De zon komt op en het belooft een mooie dag te worden in Cijferland.
Als Nul niemand vindt om mee te spelen, loopt hij verdrietig het bos in.
Daar ontdekt hij een geheime deur… Er staan allemaal rare tekens op.
Voorzichtig duwt hij de deur open. Waar komt Nul terecht?
Ga met Nul mee en ontdek wat er achter de geheime deur zit. Dit project is geschreven bij een boek vol cijfers en letters: ‘Cijferland en Letterland’ van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Natascha Stenvert en heeft een lesaanbod voor zo’n vier weken. Het project bevat speelse activiteiten met letters voor taal en cijfers voor rekenen en daarnaast activiteiten voor muziek en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
Cijfers en letters zijn overal aanwezig. Voor kleuters zijn het abstracte symbolen die langzaam betekenis krijgen. In dit project bij het boek Cijferland en Letterland van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Natascha Stenvert maken de kinderen op een speelse manier kennis met deze symbolen. Ze leren waar ze voor dienen en ervaren dat ze verschillende functies hebben. De activiteiten sluiten aan bij de doelen voor kleuters. Zo wordt er gerijmd, geteld, gemeten, muziek gemaakt en worden woorden in klanken verdeeld. De letters en cijfers komen regelmatig om de hoek kijken, vrolijk en leuk aangekleed, zoals in het boek.
Het project start met jou als buschauffeur en een rugzak vol letters en cijfers die in de bus is achtergebleven. Je weet niet wat het zijn en wat je ermee moet. Daarom vraag je de kinderen om hulp. Het project wordt afgesloten met feestelijke spelletjes waarbij de letter- en cijfersymbolen een rol spelen.
Rode draad: Cijferland en Letterland staan tijdens dit project centraal. Na elke activiteit die de kinderen voltooien, wordt er een cijfer of letter aan het juiste land toegevoegd. Print hiervoor bijlage 1: Cijferland op A3, bijlage 2: Letterland op A3 en bijlage 3: cijfers en letters. Introduceer de landen tijdens de startactiviteit en hang ze in het lokaal op. Wanneer de kinderen na voltooiing van een activiteit een cijfer of letter ontvangen, plak je deze op de juiste plek vast. Je kunt de gehele plaat tijdens de afsluitende activiteit pakken en gebruiken.
Tip! Wil je de focus leggen op één van de twee vakgebieden: rekenen en cijfers of letters en taal, doe dan alleen de activiteiten behorend bij dat vakgebied. Je herkent ze aan de achtergrond: ruitjespapier of lijntjespapier.
Tip! De cijfers uit bijlage 4 en de letters uit bijlage 5 heb je regelmatig nodig. Print ze een keer en lamineer ze eventueel. Bewaar ze gedurende het project.
Voorin het project vind je een lesrooster voor vier weken. Op de materialenlijst kun je vinden welk materiaal en welke bijlagen je voor elke activiteit nodig hebt. Gebruik bij voorkeur echte materialen. Wanneer je toch een bijlage nodig hebt, druk je deze af. Knip de afbeeldingen los en lamineer deze indien nodig.
Ken je die mop van die cijfers die probeerden letters te zijn? Nee? Bekijk dan snel het boek en dit project. Veel plezier!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.