Vandaag gaan de beren bij opa en oma logeren.
‘Hup!’ zegt papa Beer, ‘we moeten gaan. We willen straks niet in een file staan.’
Maar onderweg zit alles tegen …
Dit project over vervoermiddelen is geschreven bij het grappige prentenboek ‘Alle wielen in de file’ van Harmen van Straaten. Het bevat reken- en taalactiviteiten, een bewegingsles, een beeldende activiteit, een motorische activiteit en twee spellen. KAMELEON projecten zijn te gebruiken op de peuterspeelzaal, in de eerste kleuterklas, het asielzoekerscentrum, het speciaal (basis)onderwijs of op het kinderdagverblijf.
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteurs
Dit project is geschreven bij het grappige prentenboek ‘Alle wielen in de file ‘van Harmen van Straaten. Het project begint met een startactiviteit. Er staat een file in de kring! De vervoermiddelen in de file worden bekeken en daarna wordt het boek voorgelezen. In het verhaal maken de kinderen kennis met de familie Beer. Papa Beer heeft een hekel aan files. Tijdens de activiteiten die de weken hierna volgen, wordt er telkens een vervoermiddel uit de file gehaald. Over dit vervoermiddel gaat de activiteit. De activiteiten zijn kort en toegespitst op de doelen die aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen. Langzaam lost de file op, tot deze aan het eind van het project helemaal verdwenen is.
Het acroniem KAMELEON staat voor Kansrijk Adaptief Multi-inzetbaar Eigen Leertempo En Ontwikkeling. Deze projecten zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik op peuterspeelzalen, in asielzoekerscentra, kinderdagverblijven of in het speciaal (basis)onderwijs. De activiteiten zijn kort en toegespitst op de doelen die aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen en volgen de verhaallijn van het boek. Bij de activiteiten vind je iconen die het volgende betekenen: Groeifase 1 – Het basisniveau, Groeifase 2 – Verdieping, Groeifase 3 – Uitdaging.
De iconen geven de stappen van de activiteit aan. Deze lopen op in moeilijkheid. Bepaal aan de hand van het niveau van de groep tot welk niveau je gaat. Op de bijgevoegde materialenkaart vind je een handig overzicht van de benodigdheden per activiteit. Print de bijlagen, knip deze uit en lamineer ze zo nodig.
Veel plezier!
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Ingelien Lemmen –
Boeken op rijm doen het altijd goed bij kleuters. De activiteiten zijn gericht op de jongste kleuters en pasten daarom perfect bij mijn groep 1. Het thema vervoersmiddelen staat dichtbij hun belevingswereld. In dit project staat iedere dag één vervoersmiddel centraal. Je kunt de activiteiten goed op niveau aanbieden doordat iedere activiteit is ingedeeld in drie niveaus. De kinderen én ik hebben er veel plezier aan beleefd! Dagelijks stond onze groep vol met files… het project leefde!
Susanne Zoutewelle –
De file met auto’s die je in de klas neerzet was een terugkomende activiteit die het project wel ‘levend’ maakte. De file werd steeds kleiner.
De vervoersmiddelen die centraal stonden kwamen zo op verschillende manieren aan de orde.
Het prentenboek sloot goed aan bij het niveau van de kinderen. (zmlk)
Bij dit project kon je ook nog veel activiteiten bijvoegen.
We hebben veel met de kleuren gewerkt naar aanleiding van de voertuigen die steeds een andere kleur hadden. Bijvoorbeeld de kleur zoeken in de klas, in je kleding, voorwerpen zoeken met de kleur.
Een sterk punt van de Kleuteruniversiteitprojecten zijn de differentiatie mogelijkheden tijdens een activiteit/les. Zo komen alle kinderen goed tot hun recht.
Leuke opdrachten om klassikaal te doen tijdens de kring, maar ook in kleine groepjes. Ook wanneer je ze herhaalt blijven ze leuk en interessant.
Veel ontwikkelgebieden komen op deze manier op een speelse manier aan de orde.
Het peuterproject sloot goed aan bij onze doelgroep.