Inspiratieblog: 9 redenen waarom een spelinloop een goed idee is

Sigrid Olivier is werkzaam op CBS Het Baken in een groep 1/2 en is ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Op haar school werken ze met grote tevredenheid met een spelinloop. In dit blog benoemt Sigrid negen redenen waarom zij vindt dat een dagelijkse spelinloop een goed idee is.

Al jaren werk ik met een spelinloop als start van de dag. De jaren ervoor begon ik geheel anders, namelijk iedere ochtend met de ochtendroutines in een grote kring. Maar werken met een spelinloop is zo prettig, ik wil nu niets anders meer. Ik leg je graag in negen redenen uit, waarom deze manier van werken zo fijn is voor de kinderen, ouders en voor mij als leerkracht.

 1) Een spelinloop zorgt voor een soepele overgang van thuis naar school.

Voor het eerst naar school gaan is spannend voor jonge kinderen. Sommige kinderen moeten enorm wennen aan het afscheidsmoment met hun vader of moeder. Bij ons in de groep hebben we gekozen voor een inloop met als doel de overgang van thuis naar school soepel te laten verlopen. Geen startmoment met een grote kring waarbij de kinderen nadrukkelijk worden geconfronteerd met het fenomeen afscheid nemen, maar bied de kinderen een spelinloop waarbij ze eerst mogen spelen. Kom binnen en spelen maar!

2) Als leerkracht heb je zo aandacht voor elk kind en heb je ze één voor één ‘gezien’.

Ik zit bij de inloop altijd op een vaste plek. ‘s Ochtends verwelkom ik de kinderen en schud ik ze allen de hand. Ik heb dan al snel bij elk kind een idee hoe de vlag er voor staat. In deze tijd zijn kleutergroepen vaak weer behoorlijk groot en zo weet ik zeker, dat ik niemand vergeet te begroeten tijdens het binnenkomen.

3) Ouders krijgen een kijkje in de keuken.

Omdat ouders mee de klas in lopen, zien ze met eigen ogen waar kinderen mee werken en wat er in de klas speelt. Op de datamuur in mijn groep is te zien met welke thema wij werken en met welke doelen we de komende periode aan de slag gaan. Verder zien ze ook waarmee hun kinderen spelen en wat de spelmogelijkheden zijn. Er zijn ook ouders die graag even meespelen met hun kind.

4) Het bespaart tijd.

Na de begroeting klikken de kinderen op hun pasfoto op het smartboard voor een aanwezigheidscontrole. Dit is een programma in Gynzy wat gekoppeld is aan ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Het oplezen en afstrepen van een absentielijst is hiermee verleden tijd. Mooi! Want die tijd besteed ik graag op een andere manier.

5) De inloop draagt bij aan een ‘positieve’ sfeer.

Na het ‘inchecken’ lopen de kinderen naar een ander bord, het zogenaamde verbeterbord van stichting LeerKRACHT, waar zij door middel van turfstreepjes aangeven hoe zij zich deze ochtend voelen. Zij kunnen kiezen uit drie kleuren smileys:

– Groen -> ik voel mij goed
– Oranje -> ik voel mij neutraal
– Rood -> ik voel mij minder goed

In alle groepen bij ons op school wordt er gewerkt met deze zogenaamde check-in. Als iedereen zijn gevoel heeft aangegeven, wordt er later in de kring gevraagd of er iemand een toelichting zou willen geven. Op deze manier leren de kinderen elkaar kennen en kunnen ze rekening met elkaar houden. Dit zorgt voor een positieve sfeer in de groepen.

6) Geen wachttijd, maar werktijd.

Vervolgens kiezen de kinderen zelf met welke activiteit zij de dag willen starten. Dat doen ze door middel van een keuzebord waar ik iedere dag de beschikbare activiteiten op plaats. Toen ik jaren geleden in de grote kring begon, was het vaak lang te wachten tot alle kinderen aanwezig waren en de kring kon worden opgestart. Nu gaan de kinderen in de spelhoeken meteen aan de slag binnen het thema wat centraal staat.

7) Even rustig op gang komen.

Tijdens het spelen en werken komen de kinderen rustig op gang en hebben ze tijd om met elkaar te spelen en te praten. Zelf vind ik het ook fijn om de dag rustig te beginnen en waarom zouden kinderen zich hier anders over voelen? Wanneer de bel gaat, vertrekken de ouders, wordt de deur gesloten en loop ik een kort rondje door de groep. Een mooi moment om even te observeren en te kijken wat er speelt onder de kinderen.

8) Tijd voor een ‘kleine kring’.

Deze manier van werken biedt de mogelijkheid om te werken met een kleine kring. Ik doe de ‘niet-storen-ketting’ om en ga met een groep kinderen aan de slag. Als de kinderen ongeveer een kwartier tot een half uur hebben gewerkt, wordt het sein gegeven dat we bijna gaan opruimen. Na het opruimen starten we samen in de ‘grote kring’. De dag is begonnen …

9) Een betere band met ouders.

Ouders lopen iedere dag mee met hun kind de groep in. Ik merk dat zij het waarderen dat ik hun kind persoonlijk begroet. Mocht er iets bijzonders zijn, dan is er ook even tijd voor een korte overdracht. Ik heb op deze manier ook het idee, dat ik ouders goed leer kennen en dat ik het snel in de gaten heb als er iets speelt. Dit is heel fijn en zorgt voor een goede relatie tussen leerkracht en ouders.

Kort geleden heb ik ook aan ouders uit mijn groep gevraagd wat zij van deze manier van het starten van de dag vinden. Ik kreeg de volgende feedback:

Ik vind dit een hele fijne manier om te beginnen aan de dag. De kinderen kunnen nog eventjes iets voor zichzelf doen voordat het ‘stil zitten’ en ‘stil zijn’ meteen moet. Ik merk aan mijn kind dat dit prettiger is. Met het afscheid nemen is het voor mijzelf ook fijner om weg te gaan en mijn kind heerlijk te zien kleuren of iets anders doen in plaats van ‘hup, meteen op je stoel te zitten en te luisteren’. Dus ja, wij zijn voor!

Ik ervaar de spelinloop zoals het nu gaat zeker als positief. Het is fijn om je kind rustig in de klas te brengen en afscheid te nemen en om nog even kort één van de juffen te spreken.

Het is fijn zoals het nu gaat, lekker ontspannen. Ik vind het voor de kinderen erg leuk, omdat ze de tijd krijgen om hun vriendjes te begroeten i.p.v. dat zij meteen stil in de kring moeten gaan zitten. Eerst even uitrazen, zeg maar.

Ik hoop dat ik door het schrijven van deze blog jou geïnspireerd heb om deze werkvorm ook eens uit te proberen. Wil je nog meer weten over spelinloop in jouw groep dan kun je mij altijd vragen stellen via ambassadeurs@kleuteruniversiteit.nl. Veel spelinloopplezier in het nieuwe schooljaar!