04-03-2024 Let op: het bij dit project benodigde boek, ‘Dit is Nederland’ van Mack, is in herdruk en tijdelijk niet beschikbaar bij boekhandels. Het wordt weer in de winkels verwacht in november 2024. Het boek is noodzakelijk voor uitvoering van dit project. Mogelijk heeft je plaatselijke bibliotheek nog een exemplaar.
We gaan op reis door Nederland en zetten in elke provincie onze auto aan de kant!
Ga met ons mee op reis! Dit pakket bevat reken- en taalactiviteiten, een bewegingsles en creatieve opdrachten bij het boek Dit is Nederland van Mack. Bij elke provincie hoort een bijpassende activiteit. Met deze activiteiten kun je drie weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Lyana –
Super leuk project die de kinderen meeneemt door Nederland. Elke provicie kent zijn eigen lesactiviteit, dus hoe leuk is het om een echte kaart van Nederland erbij te pakken? Elke les plant je een vlag op de kaart, zodat het voor de leerlingen inzichtelijk wordt over welk deel in Nederland ze geleerd hebben. Naast de provincies komen ook andere leuke plekken in Nederland aan bod die iets typisch Nederlands laten zien. Wij hebben dit project gekoppeld aan het Koningsspelen pakket ‘Rondje Nederland’. Een hele waardevolle toevoeging. Wil je dus een keer wat anders doen met kleuters? Kies dan dit project.
b.vanzelst –
Wat een ontzettend leuk project! Tijdens het project maakten wij een rondje door Nederland en stopten we bij elke provincie. Aan de hand van een taal, reken of andere les maken de kinderen kennis met deze provincie. De lessen zijn afwisselend en er wordt een breed aanbod van de leerdoelen aangeboden. Uiteraard hebben we gebruik gemaakt van van het boek, waardoor we elke keer een mooie introductie hadden bij de les en de kinderen gelijk geboeid waren. De kinderen waren erg betrokken en vonden het heel interessant om te leren over Nederland! Er werden ontzettend veel spullen meegenomen van thuis wat bij Nederland hoorde waarmee we ons museum konden inrichten. De kinderen vonden het maar wat mooi dat ze de Zaanse Schans uit het project herkende met onze excursie naar de echte Zaanse Schans. We hebben Nederlands lekkernijen als stroopwafels en drop geproefd. Dit werd met veel enthousiasme ontvangen door de kinderen. Alle creatieve lessen die het project bevat, vond ik ook erg leuk en afwisselend (delfts blauw, zelfportretten, nijntje). Er is met veel plezier aan gewerkt.
Zelf vond ik het project erg fijn werken omdat de lessen per provincie geordend waren, hierdoor hield je overzicht en dit maakte het ook nog extra leuk!
Wij hebben 4 weken met dit project gewerkt en de kinderen zijn erg geïnteresseerd en geboeid geweest. Tijdens ons kijkavond voor ouders, hebben de kinderen trots verteld wat ze allemaal wisten over Nederland. Namens mij en de kinderen: aanrader!
rosanvangessel1 –
Wat een ontzettend leuk project! Het project bevat veel leuke lessen en de kinderen waren enorm betrokken. Bij binnenkomst werd er al gevraagd naar welke provincie we vandaag af zouden reizen!
Binnen dit project maak je een rondje door Nederland. Bij elke provincie maak je een tussenstop en kom je erachter wat er in die provincie heel bekend is. Zo leerden we over schaatsen bij de provincie Friesland en over klompen in Drenthe. De les over klompen was overigens favoriet bij mij in de klas! We hebben meerdere keren de klompendans gedaan en nog steeds wordt er wel eens gevraagd of we de klompendans weer eens kunnen doen!
Enorm leuk om te zien hoe betrokken de kinderen zijn tijdens dit project. Veel kinderen gingen in Nederland op vakantie en herkenden bepaalde dingen uit het project. Ze konden er trots over vertellen!
Alhoewel we het project al enige tijd geleden hebben uitgevoerd, weten de kinderen nog steeds precies hoe de Domtoren eruit ziet en waar deze te vinden is!
Linda Mooijekind –
Wat was het leuk om in elke provincie een activiteit te doen! Op deze manier hebben we een heel rondje Nederland gedaan. Naast een activiteit bij elke provincie hebben we ook nog een aantal plaatsen aangedaan, zoals Delft, Amsterdam en Rotterdam. Hiervoor hebben we over de haven gewerkt, dus de activiteit behorende bij Rotterdam was voor de kinderen echt herkenning, superleuk! Dit project leefde ook enorm bij de kinderen. Zo kregen we bijvoorbeeld regelmatig foto’s van Delfts blauw dat de kinderen thuis hadden, werden er (omdat we dat op school ook gedaan hadden) thuis ook tulpen gekleurd en hoorden we van ouders ook veel terug dat het zo leefde bij de kinderen. Ook begrippen als: trapgevels, klokgevels en grachtenpanden zitten er goed in. Dit project bevat zowel reken- als taalactiviteiten, maar ook veel suggesties voor creatieve activiteiten . Wij hebben hier 4 weken aan gewerkt, voordat we gingen werken over Koningsdag en we hebben er echt van genoten!
Marjo (geverifieerde eigenaar) –
Erg leuke lessen, heel afwisselend en elke dag weer een verrassing voor de kinderen naar welke provincie we gaan. Past perfect in ons school brede project Landen.
Sandra (geverifieerde eigenaar) –
Valt tegen, weinig leuke lessen