Marjolein heeft een winkeltje vol vormen en kleuren,
stap maar binnen en kijk wat hier gaat gebeuren!
Bied de kleuren en vormen aan met taal- en rekenactiviteiten, een bewegingsles, lessen Engels, een natuur- en techniekles en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘Het Kleurenwinkeltje’ van Marianne Busser, Ron Schröder en Ingrid ter Koele.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
j.vdgroes –
het boek ‘het kleurenwinkeltje’ centraal in dit uitgebreide project. Alle klanten, van het kleurenwinkeltje van Marjolein, komen voor in de activiteiten van dit project. Alle kleuren en vormen komen aan bod in veel verschillende soorten activiteiten. Vaak staat er 1 vorm centraal in een les waardoor de focus echt op deze vorm ligt.
Bij Iedere les staat beschreven welke materialen je nodig hebt. Je kunt er zelf voor kiezen of je deze materialen uit de bijlage printen (zoals bijvoorbeeld tulpen), maar je kunt er ook voor kiezen om deze in het echt mee te nemen. En alle materialen zijn aanwezig in de klas of op school. Zo niet zijn ze bijgevoegd in de bijlage.
Zoals ik al eerder zei een uitgebreid project. Veel activiteiten staan erin beschreven maar ook veel ideeën voor de hoeken.
Dit project heb ik afgesloten met een kleurenfeest. In het project staan opdrachtenkaartjes, een opdrachtenformulier met het kleurenschildertje van de kleurenwinkeltje want die mag natuurlijk niet ontbreken. Het kleurenfeest was een groot succes. Aan het eind kregen de kinderen hun eigen kleurendiploma. Wat waren ze trots.
Eline van der Plaat (geverifieerde eigenaar) –
Wat een fantastisch project bij een fantastisch boek dat absoluut niet mag ontbreken in de kleuterklas! Ik merk dat de kinderen vaak moeite hebben met kleuren en vormen, omdat dit zo abstract is. Door de activiteiten in dit project worden deze begrippen minder abstract en worden ze betekenisvoller voor de kinderen.
De activiteiten wekken de nieuwsgierigheid van de kinderen en dit zorgt ervoor dat de kinderen intrinsiek gemotiveerd blijven om mee te doen met de opdrachten.
Voordat ik met dit project startte, speelden de kinderen weinig met de kralenplank. Nadat ik dit project heb uitgevoerd zijn de kinderen hier nog steeds enthousiast over en kiezen zij deze nog vaak!
Wat mij het meest aanspreekt bij dit project is dat er steeds één vorm centraal staat waardoor er veel aandacht uit gaat naar deze vorm en deze goed bij de kinderen kan beklijven. Hierdoor was er ook nog voldoende ruimte om deze vormen in het dagelijks leven te gaan zoeken. De kinderen konden dit heel goed, juist omdat er steeds maar één vorm centraal staat.
De les Engels wat grote favoriet in de klas! De kinderen waren enorm nieuwsgierig toen ik hen vertelde dat ze een Engels lied gingen leren. Hierdoor waren de kinderen intrinsiek gemotiveerd om mee te doen en het lied te leren. Dit lied wordt nu nog steeds regelmatig gezongen!
Kortom: Een super project om ervoor te zorgen dat kleur en vorm minder abstract is!
Marieta Ruesink (geverifieerde eigenaar) –
Wij gaan in september starten met dit thema en ben nu druk bezig met de uitwerking hiervan. Het pakket is goed opgezet en biedt veel verschillende activiteiten. Deze activiteiten zijn leuk en eenvoudig op te zetten, want alle materialen zijn aanwezig in een kleuterklas of zijn als bijlage bijgevoegd.
Soms heb ik bij de Engelse lessen of de suggesties voor de hoeken dat het te moeilijk is of te lastig in te passen. Ik heb voor de suggesties vaak geen plek, de materialen zijn lastig te verkrijgen of het zijn geen praktische lessen in een groep van 26 kinderen. In dit project wordt ik juist erg enthousiast van deze lessen en suggesties.
Ik heb voor dit thema gekozen, omdat het mij een mooie opstart leek aan het begin van het schooljaar en dat blijkt ook. Ik zou het zeker niet aan het einde van het schooljaar inzetten, want dan beheersen de kinderen deze basis over het algemeen al.