Meer zingen in de klas!

Het zingen en leren van liedjes draagt bij aan de algehele ontwikkeling van kinderen. Waarom is meer zingen in de klas dan een goed idee? En zo ja, hoe pak je dit aan? Anouk en Tara zijn beide leerkrachten van groep 1/2 en ambassadeur van Kleuteruniversiteit en groot voorstander van meer zingen in de klas. Deze blog geven ze jou graag tips en ideeën waarmee je direct aan de slag kunt!

Waarom meer zingen in de klas?

Door te zingen groeit de taalontwikkeling van het kind. Door liedjes aan te leren komen de kinderen in aanraking met herhaling van woorden en zinnen, leren ze nieuwe woorden en klanken en leren ze het ritme van de taal kennen. Voor de kinderen die de taal onvoldoende beheersen is muziek ook een uitstekend middel om het eigen te maken. Tijdens het zingen zijn de kinderen spelenderwijs hun woordenschat aan het vergroten en leren ze de structuur van zinnen te begrijpen. Kinderen maken kennis met rijm, differentiatie in klanken en het onder woorden brengen van gedachten.

Muziek is goed voor de ontwikkeling van de hersenen. Wanneer kinderen zingen, onthouden ze melodieën en teksten, wat hun cognitieve vaardigheden verbetert. Op het sociaal-emotionele vlak helpt muziek om tot verbinding te komen met elkaar. De liedjes die je aanbiedt bieden een vorm van structuur en voorspelbaarheid, wat kinderen op hun gemak stelt in de klas. Daarnaast kunnen liedjes helpen bij het leren uiten en begrijpen van emoties. Je kunt zingen over hoe jij je voelt en daarbij de emoties aan bod laten komen. En zeg nou zelf; wie wordt er niet vrolijk van zingen en dansen!

Wanneer liedjes gepaard gaan met bewegingen, zoals klappen, stampen of gebaren maken, werk je ook aan de motorische vaardigheden van kinderen. Het verbetert de coördinatie en het lichaamsbewustzijn. Vaak helpen het maken van bewegingen ook om het liedje beter te onthouden.

Ook kunnen liedjes bijdragen aan de creativiteit en verbeelding van kinderen. Wanneer er een verhaal in een lied zit, kunnen zij zich inleven in de personages of situaties, ter stimulering van de creativiteit.

Je hebt nu verscheidene redenen gelezen waarom je veel moet zingen in de klas, maar op welke manier kan je dat doen? Hieronder benoemen wij meerdere tips die je gemakkelijk kan inzetten. Door het gebruik van 1 tip toe te passen creëer je al gelijk meer kansen voor muziek en zingen in de klas. Want zoals je hierboven hebt gelezen is zingen een must in de kleuterklas, ook als je geen perfecte zangstem hebt!

Tips om meer te zingen in de klas

Het zingen in de klas draagt dus bij aan de algehele ontwikkeling van een kind. Maar hoe ga je daar mee aan de slag? Hieronder een aantal tips om mee aan de slag te gaan in de praktijk.

  • Routine: Door liedjes routinematig terug te laten komen, worden ze onderdeel van jouw dag met de kinderen. Start de dag met een lied, zing voordat je gaat eten, zing een liedje om aan te geven dat het tijd is om op te ruimen, kies een lied om de dag mee af te sluiten, etc. Door deze liedjes toe te passen aan deze dagelijkse handelingen, ben je zo al flink aan het zingen in de klas!
  • Wees niet bang en zing! Misschien ben jij niet altijd tevreden met jouw zangstem. Maar dit maakt dus helemaal niks uit! De kinderen vinden het fantastisch om te zingen en liedjes te horen. Als jij bepaalde noten niet haalt zoals jij dat zou willen, ben jij vaak de enige die dat hoort. En oefening baart kunst. Als je niet zingt, zal je ook niet beter worden.
  • Achtergrondmuziek: In het begin kan het best spannend zijn om te zingen en heb je het ritme misschien nog niet goed in je hoofd. Om het voor jezelf wat makkelijker te maken kan je het liedje op het bord afspelen, veel liedjes zijn beschikbaar op het internet. Als je dan eenmaal het vertrouwen in het liedje hebt gekregen, kun je het ook zelf zingen! Tip: zorg ervoor dat het geluid van het digibord op een volume staat zodat jouw stem te horen is.
  • Zoek liedjes waar jij en de kinderen blij van worden! Anouk: ‘Nadat ik voor de zoveelste dag op rij de kinderen moest opleggen om ‘Smakelijk eten, smakelijk eten’ met mij mee te zingen, merkte ik dat dit zijn doel totaal voorbij schoot. we waren aan het zingen óm het zingen. Dit was nu eenmaal een patroon en dit liedje zongen de kinderen vrijwel op elke school. Tot ik tot de conclusie kwam dat mijn huidige klas dit liedje daardoor echt zat was. Ik heb toen zelf een nieuw liedje bedacht voor het fruit eten waardoor  de aankondiging van het eetmoment weer een feestje is!‘ Als je merkt dat een lied niet meer aanspreekt, is het dus verstandig op zoek te gaan naar een nieuw lied. Er is genoeg te vinden op internet.
  • Betrokkenheid vergroten: Naast dat kinderen enthousiast worden van nieuwe liedjes kan je de betrokkenheid op andere manieren ook vergroten. Denk aan het gebruik van muziekinstrumenten, body percussie – muziek met je lichaam maken – dit kan je altijd inzetten op de maat van de muziek. Maar met schudeieren of stokjes kan je ook al snel meespelen met de muziek en wordt de betrokkenheid vergroot. Kinderen die liever niet meezingen of het liedje nog niet kennen willen vaak wel meespelen met instrumenten. Ook een liedje in een andere taal zingen zorgt voor een hernieuwde interesse in het lied. Bijvoorbeeld bij de dagen van de week, je zingt hem eerst in het Nederlands en daarna bijvoorbeeld in het Engels. Op deze manier wordt een bekend liedje nieuw en willen ze deze graag weer leren zingen. Naast Engels kan je ook andere talen gebruiken die in de klas voorkomen, door andere moedertalen te erkennen creëer je nog meer betrokkenheid.
  • De muziekdoos: Kinderen vinden het fijn om zelf keuzes te kunnen maken, ook met liedjes hebben zij zeker een voorkeur. Tara: ‘Ik merkte dat er vaak om dezelfde liedjes werd gevraagd omdat die fris in hun geheugen zaten. Om ook de oude liedjes weer eens terug te laten komen, heb ik de muziekdoos ontworpen. In elk bakje zitten verschillende kaarten waarop een lied staat, passend bij het thema of seizoen. Je kan zelf kiezen, een liedje te pakken passend bij het thema of laat een kind eens kiezen van welk thema ze nog eens een liedje willen horen. Op deze manier heb je ook weer een nieuw of oud liedje dat terugkomt.’ De muziekdoos maakt liedjes tastbaar voor kinderen die de titel niet weten. Op het moment dat de muziekdoos erbij wordt gepakt zijn de kinderen gelijk enthousiast en weten ze wat we gaan doen! Het is elke keer weer een verrassing welk liedje eruit komt.
  • Wat doe je met de geleerde liedjes? Geef de kinderen een duidelijk doel wat er met het geleerde liedje gaat gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan een eindvoorstelling, de kinderen laten aan de ouders horen welke liedjes ze bij dit thema hebben geleerd. Een andere leuke tip is om een liedje voor vaderdag of moederdag te leren, deze neem je dan alvast in de klas op. Zodra het de betreffende dag is, deel je het filmpje met de ouders en kunnen ze dit samen met hun kinderen bekijken. Het gevolg is dat je hierdoor enthousiaste ouders hebt en trotse kinderen, gegarandeerd dat ze dan nog een liedje voor hun vader of moeder willen leren!
  • Miniconcert. Werk samen naar een doel en laat de kinderen trots zijn door een miniconcert te geven voor ouders. Zo werk je samen ergens naar toe en heb je een mooie vorm van ouderbetrokkenheid!
  • Lied van de week. Voor jezelf en de klas kan het fijn zijn om te werken met een lied van de week. Elke week stel je een liedje centraal die je deze week leert en zingt met de kinderen.
  • Zing een lied in een andere taal. Bied ook liedjes aan in een andere taal. Denk aan liedjes in het Engels. Zo zijn de boek ‘Zinglish’ deel 1 & 2 goede tips met liedjes zowel in het Nederlands als Engels! Daarnaast heb je mogelijk anderstalige kinderen in de klas. Zoek eens een liedje op in de thuistaal of vraag de ouders of zij een leuk lied hebben. Zo krijg je nog meer differentiatie in jouw liedjesaanbod!

Wij hopen je via deze blog geïnspireerd te hebben om meer te gaan zingen in de klas! Mocht je nou nieuwsgierig zijn naar leuke nieuwe liedjes? Anouk plaatst regelmatig een nieuw liedje op haar Instagramaccount @jufnoek. En ben jij benieuwd hoe Tara aan de slag gaat met liedjes in haar klas? Dan kan je haar volgen op Instagram als @juf_tara. Ga jij aan de slag met één van de ideeën uit deze blog of heb je zelf nog leuke suggesties om meer te zingen in de klas? Deel ze dan met ons via de Facebookgroep Vrienden van Kleuteruniversiteit.