broer’ en ‘Saar wordt grote zus’ van Pauline Oud. Met deze activiteiten beleef je zeker drie weken lang een gezellige babytijd in je klas!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
estermonnereau –
Wat een heerlijk project was dit om te doen met de klas. Twee van mijn leerlingen kregen een broertje dus het was helemaal in de belevingswereld van de kinderen. Als start van het project kwam de betreffende moeder met de baby op bezoek in de klas en deed de baby in bad. De kinderen mochten helpen. Toen was echt iedereen betrokken!
Alle kinderen namen ook een babyfoto mee. Daar hebben we verschillende activiteiten mee gedaan. En dat je er dan achter komt dat de juf vroeger ook gewoon een baby was!
Tijdens dit project werden de hoeken steeds uitgebreider. Natuurlijk was er een babykamer in de huishoek, maar er moest na de activiteit ‘meten’ ook echt een consultatiebureau komen.
De leukste les vonden de kinderen de rekenles ‘flessen vullen’. Ze vonden de knijpkaarten die we daarbij gebruikten zo leuk dat we wel een aantal keer in de kring deze les hebben gedaan.
Het project is voor 3 weken, maar wij hebben de activiteiten over 6 weken uitgesmeerd. Dat kon makkelijk en het thema spreekt zo aan dat je er lang over kunt werken. Een echte aanrader dus dit project!
Sigrid Olivier –
Ieder jaar doen wij met de hele school mee aan het project ‘Lentekriebels’. In het gedeelte voor kleuters staan baby’s centraal en dat is de reden dat ik in het voorjaar koos voor dit project.
De themahoek veranderde natuurlijk in een grote babykamer compleet met bad- en slaapplek voor de baby. En natuurlijk was er ook plek voor het smeren van beschuit met muisjes.
Toen een moeder uit onze groep die zwanger was in de groep kwam om vragen te beantwoorden van de kinderen, ging het thema nog meer leven. De kinderen vonden het geweldig. Iedereen had wel een keer een baby gezien of kende iemand die een baby verwachtte.
De activiteiten uit het project zorgden ervoor dat alle taal- en rekenactiviteiten in het thema aangeboden konden worden. Ook was er volop aandacht voor andere vakgebieden. Het project is zeer afwisselend.
Een heerlijk project waar je zeker weken mee vooruit kunt. Ik vind het project echt een aanrader.
Meriel Bouwman –
Dit project heb ik uitgevoerd bij het thema familie tijdens de kinderboekenweek 2020. We keken naar vroeger, want wij waren vroeger ook een baby. Een tip: laat de kinderen een foto van zichzelf meenemen als baby.
Het project is erg compleet! Wij hebben hier maar 3 weken mee gewerkt, maar dit had zeker nog veel langer gekund.
De activiteit billendoekjes was erg leuk! De kinderen waren gemotiveerd om zoveel mogelijk woorden met de b te bedenken en dus ook een billendoekje te pakken.
Ook de activiteit ‘wat groei je snel’, waarbij de kinderen aan de slag gingen met meten was een groot succes. Wij hebben het meetlint in de huishoek toegevoegd en konden van een ouder zelfs een babyweegschaal lenen. In de hoek hebben we dus een consultatiebureau hoekje gemaakt. Heel fijn dat je zo eenvoudig de activiteiten mee de hoek in kunt nemen.
Dit project is erg leuk om uit te voeren als er kinderen in de klas een broertje of zusje krijgen. Of als de leerkracht zwanger is. Maar dit is echt niet perse nodig. De kinderen zijn geboeid en kunnen zich goed verplaatsen in de rol van het verzorgen van de baby. Spelverhalen in de huishoek zit met dit onderwerp sowieso goed.
rosanvangessel1 –
Ons tweede thema dit schooljaar ging over ik, groeien en familie. Daarbij hebben we dit project gebruikt en het is een echte aanrader als je gaat werken over baby’s!
Om het thema te openen hebben we van alle kinderen babyfoto’s ontvangen. Met elkaar hebben we gekeken wie we al herkenden en wie we niet meteen konden herkennen. De nieuwsgierigheid was geprikkeld! Dagenlang hebben ze voor de muur met babyfoto’s gestaan!
In dit project komen lessen terug binnen verschillende vakgebieden: bijvoorbeeld taal, rekenen, Engels en Natuur en Techniek. Bij ons in de klas was de natuur en techniek les over drijven en zinken favoriet. Verschillend babyspeelgoed werd getest in de watertafel, maar daarna moest de watertafel weer gebruikt worden om de baby’s uit de klas te kunnen wassen! Als afsluiting hadden wij dan ook een echte baby in de klas en konden we vragen stellen aan de moeder!
Wij hebben uiteindelijk 5 weken over het project gewerkt en de planning uit het project wat aangepast. Dit ging erg goed en de kinderen hebben zich 5 weken lang vermaakt over baby’s!
Agnes Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Wat doe je als je als juf van een kleutergroep zwanger bent? Je gaat werken over het thema ‘baby’. En daar past dit project uitstekend bij.
Ik merkte aan de leerlingen dat ze het erg interessant en spannend vonden; een baby in de buik van juf. Daarom heb ik mijn geplande thema’s aangepast. Extra handig dat je dan een kant en klaar project kan aanschaffen en downloaden. Alles wat bij het verzorgen van een baby hoort komt aan bod.
Favoriet was toch wel de les ‘cadeautjes’. Deze les had als doel te oefenen met auditieve synthese/analyse. Dit vonden sommige best nog wel lastig, maar omdat het om cadeautjes voor de baby ging, deden we extra goed ons best.