Het kleurenmonster is een beetje zenuwachtig.
Hij gaat vandaag voor het eerst naar school en heeft geen idee wat dat inhoudt.
Dit project is geschreven voor de start van het schooljaar. Het bevat activiteiten bij het boek ‘Het kleurenmonster gaat naar school‘ van Anna Llenas. Het project richt zich op het kennismaken met elkaar en het schoolgebouw, regels en afspraken en het creëren en versterken van het groepsgevoel.
Samen met het kleurenmonster maken jullie er een fantastisch schooljaar van!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Lyana –
Een fantastisch project voor de start van het schooljaar. Het project bevat sociaal-emotionele activiteiten, maar er komen ook zeker andere doelen in terug. De kinderen leren de andere kinderen kennen, de klas en de school. Regels worden duidelijk en de kinderen denken zelf mee aan de afspraken. Naast kringactiviteiten heeft het project aparte groepsvormende activiteiten en werkbladen waar de kinderen actief mee aan de slag kunnen.
De kinderen worden meteen gepakt door het thema en het personage van het boek. Deze wordt namelijk op een grappige, maar herkenbare manier verwoord en afgebeeld.
Zoek je dus nog een leuk project voor de start van het schooljaar, dan is ‘Het Kleurenmonster gaat naar school’ een echte aanrader!
chantal.groeneveld –
Wat een fantastisch project! Een hele goede voor de start van het schooljaar waarbij je echt kunt bouwen aan je klas. Regels worden duidelijk, afspraken worden gemaakt. Alles aan de hand van het thema kleurenmonster.
De activiteiten zijn allemaal op speelse wijze en echt passend bij de groep. Past het net niet is het met een kleine aanpassing toch passend te maken.
De sociaal emotionele activiteiten en de groepsvormende activiteiten dragen echt bij aan de start van je schooljaar!
Arina.vangelder (geverifieerde eigenaar) –
Dit project is heel goed in te zetten aan het begin van een onderwijsjaar. Het kleurenmonster vindt het heel spannend om voor het eerst naar school te gaan en dit is voor ieder kind enorm herkenbaar. Tijdens de eerste schooldag van kleurenmonster krijgt hij te maken met allerlei emoties die gekoppeld zijn aan kleuren. De kinderen herkennen de emoties en kennen al heel snel de kleuren die daarbij horen. Gedurende de dagen in de startperiode komen de emoties ook voor hen langs en herkennen ze die heel snel. Al snel werden de gevoelens van de kinderen in de groep ook zo benoemd als in het boek.
De sociaal emotionele ontwikkeling en groepsvorming staan gedurende 4 weken centraal.
De betrokkenheid en het enthousiasme was enorm bij de kinderen EN de leerkracht. Wat ons betreft is dit project een echte topper!
maartjeramakers –
Wat een super project om het jaar mee te beginnen! Voor ons was dit de eerste keer dat we aan de slag gingen met het kleurenmonster. Het verbaasde mij hoe snel de kinderen de emoties al konden benoemen en herkennen! Door dit project werk je actief aan de groepsvorming en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Een hit voor tijdens de gouden of zilveren weken.
Tijdens de activiteiten was er een hoge betrokkenheid en ook de groepsvormende spellen waren een hit! Het monster meppen en creatief de kring rond waren de favorieten in de klas.
Zorg zeker voor knuffels of poppetjes van de kleurenmonsters, zodat je ze overal bij kan betrekken. Wij namen ze mee naar de speelzaal, naar buiten en in de kring zaten ze er vaak bij. Het thema komt zo echt tot leven!
Zoek je een project dat echt bijdraagt aan de sfeer in de groep of soc. emotionele ontwikkeling? Dan is dit project een absolute aanrader!
Kim den Ouden –
Wat een leuk project is dit! Hele leuke manier om kennis te maken met school en te praten over emoties. De activiteiten die worden aangeboden binnen thema zijn heel divers en ook divers in te zetten. Er wordt besproken wat school is, er wordt gewerkt aan regels en afspraken maar zeker ook aan groepsvormende activiteiten. De betrokkenheid van de kinderen was gedurende dit hele project erg hoog. Wij hebben uiteindelijk 4 weken met het project gewerkt. In het project zitten ook nog 10 extra activiteiten die je kunt inzetten, gericht op o.a. groepsvorming en activiteiten die je kunt inzetten tijdens de inloop. Ik heb dit project samen gedaan met het KET project, hetgeen een echte aanrader is als je kinderen in de groep hebt die extra ondersteuning op taalgebied nodig hebben. Kortom een fantastisch project! Zeker een aanrader bij de start van een nieuw schooljaar!
m.overweel (geverifieerde eigenaar) –
Wij zijn dit schooljaar gestart met dit project.
En wat waren het leuke weken! De kinderen waren erg enthousiast. Het verhaal en natuurlijk het kleurenmonster zelf spreekt de kinderen aan.
De lessen zitten goed in elkaar en sluiten aan op het begin van het schooljaar. Het zijn lessen waarbij je emoties leert herkennen en benoemen. Je leert om naar elkaar te kijken, en hoe je met elkaar om gaat. Maar ook afspraken zoals bijv. de wc-regels komen aan bod. Het kleurenmonster is zelf niet zo netjes op de wc. Gelukkig weten de kinderen wel hoe het hoort. Helemaal leuk was het dat er aan het einde van deze les met het wc papier gespeeld mag worden, en natuurlijk ruimen we alles weer netjes op.
Naast groepsvormende lessen zitten er ook leuke taal en rekenlessen in dit pakket, twee muzieklessen en een gymles. Wij hebben ongeveer 2,5 week gewerkt met dit project, maar we hadden er gerust langer mee kunnen werken.
Het project leverde leuke kringgesprekken op. De kinderen hebben elkaar (en de juf) weer wat beter leren kennen. De groepsvormende activiteiten waren makkelijk inzetbaar en ontzettend leuk om te doen.
Dit project is zeker een aanrader om de sociaal emotionele ontwikkeling in je klas een fijne boost te geven.
juf Evelyn –
Dit project was een leuke start van het schooljaar met mijn NT2-kleuters! De kleurenmonsters waren een groot succes. Een goede manier om emoties naar voren te laten komen en hierover te praten. Doordat de kinderen net zijn gestart bij ons op school en nog weinig Nederlands spreken, pakten de kinderen vaak het passende kleurenmonster, als zij zich bijvoorbeeld verdrietig voelden. Een goede manier om zich toch te kunnen uitdrukken.
Het project bevat uit vele verschillende en goede activiteiten, waarbij de kinderen kennismaken met elkaar en met de school. Ze leren samen met de kleurenmonsters de regels binnen de school en de klas en het bespreken van hun gevoelens.
We hebben twee weken met dit thema gewerkt, maar dit had zeker nog langer gekund! Fijn bij dit project is dat de activiteiten in willekeurige volgorde aangeboden kunnen worden.
Ik raad dit project zeker aan! In combinatie met het KET-project van het Kleurenmonster gaat naar school was het voor ons een feestje om met dit project aan de slag te gaan!
estermonnereau (geverifieerde eigenaar) –
Dit schooljaar zijn we met dit project gestart. Ik begon dit jaar met erg veel nieuwe kleuters in de klas. Voor hen was het fijn om via het project de school en het lokaal te leren kennen. Het geeft een mooie opening om het te hebben over de regels en afspraken in de groep. De oudere kinderen wisten nog iets over het kleurenmonster omdat we vorig jaar het project “het kleurenmonster” hebben gedaan. Voor hen was het een feest van herkenning.
De kinderen konden zichzelf en de situatie (want wat is het spannend om voor het eerst naar school te gaan) herkennen en hadden zo een ingang om erover te praten. De platen in het boek zijn herkenbaar en de situaties ook. En net als het kleurenmonster hebben wij stiekem ook de hele wc rol afgerold. Wat een pret!
Ik raad dit project zeker aan om het jaar mee te starten. Je kunt er ook veel leuke groepsvormende activiteiten in vinden die aansluiten bij de gouden weken. Wij hebben er uiteindelijk 4 weken over gewerkt!
danielle.koch (geverifieerde eigenaar) –
Dit is echt een super tof project waarbij de kinderen niet alleen kennismaken met de gevoelens maar ook met school. Het kleurenmonster beleeft zijn eerste dag op school en voelt daar van alles bij. De platen zijn heel herkenbaar voor de kinderen en dit komt ook goed terug in het project. In het project staan activiteiten die zowel willekeurig als op volgorde uitgevoerd kunnen worden. Er is voor elke les die het kleurenmonster beleeft een activiteit uitgeschreven die jij samen met de kinderen kan uitvoeren in de kring. De activiteiten helpen de kinderen om het schoolconcept te leren begrijpen. Het mooiste aan het project vind ik zelf de groepsvormende activiteiten die je als energizers in de eerste schoolweken kan inzetten. Wanneer de kinderen de energizers kennen, kun je deze de rest van het schooljaar blijven gebruiken. Dit project is geweldig om in te zetten na de zomervakantie en een echte aanrader in combinatie met het project ‘Het kleurenmonster’.
Anouk Greving (geverifieerde eigenaar) –
Een mooie start van het schooljaar! Na het project van het Kleurenmonster, wat een groot succes was bij mij in de klas, was ik erg nieuwsgierig naar dit project. Het Kleurenmonster gaat naar school en weet niet goed wat hem te wachten staat. Gelukkig wordt hij goed geholpen op school en vindt hij zijn weg in de klas. Een mooi boek en project die kleuters de kans biedt om ook hun weg binnen de klas te vinden.
Ik heb dit project ervaren als een fijn project met een duidelijke opbouw. Gevarieerde activiteiten om te werken aan de groepsvorming, regels en afspraken in de klas en de emoties van de kinderen. Je hebt maar weinig materialen nodig en kunt de lessen zo uitvoeren. In de lessen en opdrachten zit een vleugje humor, wat mijn kleuters erg aansprak. Zo pakte het Kleurenmonster allemaal verkeerde dingen in zijn rugzak, mochten we even rommelen met wc-papier en verstopte het Kleurenmonster zich in de klas. Maar ook konden de kleuters zich goed verplaatsen in het Kleurenmonster. Een uitspraak van een kleuter uit mijn groep: ‘Ik zit ook wel eens op de schommel, en eigenlijk wil ik er dan niet af. Maar ja, net als het Kleurenmonster ga ik wel leren delen.’
Dit project is ook goed te combineren met het project van het Kleurenmonster. Mijn groep en ik zijn enthousiast!
Emma van de Laar –
Gedurende de lockdown heb ik samen met de leerlingen uit mijn klas (online) gewerkt rondom het prentenboek ‘Het Kleutenmonster’. We leerden over gevoelens en gingen hierover in gesprek. Leerlingen hadden het lef gevoelens uit te spreken, die zij hadden in de periode thuis.
Eindelijk kwam het bedicht dat we weer naar school toe mochten! Wanneer de leerlingen op school kwamen, heb ik het boek ‘Het kleurenmonster gaat (weer) naar school’ met hen gelezen. Ik had een hoop kinderen in de groep die er erg aan moesten wennen om (weer) naar school te gaan en een aantal nieuwe leerlingen. Kleuteruniversiteit heeft een super tof project gemaakt bij dit prentenboek. In het pakket zaten verschillende spelletjes en gevoelskaartjes. Hiermee zijn we in groepsverband en vervolgeyns in kleine groepjes mee aan de slag gegaan. De leerlingen waren zo enthousiast, dat zij de spelletjes zelfstandig speelden tijdens de werkles.
Mijn leerlingen zijn gegroeid van het werken met het prentenboek en het bij behorende project. De leerlingen beseffen zich goed welke gevoelens er zijn, hoe deze gevoelens zich uiten en wat je kunt doen (voor jezelf of een ander), een relax of blij gevoel te krijgen wanneer je dit even kwijt bent.
Ik ben zó trots en ontzettend blij met de aanvulling die kleuteruniversiteit in de groepsdynamiek, de routines en afspraken heeft kunnen leveren met dit toffe project!
manonbudding (geverifieerde eigenaar) –
Het is voor veel kinderen best spannend, weer naar school na een lange vakantie. Dat is het ook voor het kleurenmonster. In het boek ‘Het kleurenmonster naar school’ gaat het kleurenmonster voor het eerst naar school en dat brengt allerlei emoties met zich mee. Tijdens dit project is er veel aandacht voor deze emoties en leren de kinderen dat deze emoties er mogen zijn. Elke emotie wordt visueel ondersteund door een kleur, dit was voor de kinderen erg duidelijk en ze konden de emoties in no-time benoemen. Ik merkte dat, door hier aan het begin van het schooljaar veel aandacht aan te besteden, de kinderen de rest van het schooljaar makkelijker hun emoties kunnen benoemen en herkennen bij de ander.
In het project komen er veel leuke (coöperatieve) activiteiten aan bod waardoor de kinderen elkaar, de leerkracht(en) en het lokaal beter leren kennen. Je aan de hand van het prentenboek met de kinderen uit je groep in gesprek over de regels en afspraken die gelden in de groep. Bijvoorbeeld: hoe gaan we met elkaar om tijdens het buitenspelen en hoe zorgen we er samen voor dat het voor iedereen leuk is op het schoolplein.
De les met de rol wc-papier zorgden voor hilariteit in de groep. We hadden veel plezier met elkaar, ruimde vervolgens samen op, maar ook de afspraken over het toiletgebruik waren duidelijk na deze activiteit.
Ook de muzieklessen die beschreven staan in dit project zorgden voor hoge betrokkenheid. De kinderen luisterden ademloos naar de muziekstukken en konden achteraf goed benoemen bij welke emotie ze het stuk vonden passen. Maar het allerleukste was toch wel het zelf muziek maken passend bij de emoties.
Wij hebben drie weken gewerkt over dit thema en de kinderen waren ontzettend enthousiast. Gedurende het schooljaar hebben we nog regelmatig terug kunnen grijpen op de emoties van het kleurenmonster.
Dit project is een echte aanrader om te gebruiken tijdens de eerste weken van het schooljaar!
Ellen –
Wij startten dit schooljaar met dit kleurrijke project vol emoties, regels en afspraken. Goed passend bij de Gouden Weken van het nieuwe schooljaar.
‘Juf’ Anke van Boxmeer schreef dit project. Dat zij werkzaam is in de onderbouw, kan je terugvinden in de opdrachten. Dit project staat vol met taal-, rekenactiviteiten waarbij coöperatieve werkvormen en plezier centraal staan. Ook is er ruimte voor groepsvormende spellen, muziek, spel en bewegen en sociaal-emotionele activiteiten.
Kinderen ervaren dat er gevoelens zijn, ze leren ze herkennen en benoemen. Zo mooi! Ook bij de jongste kleuters die net gestart zijn.
De kleuren en bijhorende emoties werden meegenomen naar huis, zo vertelden de ouders.
Het project staat vol leuke, makkelijk in te zetten lessen. Ook de afspraken die je bij de start van een nieuw schooljaar met elkaar maakt, komen aan bod.
Ik had het gelukt, dat de onderwijsassistente de verschillende kleurenmonsters maakte van vilt. Samen met de groot uitgewerkte exemplaren, hebben ze een blijvend plaatsje gekregen in de school. En zo wordt er, ook na afloop van het project nog volop gesproken over de kleuren en emoties.
Als tijdsduur geeft dit project 3 weken aan. Wij hebben de eerste 5 weken gewerkt over het kleurenmonster. Er is zoveel extra te bedenken buiten de lessen om en veel activiteiten nodigen herhaling uit.
rosanvangessel1 –
Dit project is heel erg leuk om het schooljaar mee te beginnen! Afgelopen schooljaar zijn wij gestart met het project “Kleurenmonster” dus de kinderen konden nog precies benoemen welke kleur voor welke emotie staat en wat het betekent. Dat maakte het juist ook enorm leuk, omdat het kleurenmonster al zo bekend was voor ze!
In het project leren de kinderen de verschillende emoties, maar leren ze ook vooral over de start van een nieuw schooljaar. Het project bevat bijvoorbeeld lessen over welke afspraken er zijn in een klas, maar ze leren ook over hoe het eigenlijk gaat tijdens een gymles. Erg leuk en zinvol, want een aantal kinderen bij mij in de groep waren daar erg zenuwachtig over. Een kind gaf zelfs aan dat hij het zo fijn vond dat het kleurenmonster hem bij de eerste gymles had geholpen! Naast al die leuke lessen over school bevat het project ook verschillende lessen rondom de gouden weken. Ze leren elkaars naam kennen en leren om samen te werken.
Ook bij de kinderen thuis speelde het thema. Veel ouders gaven aan dat de kleuren en emoties thuis ook veel besproken en gebruikt werden!
Wij hebben in totaal 2,5 week over het project gewerkt, maar we hadden er nog langer mee kunnen werken! Een ontzettend leuke en nuttige start van het nieuwe schooljaar!
Linda Mooijekind –
Wat een fijn project om het schooljaar mee te starten! Het kleurenmonster gaat voor het eerst naar school en is daar flink van in de war. Heel herkenbaar voor kleuters na een vakantie!
In het boek komen allerlei emoties aan bod. De kinderen leren deze herkennen en benoemen en leren elkaar daardoor steeds beter te begrijpen. Wij hadden ook een emotiemeter in de klas hangen met afbeeldingen van het kleurenmonster. Hier konden ze elke dag hun eigen knijper bij hun gevoel op dat moment ophangen. Dit kon gedurende de dag natuurlijk ook veranderen. Erg leuk om te zien dat kinderen elkaar er ook op wezen: ‘hé, ik zie dat je nu verdrietig bent, je knijper hangt niet meer goed!’ In het project zitten heel veel leuke groepsvormende activiteiten, super belangrijk voor de Gouden Weken. Ook de afspraken die je met elkaar maakt aan het begin van een schooljaar komen aan bod, want het kleurenmonster doet allemaal dingen die niet mogen, zoals een boek opeten en wc papier afrollen. Dit laatste hebben wij ook gedaan in de klas en wat vonden de kinderen dat leuk! Heel stout, net als het kleurenmonster, rolden we de wc rol af. Als je de rol kreeg, mocht je vertellen wat je leuk vond om te doen. Dit alles moest natuurlijk wel stiekem, want wat nou als de directeur er achter zou komen? Het was echt genieten! Wat ik ook heel leuk vond in dit project waren de muzieklessen. Bij de ene les kregen de kinderen muziekstukken te horen en moesten dan aangeven hoe ze zich bij die muziek voelden (leuk om te zien dat kinderen dat toch anders kunnen ervaren en er daarna over in gesprek te gaan met elkaar) Bij de andere les mochten ze zelf muziek maken bij het tonen van de emotiekaart, superleuk! Wij hebben er 3 weken over gewerkt en het is echt een aanrader voor de start van het nieuwe schooljaar!