Elke dag gooi je afval weg. Gelukkig is daar de vuilnisman. Hij haalt het afval bij je op en brengt het naar de juiste plek.
Dit project bevat taal- en rekenactiviteiten, een Engelse les, bewegingsactiviteiten, activiteiten voor natuur en techniek en suggesties voor de hoeken bij het boek ‘De vuilnisman‘ van Liesbet Slegers. Met dit project kun je zeker drie weken aan de slag.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
m.overweel –
Wat een fijn project om mee te werken! Wij hebben dit project gedaan met groep 1-2 rond de herfstvakantie. Op school zijn we gestart met het scheiden van afval, maar wat is afval nu precies en hoe moeten we het scheiden? De kleuters in mijn groep vonden dit heel interessant om te ontdekken.
Ze hebben tijdens dit project een hoop nieuwe woorden als recycelen, millieustraat en sorteren.
De huishoek werd een recyclagefabiek waar de kleuters met hesjes, een helm en handschoenen aan de slag gingen om het afval te scheiden. Een ook voor de andere hoeken staan er leuke suggesties.
De beweeglessen waren favoriet in mijn klas. Dit zijn leuke en goed uitvoerbare lessen met lege plastic flessen en vuilniszakken. Als de kinderen mogen kiezen welk spel ze willen doen in de gymzaal worden deze regelmatig nog gekozen.
Het is leuk om te zien hoe betrokken de kinderen zijn bij dit onderwerp. Ze zijn er heel bewust mee bezig geweest en nog steeds. Zo wordt het afval nog steeds goed gesorteerd in de klas en knutselen ze graag met doosjes, dopjes etc.
Wij hebben 4 hele leuke themawerken gehad!
Tip: zorg dat je op tijd begint met het verzamelen van materiaal. Lege flesjes, doosjes, doppen etc.
Rosan (geverifieerde eigenaar) –
Wat een ontzettend leuk project is dit! De lessen uit dit project heb ik gebruikt tijdens ons thema: duurzaamheid. Bij dit project hoort ook het boek “De vuilnisman” van Liesbet Slegers. In dit boek wordt heel duidelijk uitgelegd wat afval is en wat er met het afval gebeurt. Dit project zorgde voor de extra verdieping waardoor kinderen veel beter gingen begrijpen hoe alles rondom afval in zijn werk gaat. De kinderen waren mega enthousiast en wilde ook in de klas afval gaan scheiden (inderdaad, dat deden we nog niet). Met elkaar hebben we vier verschillende afvalbakken gemaakt: papier, gft, plastic en restafval. Het mooie aan dit project is, dat de kinderen er zo mee bezig zijn en je het ook de rest van het jaar door kunt zetten. Na dit project zijn we natuurlijk bezig gebleven met het scheiden van afval!
Tijdens dit project wordt er ook aandacht besteedt aan taal, rekenen, natuur & techniek, dans en zelfs een lesje Engels. Favoriet bij de kinderen in mijn klas was dan ook de Engelse les. Wekenlang, en nog steeds, noemen ze hun eigen plastic flesjes een ‘bottle’. En ook in de bouwhoek komt het vaak terug: “Kijk juf, it is a box!”. Heel gaaf om te zien hoe ze er mee bezig zijn en blijven.
Ook dit project bevat suggesties voor de hoeken. Hele leuke ideeën zoals het wegen van vuilniszakken in de rekenhoek. Omdat wij bij ons op school groepsdoorbrekend in zones werken met de groepen 1, 2 en 3 hebben wij ervoor gekozen om een aantal lessen van de reguliere lessen te verwerken in de hoeken. Daarnaast hebben we sommige lessen ook aangepast, zodat ze ook uitdagend genoeg zijn voor de kinderen uit groep 3. Zo hebben we bijvoorbeeld bij de les rondom het wegen van vuilniszakken ook verschillende weegschalen in de rekenzone neergelegd (digitaal, analoog en een balansschaal). Dit project heeft mij prachtige ideeën gegeven om het thema “afval” uit te werken tot een levendig en enthousiast-makend thema!