Werk je op school met het leerlingvolgsysteem van ParnasSys? Op deze pagina vind voorbeelden uit de praktijk. Onze ambassadeurs en gebruikers nemen je mee in hun voorbereiding om te laten zien hoe zij de doelen van ParnasSys koppelen aan de doelen uit de projecten. 

Ambassadeur Agnes heeft een blog geschreven waarin zij laat zien hoe ze een thema voorbereidt. Ze gebruikt hier een themaplanning en de doelenoverzichten van de projecten. Lees hier haar verhaal.

Gebruiker Fabine van Ginkel, werkt op school met het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Hoe combineert ze dat met de projecten van Kleuteruniversiteit? Fabine zegt daarover:

Zelf werk ik met Leerlijnen van ParnasSys. Daarnaast hebben we geen methodes, dus ik ben gewend mijn eigen doelen op te zoeken en daar zinvolle activiteiten bij te bedenken. De projecten van Kleuteruniversiteit helpen daar wel bij, omdat er veel verschillende activiteiten in staan, die zelf ook weer aan te passen zijn. Het gebruik van de projecten bespaart veel tijd aan het bedenken en uitwerken van lessen.

In ParnasSys staan de doelen waarvan verwacht wordt dat de kinderen die halen, per half jaar ingedeeld. Een 0 voor de begindoelen, 1a voor eerste helft groep 1, 1b voor de tweede helft van groep 1 en 2c als plusdoelen voor groep 2. Ze staan overzichtelijk geordend per vakgebied en je kunt door kinderen en doelen te selecteren (vakje aanvinken) bijvoorbeeld een groepsplan maken. Als doelen dan ingepland staan, krijgen ze een andere kleur en als ze behaald zijn (gewoon een vakje aanvinken) krijgen ze weer een andere kleur. Zo is ook goed per klas te zien waar je nog extra aandacht aan moet besteden of welk kind er achterblijft of juist voorloopt.

Thema’s staan tegenwoordig bij ons vast in een tweejarenplan. Sommige thema’s liggen dan echt vast (zoals Sinterklaas, Kerst en seizoenen), sommigen zijn elke keer verschillend, zoals de kinderboekenweek of een fantasiethema. Binnen de thema’s passen vaak meerdere projecten van Kleuteruniversiteit waar we uit kunnen kiezen. Er zijn zoveel projecten! De doelen bepalen we zelf, we stellen 4x per jaar een groepsplan samen (heel eenvoudig te doen met ParnasSys), waarin een aantal doelen staan.

Komt een bepaald doel toch niet voor in een project, dan kan dat nog in een volgend project. Soms voeg ik zelf een les toe of verander ik een les zo, dat het toch aansluit bij mijn gestelde doelen. Soms sla ik ook een les over, het is net wat je zelf wilt en wat er past bij jouw groep. Dat vind ik zo fijn, je hoeft niets! Van tevoren weet ik niet precies welke doelen er voor komen in een project, maar dat hoeft ook niet. Alle lessen zijn afgestemd op kleuters. Gaat de les over tellen tot 10, maar past tellen tot 20 beter in jouw groep, dan doe je dat. Alle kleuters moeten toch ongeveer hetzelfde leren en daar is Kleuteruniversiteit op afgestemd. Sommige doelen kun je op een andere manier aan de orde brengen. Zo heb ik laatst de rekenliedjes gekocht om op een andere manier de rekenbegrippen aan de orde te brengen en de raamfiguren om visuele discriminatie (en motoriek) te oefenen. Soms kan je dus ook heel gericht op doelen iets passends vinden bij Kleuteruniversiteit. Soms kun je met een les meerdere doelen aan bod laten komen en soms zijn er ook lessen waar ik geen doelen uit ParnasSys bij vind, maar die wel heel nuttig of leuk zijn voor de kinderen. Dat is ook heel belangrijk!

Werk je zelf met de projecten van Kleuteruniversiteit en ParnasSys en heb je nog tips voor medegebruikers? Mail deze naar info@kleuteruniversiteit.nl.