Vandaag gaan de beren bij opa en oma logeren.
‘Hup!’ zegt papa Beer, ‘we moeten gaan. We willen straks niet in een file staan.’
Maar onderweg zit alles tegen …
Dit peuterproject over vervoermiddelen is geschreven bij het grappige prentenboek ‘Alle wielen in de file‘ van Harmen van Straaten. Het project bevat reken- en taalactiviteiten, een bewegingsles, een beeldende activiteit, een motorische activiteit en twee spellen. Te gebruiken op de peuterspeelzaal, de eerste kleuterklas, het asielzoekerscentrum of op het kinderdagverblijf.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Kleuteruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Koop het bijbehorende boek rechtstreeks bij onze partner Leesvink:
Ingelien Lemmen –
Boeken op rijm doen het altijd goed bij kleuters. De activiteiten zijn gericht op de jongste kleuters en pasten daarom perfect bij mijn groep 1. Het thema vervoersmiddelen staat dichtbij hun belevingswereld. In dit project staat iedere dag één vervoersmiddel centraal. Je kunt de activiteiten goed op niveau aanbieden doordat iedere activiteit is ingedeeld in drie niveaus. De kinderen én ik hebben er veel plezier aan beleefd! Dagelijks stond onze groep vol met files… het project leefde!
Susanne Zoutewelle –
De file met auto’s die je in de klas neerzet was een terugkomende activiteit die het project wel ‘levend’ maakte. De file werd steeds kleiner.
De vervoersmiddelen die centraal stonden kwamen zo op verschillende manieren aan de orde.
Het prentenboek sloot goed aan bij het niveau van de kinderen. (zmlk)
Bij dit project kon je ook nog veel activiteiten bijvoegen.
We hebben veel met de kleuren gewerkt naar aanleiding van de voertuigen die steeds een andere kleur hadden. Bijvoorbeeld de kleur zoeken in de klas, in je kleding, voorwerpen zoeken met de kleur.
Een sterk punt van de Kleuteruniversiteitprojecten zijn de differentiatie mogelijkheden tijdens een activiteit/les. Zo komen alle kinderen goed tot hun recht.
Leuke opdrachten om klassikaal te doen tijdens de kring, maar ook in kleine groepjes. Ook wanneer je ze herhaalt blijven ze leuk en interessant.
Veel ontwikkelgebieden komen op deze manier op een speelse manier aan de orde.
Het peuterproject sloot goed aan bij onze doelgroep.