‘Jij bent niet goed,’ zei de man van de fabriek. ‘Jou wil niemand hebben.’
Als de beer wordt gemaakt, gaat er iets mis: hij krijgt geen armen. Daarom gooit de man van de fabriek hem weg. Maar de bijzondere beer gelooft dat hij best iemands knuffel kan worden. In dit project met prachtige bijlagen, bij het boek ‘De bijzondere beer‘ van Tjibbe Veldkamp & Marijke Ten Cate, komt de bijzondere beer op bezoek in de klas en neemt hij de kinderen mee in zijn verhaal. De kinderen ontdekken wat de beer, wat henzelf en wat hun eigen favoriete knuffel bijzonder maakt. Ze ontdekken: je bent bijzonder zoals je bent. Een mooi project om in te zetten voor groepsvorming, bijvoorbeeld tijdens de gouden weken. Het lespakket bevat ook een bevat ook een bijpassend origineel liedje van Jeroen Schipper in MP3 formaat: ‘Poot voor poot’.
Bekijk ook deze vlog van juf Maartje over het project:
*** Let op! De aankoop van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld, zie ook onze gebruiksvoorwaarden.
Van de auteur
‘Waarom ben ik niet goed?’ Vroeg de bijzondere beer …
Een prachtig, ontroerend, hoopvol en bijzonder verhaal. Wij zijn fan van De bijzondere beer van Tjibbe Veldkamp & Marijke Ten Cate.
Als de bijzondere beer wordt gemaakt, gaat er iets mis: hij krijgt geen armen. Daarom gooit de man van de fabriek hem weg. Maar de bijzondere beer gelooft dat hij best iemands knuffel kan worden: hij klimt uit de vuilcontainer en gaat op zoek naar iemand om van te zijn. Een verhaal over ‘er mogen zijn’, over positiviteit, doorzetten en dromen najagen.
In dit project komt de bijzondere beer op bezoek in de klas en neemt hij de kinderen mee in zijn verhaal. De kinderen ontdekken wat de beer, wat henzelf en wat hun eigen favoriete knuffel bijzonder maakt. Ze ontdekken: je bent bijzonder zoals je bent. Een mooi project om in te zetten voor groepsvorming, bijvoorbeeld tijdens de gouden weken. Daarnaast neemt de bijzondere beer de kinderen mee op reis. Hij vertelt over zijn leven: van de ontwerptekening tot maken in de fabriek, van de vrachtauto tot in de speelgoedwinkel en uiteindelijk thuis bij Noor. De kinderen ontwerpen hun eigen bijzondere klassenknuffel, want de bijzondere beer wil natuurlijk weer terug naar Noor.
Tip! In de activiteit ‘Ontwerp bijzondere klassenknuffel,’ ontwerpen de kinderen een eigen bijzondere klassenknuffel. Deze activiteit raden we absoluut aan! Voor deze activiteit heb je een creatieve (groot)ouder of andere creatieveling nodig, die van de ontwerptekening een échte knuffel maakt. Aan het eind van het project, als de bijzondere beer weer teruggaat naar Noor, is het heel fijn dat er een nieuwe – eigen ontworpen – knuffel in de klas komt. Het ontwerpen van de klassenknuffel is voor de helderheid in één (lange) activiteit beschreven, maar we raden aan de activiteit verdeeld over twee dagen uit te voeren. Kies je ervoor om deze activiteit over te slaan, kies dan de alternatieve afsluitende activiteit.
We wensen jullie veel bijzondere gesprekken, bijzondere ontdekkingen en bijzonder veel ontwerpplezier toe!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Boek nodig?
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Arina.vangelder –
De grote lieve knuffelbare en bijzondere beer uit het bijbehorende prentenboek is vanaf dag één de groepslieveling in mijn groep. Ik heb gebruik gemaakt van dit project tijdens de start van het nieuwe onderwijsjaar. Er is heel veel aandacht voor groepsvorming en centraal staat dat ieder kind mag zijn zoals hij/zij is. Het grootste succes van dit project was het ontwerpen van een groepsknuffel en wat waren de kinderen verrast toen de knuffel echt werd afgeleverd in de groep en precies leek op hun ontwerp. De knuffel heeft nog steeds een prominente plek in onze groep en heeft al heel veel liefdevolle knuffels van de kinderen gekregen.
Het bijbehorende liedje van Jeroen Schippers is een “gevaarlijke”……… die gaat niet meer uit je hoofd.
Ik ga dit project zeker nog een keer uitvoeren!
Maartje Ramakers –
Wat een tof project is dit!
Ik kende het boek nog niet en ook het project had ik nog niet in actie gezien, maar wat een groot succes was dit!
Vanaf de eerste activiteit waren de kinderen dol op de beer en overal zag ik het terug! In het project zitten veel activiteiten en mooie bijlagen die je gemakkelijk kan gebruiken in hoeken.
Je hebt ook de mogelijkheid om veel bezig te zijn met ontwerpend leren, dit is echter niet noodzakelijk. De kinderen zijn bezig met proces- en product-activiteiten, maar vooral met acceptatie, respect, normen en waarden en anderen waarderen. Iedereen is mooi op zijn eigen manier en daar worden de kinderen door dit project weer erg bewust van. De bijzondere beer is daarom ook een goede om te gebruiken voor burgerschap.
Onze favoriete activiteit was ‘jouw bijzondere knuffel’. De kinderen categoriseren hun eigen knuffels en sorteren deze op kenmerk. Doordat er veel met de eigen knuffels wordt gewerkt leeft dit thema al heel snel. Ook in de bijzondere beer (hoofdpersonage van het boek) kunnen de kinderen zich erg goed inleven. Een fijne verhaallijn die zelfs met de jongste kinderen goed te volgen en na te spelen is.
Dit project is een aanrader!! Ook echt geschikt voor de start van het schooljaar of in de zilveren weken!