Een autocoureur die in de formule 1 rijdt, hoort bij de beste racers ter wereld. Hij kan een wedstrijd alleen maar winnen als alles perfect in orde is. Zal hij deze wedstrijd winnen?
Race met de autocoureur mee door dit pakket. Het pakket bevat reken- en taalactiviteiten, een les Engels en enkele extra activiteiten bij het boek ‘De autocoureur‘ van Liesbet Slegers. Met deze activiteiten kun je drie weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Caroline Farret Jentink (geverifieerde eigenaar) –
Ik heb het project uitgevoerd aan de start van het Formule 1 seizoen en met een heel stel kleuters die Max Verstappen-fan moest dit wel een hit worden. Zowel de jongens, als de meisjes; de oudste, als de jongste kleuters en de rustige, als de stoere kids, hadden wel een link met de lessen die we deden.
Het boek oogt meer voor jonge kleuters, maar er zit een berg aan woordenschat in en als je dit project uitvoert wanneer er ook daadwerkelijk Formule1 wedstrijden gereden worden, leeft het enorm bij de kinderen.
De les waar de kinderen het meest enthousiast over waren, was het racespel. We speelden in 2 teams tegen elkaar, met een op de vloer uitgezet circuit. Om beurten rollen met de dobbelsteen en welke team wint er? Wie ligt er voor? Hoeveel moeten we gooien om in te kunnen halen?
Ik ga dit project zeker nog een keer uitvoeren!
Sigrid Olivier (geverifieerde eigenaar) –
Max Verstappen wist natuurlijk dat ik op maandag 29 oktober 2018 met het thema ‘de autocoureur zou gaan starten, want op de zondag ervoor won hij de F1-wedstrijd in Mexico. Ik kon mij geen mooiere opening van het thema wensen! De meeste kinderen uit mijn groep hadden hier wel iets van meegekregen. Wat een perfecte start van het thema. We zaten er meteen in.
Wint Max net niet of is er even geen wedstrijd, maak je dan geen zorgen wat betreft de opening. Er staat een geweldige startactiviteit beschreven in het project. Je hebt een snelle speelgoedauto nodig met een briefje op de auto vastgemaakt en je laat deze snelle auto de kring in rijden. Wat vonden de kinderen dit spannend!
Het project is zeer gevarieerd met hele verschillende opdrachten. Ik vond de suggesties voor het gebruik van ‘echte materialen’ ook erg fijn. Het spreekt kinderen gewoon erg aan wanneer je net doet of je een autocoureur bent en je komt de klas binnen rennen met een sporttas in de hand. En het is fijn dat dit ‘toneelstuk’ al beschreven staat.
Sommige ouders uit mijn groep kwamen even vragen of dit thema ook wel leuk voor meisjes zou zijn. Ik kon ze geruststellen dat ik geen enkel verschil in enthousiasme merkte tussen jongens en meisjes. Doordat het thema zo leefde, speelden ook de meisjes graag met speelgoedauto’s. Ik kreeg van een leerling uit groep 8 een racebaan te leen en dat was een groot succes. Het was wel lastig om de baan in elkaar te zetten, maar daar kwamen oudere leerlingen graag bij helpen.
Na afloop van iedere activiteit mochten de hulpjes een raceauto een plek verder schuiven op het circuit. Zo is goed zichtbaar hoeveel activiteiten er al gedaan zijn en hoeveel er nog gaan komen. Handig voor op de datamuur.
Als afsluitende activiteit hebben alle kinderen een race gedaan met fietsen op het schoolplein. Compleet met start en finish. We hebben genoten van dit project. Echt een topper!
Ik ga dit project zeker nog een keer doen.