Peg Dolls in de kleuterklas

‘Peg wat..?’. Dit zal je vast gedacht hebben toen je de titel van deze blog zag of toen je deze term elders voor het eerst voorbij zag komen. Het klinkt als iets moeilijks, maar het valt best mee. Het is alleen een stoer klinkende Engelse term voor houten poppetjes. Anouk Greving is ambassadeur van Kleuteruniversiteit en werkt in groep 1/2 op SWS Oostermoer in Gieterveen. Anouk maakt graag gebruik van Peg Dolls in haar klas en in deze blog vertelt ze over de mogelijkheden die Peg Dolls te bieden hebben binnen de klas.

Wat zijn Peg Dolls?

Zoals in de inleiding al verklapt wordt, zijn Peg Dolls eigenlijk niet veel meer dan houten poppetjes. Maar onderschat ze niet, want ze bieden enorm veel mogelijkheden voor in de klas! Daarover straks meer. De poppetjes zijn in verschillende soorten en maten te vinden. Poppetjes in verschillende lengtes, breedtes en met verschillende rondingen en details. Er zijn tegenwoordig genoeg (online) hobbywinkels te vinden die de poppetjes verkopen.

Waarom Peg Dolls in de klas?

Wat is de meerwaarde van deze houten poppetjes voor jouw klas? De poppetjes bieden veel mogelijkheden. Zo kun je ze gebruiken om te werken aan cognitieve doelen als tellen, sorteren, seriëren, beginklank, woordenschat, etc. Maar er kan ook gewerkt worden aan motorische en sociaal-emotionele doelen. Hoe je dat kunt doen, lees je hieronder.

Mogelijkheden

Verven of blanco
Ten eerste; voel niet de druk om de poppetjes ‘Instagram-proof’ te maken. Verven, beplakken en kleuren kan natuurlijk leuk zijn, maar kinderen vinden het ook al fantastisch om met de blanco poppetjes bezig te zijn. Je creëert dan open ended spel, waarbij jij niet invult wat de poppetjes voorstellen maar de kinderen dat zelf kunnen bepalen. Leg ze neer in de bouwhoek, taalhoek, huishoek en kijk eens wat de kinderen ermee doen. Zo gingen de kinderen in mijn klas druk in de weer met de poppetjes in de bouwhoek. ‘Kijk juf, een huis! En de poppetjes zitten in bad.’

Verteltafel
Binnen een thema kun je de poppetjes goed inzetten. Je kunt ze zelf verven in bijvoorbeeld personages uit het prentenboek dat bij jou centraal staat. Zo maakte ik onderstaande set van Boer Boris, bij het boek Boer Boris en bakkertje Bas. De kinderen kunnen op de verteltafel het verhaal naspelen of een eigen verhaal maken.

Loose parts
Leg de poppetjes ook eens bij de loose parts. Maak een bak met knopen, takjes, rietjes, alle losse materialen die je kunt bedenken zijn goed, en voeg hier eens de poppetjes aan toe. Goed voor de creativiteit en spelend ontdekken.

Rekenen
Je kunt ook leuke rekenactiviteiten creëren met de houten poppetjes. Zo kun je op de poppetjes cijfers, stippen, dobbelsteenstructuren, etc. schrijven. De kinderen kunnen hier vrij mee experimenteren, maar je kunt er ook activiteiten aan koppelen. Geef een kind bijvoorbeeld poppetjes met de cijfers 1 t/m 10, samen met etenswaren uit de huishoek. Vertel dat elk poppetje de hoeveelheid eten die hij op kan op zijn buik heeft staan. De kinderen verdelen het eten over de poppetjes. Zo krijgt het poppetje met het cijfer 3 bijvoorbeeld een stukje kaas, worst en broccoli. Dit is één voorbeeld op het gebied van getallen. Hieronder volgt meer uitleg over hoe je Peg Dolls kunt gebruiken op het gebied van rekenen.

Spiegelen: leg poppetjes neer met een spiegel. Geef de kinderen een middellijn. Zet aan de ene kant een poppetje, zet de spiegel op de middellijn, vraag de kinderen waar het poppetje nu moet staan aan de andere kant van de lijn als je hem wilt spiegelen.

Meet-/rekenbegrippen: Hoeveel poppetjes is een voorwerp lang? Geef de kinderen een aantal poppetjes. Laat ze iets op zoeken in de klas dat even lang is als drie poppetjes. Kunnen ze ook iets vinden wat langer is dan twee poppetjes?

Wegen: Zet een weegschaal neer met een aantal poppetjes van verschillende groottes. Welke is het zwaarst? Zijn twee kleine poppetjes net zo zwaar als één grote?

Seriëren: De poppetjes zijn te krijgen in verschillende groottes en maten. Laat de kinderen de poppetjes eens leggen van groot naar klein of van klein naar groot. Ook kun je de poppetjes verven in verschillende tinten van een kleur. Kunnen de kinderen de poppetjes van licht naar donker zetten?

Taal
Door de poppetjes in verschillende hoeken terug te laten komen, kun je veel taal uitlokken. Leg ze in de bouwhoek en kinderen gaan in gesprek over hoe zij de poppetjes kunnen gebruiken in hun bouwwerk. Gebruik ze als pionnetjes en kinderen spelen samen een bordspel waarin regels worden besproken en waarbij met elkaar communiceren van belang is.

Je kunt de poppetjes ook inzetten om aan andere gerichte taaldoelen te werken. Zo kun je op de poppetjes letters zetten. Noem een woord en laat het kind het poppetjes pakken met de bijhorende beginklank. Je kunt werken aan verhaalbegrip en woordenschat door kinderen een verhaal na te laten spelen met poppetjes op bijvoorbeeld een verteltafel. Daarnaast kun je werken aan klankgroepen door poppetjes te maken met stippen erop. Een poppetje met één stip, poppetjes met twee stippen, etc. Zet deze neer. Noem een woord en laat het kind dit woord in klankgroepen hakken. Hoeveel klankgroepen hoor je? Pak het bijhorende poppetje. Dit kan je ook in spelvorm doen. De kinderen draaien een plaatje om met een woord. Ze hakken het woord in klankgroepen en proberen als eerste het bijhorende poppetje te pakken.

Motoriek
Op het gebied van de fijne motoriek, kun je de poppetjes inzetten door ze op een papier te plaatsen. De kinderen gaan nu een lijn maken, maar ze moeten om de poppetjes heen. Zo zijn ze bezig met het maken van schrijfpatronen. Je kunt de kinderen de poppetjes ook ergens op laten balanceren, bijvoorbeeld op een balletje of een dun blokjes. Of geef een bouwopdracht waarbij minstens twee poppetjes op elkaar gestapeld moeten worden. Zo zijn ze motorisch bezig met het zoeken van de juiste balans en zijn ze ook probleemoplossend aan het werk.

Sociaal-emotioneel
Jij kunt de poppetjes zelf verven en versieren, maar laat de kinderen dit ook eens zelf doen! Een mooie les over hoe kijk je naar jezelf, hoe presenteer ik mezelf en uiteindelijk kun je een plek in de klas maken waar alle poppetjes bij elkaar komen te staan. Zo werk je aan het groepsgevoel; we horen er allemaal bij. De kinderen kunnen de poppetjes gebruiken in hun spel en bijvoorbeeld zichzelf spelen in het poppenhuis. Ook kunnen de poppetjes gebruikt worden om bij een gemaakt werkje/bouwsel waar het kind trots op is te zetten. Zo kun je zien door wie de werkjes gemaakt zijn. Daarnaast lokken de poppetjes ook veel spel uit. Samen spelen, delen en ontdekkingen ervaren is een mooie manier om aan de sociaal-emotionele ontwikkeling te werken.

Zoals je kunt lezen bieden Peg Dolls oneindig veel mogelijkheden. Zoveel ideeën dat ze niet eens allemaal te benoemen zijn in één blog. Ik hoop dat ik je enthousiast heb gemaakt over het gebruik van Peg Dolls in de klas. Ben je benieuwd hoe ik de Peg Dolls in mijn klas gebruik? Je kunt mij volgen op Instagram via @jufnoek. Ga jij ook aan de slag met de houten poppetjes? Dan is het leuk als je jouw ideeën deelt in onze Facebook-groep Vrienden van Kleuteruniversiteit