Dit KET-project bevat woordenschatactiviteiten voor kinderen met een vertraagde taalverwerving die extra taalbehoeften hebben en sluit aan bij het reguliere Kleuteruniversiteit project ‘Twee vechtende eekhoorntjes’, gebruikmakend van het gelijknamige boek van Rachel Bright en Jim Field.
De meesten van ons zijn zich helemaal niet bewust van hoe ze de taal eigenlijk hebben geleerd; het ging gemakkelijk en vanzelf. Voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) of een TOS (Taal Ontwikkelings Stoornis) is dat anders. Het bijzondere is dat deze kinderen normaal of zelfs meer begaafd kunnen zijn en tóch moeite hebben om uit hun woorden te komen. Daarnaast zijn er ook kinderen waarbij de taalontwikkeling moeilijker verloopt op basis van ontwikkelingsachterstand of andere (verstandelijke) beperkingen.
Dit project bevat extra taalaanbod voor Kinderen met Extra Taalbehoefte (KET) op het gebied van taalverwerving. In samenwerking met ervaren leerkrachten die al jaren in het speciaal onderwijs werken, hebben we het KET-concept bedacht om NT2 en TOS kinderen te bedienen met extra woordenschatactiviteiten die aansluiten bij een ‘gewoon’ Kleuteruniversiteit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Maartje Ramakers –
De KET projecten zijn een top aanvulling naast de reguliere projecten. De activiteiten kennen een duidelijke opbouw waarmee de kinderen in korte tijd van het ontvangen aanbod naar het actief gebruiken van dat aanbod worden begeleid.
De taalzwakke leerlingen in mijn groep krijgen door deze activiteiten gericht handvaten waarmee ze ook actiever deel kunnen nemen aan de activiteiten uit het reguliere project. Voor mij als leerkracht is het prettig dat er concrete, goed doordachte activiteiten zijn uitgewerkt die vaak met weinig voorbereiding zijn in te zetten. Ik merk dat kinderen er veel van opsteken en de taal in andere contexten zelf actief gaan gebruiken. Een aanrader dus!
Kim den Ouden –
Ik ben absoluut fan van de KET projecten! Wij gebruiken deze projecten voor leerlingen die extra inoefening nodig hebben t.a.v. taal (verlengde instructie). Het boek is fantastisch en spreekt kinderen heel erg aan. De activiteiten zijn heel divers maar wel steeds op dezelfde manier opgebouwd. (introductie/ket/doe)
Wij zien door de inzet van de KET projecten dat de woorden die aangeboden worden beter beklijven. en het zelfvertrouwen van onze leerlingen vergroot wordt.
De activiteit Ren je rot was een groot succes!
Agnes Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Wat een fijn concept! Ik mistte iets voor de kinderen met extra taalbehoefte en de KET projecten zijn echt een uitkomst. Spelenderwijs leren de kinderen nieuwe woorden en door de herhaling beklijven ze. De les met de kast van Eduard, was een succes. De kinderen moesten zelf benoemen wat ze aan herfstvruchten in deze kast stopten voor hem. Lukte het even niet, dan hielpen ze elkaar. Ook het verven van het herfstbos vonden ze erg leuk. De kleuren werden niet alleen benoemd, maar ze moesten ze ook zelf mengen.
Ik merk meer enthousiasme bij kinderen. Waar ze voorheen afhaakten tijdens woordenschatactiviteiten, zijn ze nu betrokken en doen enthousiast mee.
Van mij mogen er nog veel meer KET- projecten volgen!