Deze set bestaat uit 32 bingokaarten (pdf), 1 controle pagina (pdf) en 24 dierengeluidenfragmenten (.wav).
Voorbereiding:
- Print alle kaarten en de controle pagina. Je kunt de kaarten lamineren, dan blijven ze langer goed.
- Brand alle .wav bestanden op een (muziek!) cd of gebruik een computer of een andere audiospeler om de bestanden af te spelen. Zorg ervoor dat de originele volgorde aangehouden wordt. De getallen op de controle pagina zijn het zelfde als de .wav bestanden. Probeer een pauze van minimaal 10 seconden tussen de nummers in te stellen als je een cd maakt.
- Geef alle kinderen een bingo kaart, en zorg ervoor dat ze minimaal 6 fiches (of iets dergelijks) hebben om op de plaatjes te leggen. Zorg ook dat je zelf voldoende fiches hebt voor de controle pagina.
Aan de slag:
- Het doel van het spel is de bingokaart vol te krijgen. Wanneer je een geluid hoort, leg je een fiche op het bijbehorende plaatje van je bingo kaart als dit dier er op voorkomt.
- Zet de cdspeler aan, en zet hem op ‘random’ of ‘shuffle’. Gebruik de pause toets als het te snel gaat. Je kunt de geluiden ook direct vanaf een computer afspelen.
- Het spel gaat als een normaal bingo spel: bij een volle kaart kun je de kinderen een kleine prijs of een sticker geven.
- Je kunt het spel iets makkelijker maken door eerst alle geluiden te laten horen en eventueel iets over het dier te vertellen.
- Je kunt het spel iets moeilijker maken door de kinderen meerdere bingokaarten te geven.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Linda Mooijekind –
Wat een leuke aanvulling als je over dieren werkt! Er zijn genoeg bingokaarten om dit met een hele groep tegelijk te spelen. Dat heb ik ook gedaan, als afsluiting van het thema. Bingo is ook een spannend spel en dat was te merken 🙂 ze hingen aan het digibord om de geluiden te horen en te kijken wie er als eerste bingo had. Sommige leerlingen hielpen elkaar ook, dus ze keken ook op elkaars bingokaarten. Ook als de geluiden niet helemaal duidelijk waren (als er twijfels waren welk dier het was) dan hielpen ze elkaar. Mocht je de geluiden nu echt te lastig vinden, kun je ze van te voren al een keer behandelen. Of je laat ze horen als je het over het dier hebt.