Dit aanvullend KET-project voor zo’n drie weken, bevat woordenschat activiteiten voor kinderen met een vertraagde taalverwerving die extra taalbehoeften hebben, en kan naast elk ander kerst- en nieuwjaarproject worden ingezet. Ook zit er bij dit KET-project een uniek liedje, ‘December’, van Jeroen Schipper in MP3 formaat (gezongen én instrumentaal), met woorden uit dit project.
De meesten van ons zijn zich helemaal niet bewust van hoe ze de taal eigenlijk hebben geleerd; het ging gemakkelijk en vanzelf. Voor kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) of een TOS (Taal Ontwikkelings Stoornis) is dat anders. Het bijzondere is dat deze kinderen normaal of zelfs meer begaafd kunnen zijn en tóch moeite hebben om uit hun woorden te komen. Daarnaast zijn er ook kinderen waarbij de taalontwikkeling moeilijker verloopt op basis van ontwikkelingsachterstand of andere (verstandelijke) beperkingen.
Dit project bevat extra taalaanbod voor Kinderen met Extra Taalbehoefte (KET) op het gebied van taalverwerving. In samenwerking met ervaren leerkrachten die al jaren in het speciaal onderwijs werken, hebben we het KET-concept bedacht om NT2 en TOS kinderen te bedienen met extra woordenschatactiviteiten die aansluiten bij een ‘gewoon’ Kleuteruniversiteit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
danielle.koch –
Mooi project met fijne woordenschatactiviteiten. Ik heb de meeste activiteiten in kleine groepjes uitgevoerd met de kinderen die moeite hebben met woordenschat en juist dit extra aanbod goed kunnen gebruiken. Ket projecten zijn dus ook fijn in te zetten als extra aanbod voor een klein groepje kinderen in je klas. De activiteiten sluiten mooi aan bij het thema en de leef-en belevingswereld van de kinderen. Een echte aanrader!
rosanvangessel1 –
Dit project ben ik afgelopen december gestart in de klas en de week rondom “oud & nieuw” heb ik, door sluiting van de scholen, deels online gedaan met een aantal kinderen.
Ik heb dit project voor het grootste deel met alle kinderen uit de klas gedaan. Vooral de tweede week vonden ze erg leuk. Deze week was gericht op het bezorgen van kerstkaarten en de woorden die hierbij horen (envelop, postzegel). De kinderen hadden bedacht dat er dan ook een ‘kerstkaartenhoek’ en een ‘postbezorgingshoek’ moesten zijn. Op deze manier werden, de voor de meeste nieuw geleerde woorden, gelijk gebruikt tijdens het spel!
De laatste week rondom Oud & Nieuw heb ik in een andere vorm met een klein groepje gedaan. Dit vanwege de schoolsluiting.
Dit project is een echte aanrader en wij gaan het project in december 2021 zeker weer gebruiken!
Meriel Bouwman –
Ik heb dit project helaas niet helemaal kunnen uitvoeren, vanwege het sluiten van de scholen in december 2020.
Maar het project is heel compleet, je kunt hier in de drukke december maand zo mee aan de slag.
Het project start met een activiteit waarbij je de woordenschat van de kinderen in beeld krijgt, wat weten de kinderen al? Zowel passief als actief. Zo werd ik door een aantal kinderen verrast door wat ze al wisten. De volgende activiteit ga je een aantal woorden aanbieden. En natuurlijk een opdracht waarbij de kinderen gaan doen. Een erg fijne opbouw. Het doen zorgt voor veel enthousiasme bij de kinderen. Ik doe deze opdrachten met een klein groepje kinderen, maar ik moet zeggen dat de andere kinderen ook nieuwsgierig werden van deze leuke activiteiten.
Ik ga dit project zeker in 2021 weer gebruiken .