Mik gaat naar de kinderboerderij. Ze hebben er een geitje bij.
Dit pakket bevat 14 reken- en taalactiviteiten bij het boek ‘We hebben er een geitje bij!’ van Marjet Huiberts en Iris Deppe. Bij de activiteiten komt er elke keer wat bij, net als het geitje op de kinderboerderij!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
m.overweel –
Dit project heb ik uitgevoerd in combinatie met de ‘lente musical’ We hebben er een geitje bij.
Ik heb het project gebruikt voorafgaand aan de musical. In dit project maken de kinderen kennis met het boek en komen ze meer te weten over de kinderboerderij.
Vooral de les met de dierengeluiden en de les met kleuren mengen was hier favoriet. Want.. een oranje varken was wel heel gek. Hoe maak je dan roze? En wat gebeurd er als we alle kleuren bij elkaar doen? Het werd een hele smerige boerderij;)
Dit project is echt een mooie aanvulling op de musical. Het onderwerp leeft in de groep. Er is een grote interesse om meer te weten te komen over de boerderij en zijn bewoners.
De les ‘beschuit met muisjes’ hebben we bewaard als afsluiting na de musical. Voor alle ouders (en kinderen) hadden we beschuit met muisjes. Wat waren ze trots om het versje hardop op het podium te laten horen!
Annabelle Hoogakker –
Ei ei, ik ben zo blij, we hebben er een super leuk project bij! 🙂
De afgelopen weken hebben wij gewerkt met het thema ‘ik ga naar de kinderboerderij’ en daar past dit project perfect bij! In combinatie met het project: ”lente musical” over het boek ‘we hebben er een geitje bij’ van Kleuteruniversiteit hebben we het project uitgevoerd. Het kleuterproject hebben we vooral gebruikt om de leerlingen kennis te geven over de kinderboerderij, waardoor het spelen van de musical een stuk beter gaat.
Het prentenboek sluit goed aan bij het niveau van groep 1. Voor groep 2, zeker aan het einde van het schooljaar, is het boek wat makkelijker. Voor hen is wat meer uitdaging wenselijk. Wat mij het meeste aanspreekt over het boek, is de herhaling en het rijmen. Hierdoor kunnen de kinderen het verhaal goed onthouden. Een van de leukste activiteiten is ‘een moeder erbij’ waarin we leerden hoe de baby’s en hun moeders heten. Weet jij hoe een baby konijn heet? Ik heb dus zelf ook nog wat geleerd! Dit was ook een leervraag van de kinderen. Bij meerdere activiteiten heb ik ervaren dat het aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Hierdoor zag ik een hoge betrokkenheid.
Tip: koop een knuffel van een klein geitje en laat het geitje een onderdeel zijn van de groep. Bij ons in de klas was er ook een geitje geboren. En daar moest van alles voor geregeld worden.. Dit zorgde voor een hoge betrokkenheid bij de kinderen.
Een tof project in combinatie met de lente musical, wat zorgt voor hoge betrokkenheid en aansluit bij de belevingswereld van de kinderen!
Fabine (geverifieerde eigenaar) –
Na het project ‘de boerderij’ hebben we dit project ook nog gedaan. En het leuke was: Ook andere kleuterklassen en peuterspeelzalen deden mee, omdat van dit pakket ook een peutervariant beschikbaar is! Door de gezamenlijke afsluiting werd de samenwerking versterkt en de kinderen vonden het prachtig om met z’n allen het lied van het geitje te zingen. Na afloop hebben we, net als in het project, gezellig beschuit met muisjes gegeten! Heel gezellig en een mooie gelegenheid om eens over dat gebruik na te praten!
In dit project komen veel (kinderboerderij)dieren naar voren, met hun jong en het geluid dat ze maken. Voor ons was dat iets minder geschikt, omdat wij al even over de boerderij bezig waren, we hadden het één en ander al behandeld. Verder vind ik het boek en het project meer geschikt voor groep 1 dan groep 2, voor een goede groep 2 kan dit project toch wat te makkelijk zijn. Wel zijn er veelzijdige activiteiten, zoals tellen, ruimtelijke begrippen, woordenschat, bouwen, zinnen maken en een verhaal naspelen. Vooral dat laatste is erg leuk om te doen met de kinderen!
Het project erg leuk om in te zetten in de lente.
Jessy –
Wij hebben het project gekocht voor de kleuterbouw bij ons op school. Vorig jaar hebben we gewerkt met het project bij ‘ boer boris’ en dat beviel erg goed! Dit project is ook weer zo mooi. Past perfect bij het boek en is dus super actueel tijdens de voorleesdagen. De kinderen vinden het ook erg leuk om de activiteiten te doen. Af en toe echter zijn er wel dingen die niet helemaal duidelijk zijn, zoals ze dat in andere projecten wel zijn. Wij misten bijvoorbeeld heel erg de inhoudopgave en zo’n handig schema waar in staat welke activiteit wanneer gedaan kan worden.